Gå til innhold

volvo traktor med b36!!

Ranger emnet


volvo244

Anbefalte innlegg

Sikker?,høyden fra kryssbolten og opp forskjellig?

Hadde vell uansett ikke gjort noe og få den litt høyerer komperimert...er jo utrolig lavt orginalt.

 

Kompresjonshøyden på B36 er på 41,5 mm og på B18 46 mm. B18-stempelet har altså 4,5 mm høyere kompresjonshøyde. Av tilgjengelige bilder og tegninger ser jeg at B36-stempelet vender i flukt med blokkplanet. Det er altså ikke noe å gå på oppover. Og å dreie av et B18-stempel 4,5 mm tror jeg vil gå svært hardt utover øverste ring-land.

 

Kompresjonsforholdet er 7,6:1, men dette tas ut i sin helhet i forbrenningsrommet i toppen. Det vil være mulig å plane toppene noe for å få høyere kompresjon, men planer man for mye tror jeg det vil bli vanskelig å få montert vannpumpa.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er det litt crazy idè å da bygge om en b36 til et par turbos??

 

Ja, det må betraktes som ganske crazy. Selv om kompresjonsforholdet er turbovennlig, så har motoren en del andre begrensninger. De midtre sylindrene i hver sylinderrad deler eksoskanal, rådene og stemplene tåler hverken trykk eller turtall og den generelle deletilgangen er laber. Men lett overlading med noen få 10-dels bar burde sikkert gå greit. Marineutgaven hadde to doble carter-forgassere, høyere kompresjon og 180 hester på sitt beste, så grunnkonstruksjonen tåler jo litt effektøkning uten at det går ut over driftssikkerheten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt rått å se dette her. Volvo V8 trodde jeg ikke var laget.

Noen som har mer info om denne motoren og bilen den stod i osv?

 

Motoren satt i L420 "Snabbe" og L430 "Trygge", her representert ved en 1960 Trygge:

Trygge09.JPG

 

Mer info om motoren finner du her: http://www.leopardmotor.com (hvis du leter litt rundt på den siden...)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at det fremstår som klinkende klart at B36 ikke har sittet i hverken Sugge eller traktor opprinnelig. Den ble benyttet i lastebilmodellene nevnt ovenfor, enkelte busser med samme front, samt i noen båter. Da under navnet Volvo Penta AQ 180.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt den aldri ble videre utviklet..

 

De prøvde seg jo på begynnelsen av 70-tallet med motoren på bildet nedenfor, men så kom oljekrisa... :

VESC03.jpg

Dette spionfotoet tok jeg på Volvomuseet for etpar år siden. Motoren sitter i VESC-bilen og ble utviklet samtidig med B21. Den er det virkelig synd at aldri ble videre utviklet fram mot produksjonsmodell...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår