Gå til innhold

Tråden om amerikanske biler med dårligst effekt per liter.. EDIT: og de beste

Ranger emnet


Gjest 426hemi

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men over på amerikansk.

 

Corvette kom vel i en spesialversjon på noen få biler i 1967, 427 med 565hester eller noe slikt synes jeg å huske?

 

Er det ikke ZL1 utgaven du tenker på som kom i 1969? Denne var vel oppgitt til 425hk(10 mindre enn "standard" 427), men har flere steder lest at at denne motoren ga over 500. Ble såvidt jeg husker byggd kun 2 corvette og 69 camaro med denne motoren fra fabrikk. Med ytterst små modifikasjoner(eksosanlegg og slicks) og med dyktige sjåfører var corvette'n i stand til å kjøre høye 10 sekunders drag.

 

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ingen Honda-fanatiker innlegg enda??

Blir jo bare krig i verden av sånt, pluss at denne tråden skulle handle om Amcars, om jeg ikke husker feil. Verdensrekorden for serieprodusért N/A-motor er det iallefall AP1 S2000 som har; 120 hk/liter i USA og Europa og 125 hk/liter i Japan (de har 100-oktan fritt tilgjengelig på bensinpumpene). Men F20C'en i S2000 er tross alt bygget opp fra grunnen av med dette som ett av målene. Ellers ligger også E46 M3 CSL ganske høyt i Euro-kategorien med 112,5 per liter, om jeg ikke regner helt galt her. Aaah, fruktene av tung beskatning av motorvolum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir nesten flau av å være en amcar mann med slike tall! finnes det ikke andre motorer med slike skrekkelige tall da? =P

 

Tvilsomt, forurensingskrav kom ikke for sent på 80 tallet på Japanske og Europeikse biler. De kjørte på blybensin og høy oktan 15 år etter at amerikanerne hadde gått over til blyfri, katalysator hadde de selfølgelig eller ikke.

 

Så frem til at Ford Fiesta 1,1 fikk herda ventilseter og katalysator, var 7 liters V8ere lang mer miljøvenlige.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår