Gå til innhold

drepe pus på gti

Ranger emnet


vimael

Anbefalte innlegg

107 hk motoren taper vel kanskje 2-3 hk med kat og det er ulovlig å fjerne den.

 

Hvis man bare banker ut innmaten er det ingen som merker det. Satt det katalysator på bilen originalt kan den ikke fjernes. Men det er først fra -91 (?) er det krav om at den virker... :)

 

katalysatoren tar 2-3 hk når den er ny, men fort det dobbelte hvis den har vært med noen hundre tusen og er helt tett...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK

 

Den er montert i en 85 golf, så da er det lovlig å fjerne den så lenge co-veriden ikke blir for høy.

 

Det er det også etter 90 eller 91, men det skal mindre til for at verdien overstiger grensene.

Dette fordi verdiene naturlig nok er satt lavere på grunn av montert katt.

 

Men som jeg forstår vil jeg være heldig om det utgjør 5hk i forhold til dagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden '85 golf sikkert ikke hadde kat originalt, er det bare å bytte den ut med et rør. Lengre opp her var det snakk om en '89-modell, der det er kat originalt kan det være at man får krøll på PKK'n når katalysatoren er bytta med rør...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden '85 golf sikkert ikke hadde kat originalt, er det bare å bytte den ut med et rør. Lengre opp her var det snakk om en '89-modell, der det er kat originalt kan det være at man får krøll på PKK'n når katalysatoren er bytta med rør...

 

Motoren og eksos stammer fra en 89 som er original med kat.

Bilen er en 85.

 

Uansett hvilken årsmodell bilen er kan man erstatte den med ett rør, men det er større sjans for at den går ut over co-grensene, på en bil som har den originalt. Og hvis montering av kat er eneste muligheten til å få den innenfor kravet igjen, må den monteres.

 

Hele poenget med kat er jo og få ned co-utslippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med kat er jo og få ned co-utslippet.

 

Katalysatoren gjør mer enn å få ned CO-utslippet da. Er en del avgasser man ikke måler ifbm PKK som blir høyere uten cat

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren og eksos stammer fra en 89 som er original med kat.

Bilen er en 85.

 

Uansett hvilken årsmodell bilen er kan man erstatte den med ett rør, men det er større sjans for at den går ut over co-grensene, på en bil som har den originalt. Og hvis montering av kat er eneste muligheten til å få den innenfor kravet igjen, må den monteres.

 

Hele poenget med kat er jo og få ned co-utslippet.

 

 

Ja, men kravene ble strengere fra '91, før dette kan enhver bil gå gjennom en avgasskontroll med fjernet katalysator, hvis den da er justert riktig.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kravene ble strengere fra '91, før dette kan enhver bil gå gjennom en avgasskontroll med fjernet katalysator, hvis den da er justert riktig.

 

Mulig den klarer det, men er bilen levert med cat, er det jo fortsatt like ulovlig å fjerne den

 

Strengt tatt kan du ikke ta bort den hvis du setter inn nyere motor med kat i en bil som ikke hadde krav om det, da avgassertifiseringen ikke lenger er gyldig uten kat

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen vil det si at om jeg setter nedi en 2000-mod Corvette-motor i '36 Ford'n, MÅ jeg ha katalysator? :D

 

Tror ingen merker om man ikke har kat på en -85 modell, selvom motoren er nyere.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 96 bmw 520 så katten var tett på.

 

Da denne var svindyr, ville jeg prøve å erstatte den med ett rør istede, men da dette er noen år siden, og bilen ikke var så gammel, ville jeg ikke gjøre den ulovlig.

 

Jeg kontaktet da forskjellige innstanser, og svaret var at så lenge bilen gikk gjennom eu, med tanke på utslippet var det greit.

Men siden katten begrenser mye av utslippet, skulle det ikke så mye til før den sleppte ut for mye uten kat.

 

Men altså er avgasskontrollen ok, er det helt ok å fjerne katten.

Er den derimot ikke ok, får man krav om å montere katten for godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår