Gå til innhold

Beste motor noensinne?

Ranger emnet


Jens

Anbefalte innlegg

Uten tvil den 5-sylindrede motoren til Audi som ble produsert i et utall varianter (bensin) fra 1977 til 1997.

 

Det finnes utrolig mange av den, men de man spesielt kan trekke frem er den vanlige 2.2E-motoren uten turbo som gjorde at 70-tallets Audi 100 ble en ganske sprek bil etter datidens standard, og så har den senere vist seg å være fullstendig uslitelig, og så må man nevne 20v-turboene som kom i serieproduksjon i 1989 i Audi 200TQ20v, og som senere satt i ur-quattro, S2, S4, S6 og RS2. Disse har vist seg å være like holdbare som de gamle 10v-motorene, og i tillegg utrolig trimmingsvennlige..

 

Hvis man skal gi poeng etter både holdbarhet (standard og trimmet), motorlyd og ytelse, ser jeg ingen annen kandidat enn denne motortypen. Synd de tok den ut av produksjon i 1997 da den siste "gamle" S6 gikk av samlebåndet.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min stemme til de 5-sylindra motorene Audi produserte på midten av 80-tallet.

Hadde en Audi 90 med 2.2E, sikkert ikke verdens beste motor, men lyden og gangen på tross av alder var herlig. Litt kjipt med de hydrauliske ventilløfterne som begynner å tikke en stund etter 200k km (kommer ann på tidlige eierers kjørestil), og ryker èn, må alle byttes for man kan ikke se hvilken som er ødelagt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wankel selvfølgelig!:rolleyes:

 

13b-rew (eller hva den i RX7 FD3 heter) er jo god som gull med nye apexi seals og alu radiator;)

 

Den nye Renesis motoren er vell sikkert ikke helt dum den heller.

 

Wankel systemet er jo helt klart best, er ingen tvil om det så "Beste stempel motor noensinne" Hadde vell vært bedre topic:)

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

 

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

 

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor må gjerne gå 1 million kilometer for min del, det imponerer ikke meg noe særlig.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hmhaga

En motor må gjerne gå 1 million kilometer for min del, det imponerer ikke meg noe særlig.

 

Hmmmmmmmm....... øøøøøøøøø ja.... jo.....

 

Det merket har jeg ikke hørt om før, men det er sikkert veldig bra....

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

 

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

 

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by candyman

Wankel selvfølgelig!:rolleyes:

 

13b-rew (eller hva den i RX7 FD3 heter) er jo god som gull med nye apexi seals og alu radiator;)

 

Den nye Renesis motoren er vell sikkert ikke helt dum den heller.

 

Wankel systemet er jo helt klart best, er ingen tvil om det så "Beste stempel motor noensinne" Hadde vell vært bedre topic:)

 

For oss som ikke liker å overhale motor like ofte som vi skifter olje er selvsagt en ottomotor mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan's VQ-motor er den beste motoren jeg er kjent med.

Sitter bl.annet i Maxima og nye 350Z

 

Har "skrudd" på disse motorene siden 95, flere av dem har nå hått langt over 500.000km. Den mest omfattende motorjobben jeg har hatt på en VQ-motor, er utskifting av en litt svett oljetrykksbryter :D

ellers holder det med å skifte olje og filter... ;)

litt rart...jeg hvet ikke ossen de ser ut under toppdeksle...

 

sjekk her:

 

Wardsauto

 

Nissan Global

 

NissanPerformanceMag

 

Nissan.com

 

VQ-Power forum

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at mange Mercedes drosjer har gått langt over millionen. 300D (fra rundt -90) er en av motorene som tåler millionen og vel så det når den drosjekjøres.

Til vanlig holder de vel rundt 6-700k km om de behandles ordentlig og ikke bilen faller fra hverandre tidligere.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en ffinger på Nissan Laurell, vet om en som har runda telleren. :D

 

Ellers er V6 fra Ford veldig slitesterke, sålenge de ikke blir dradd åver rødmerkningen. drar også rimelig bra.

1985 Ford Granada 2,8 (Resturering)

1985 Ford Granada 2,3 (Crossbil)

x 1973 WV Boble 1,3 (Solgt)

x 1976 Opel Kadett 1,2 (RIP)

 

Mitt Lille Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar fram denne igjen...

 

Dette er altså folkets favoritter:

 

Nissan Laurel

Volvo diverse

Mercedes diverse

Audi 2.2

Cosworth diverse

PSA 1.9 16V

BMW R6

Hondas S2000 motor: NA 2 liter 240hk

BMWs M3 motor: NA 3,2 liter 343 hk

Nissan Skylines; RB 26 DETT (2,6 liter 280hk twinturbo)

350 (5.7) chevy

Toyota's 2JZ-GTE(3.0l tt rekke6

Mopar 426

Nissan VQ

Toyota's 2ZZ-FE - 1.8 liter 192hk

Toyota's 3S-GTE - 2.0 liter/m turbo 260hk

 

Noen andre med forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår