Gå til innhold

Små Skilt

Ranger emnet


DjViper

Anbefalte innlegg

Men er ikke det "dokument" forfalskning ? selv om det er samme nr.

Jepp, men tror poenget mitt ble misforstått. Det jeg mente var at det blir det samme om du flytter det lille skiltet du har fått fra bak til foran, eller om du får laget deg noen små skilt til å ha foran. Summa summarum har du uansett ikke lov til å kjøre med lite skilt foran på bilen.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er i dag ikke tillatt med små skilt foran på norskregistrerte biler.

 

MEN, det er noen dispensasjonsmuligheter, jeg klarte selv å registrere en bil med dispensasjon i Juni 2006.

 

Petter Stordalen sin SLR har også en dispensasjon som det ble jobbet hardt for å få gjennom, selv om den er begrunnet med tekniske årsaker (kjøling som er påkrevet..)

 

At det er tilnærmet umulig er riktig, og det må være en meget spesiell bil for å få dispensasjon, samt at man må ha en meget god grunn, estetikk regnes ikke som god grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite skilt foran og bak på min -71 Camaro og på min -88 Fiero. På Fiero'n fikk jeg først innvilget lite skilt foran. Så ventet jeg til i sommer og gikk da inn på den lokale stasjonen her og spurta hva som skal til for å få lite skilt bak. De sa da at jeg måtte vise den frem og hvis jeg hadde med bilen kunne jeg kjøre den frem til porten.

 

Jeg sa ikke noe om at jeg allerede hadde lite skilt foran, og rygget til porten. Der så kontrolanten at jeg hadde brukt vinkelsliper og kappet skilten helt inn til tallene for å få plassert det. Da sa han at det var ulovlig og at jeg måtte ha lite skilt på den bilen. Han skrev da ut en rekvisasjon på dette og jeg gikk da inn for å bestille.

 

Damen bak disken så jo med en gang at jeg allerede hadde lite skilt foran, men da svarte jeg at de hadde jo akkurat sett på bilen og godkjent lite bak "også".... Jeg hadde jo rekvisisjonen her??? Hun ble litt usikker, og med lang kø bak meg valgte hun å la meg få viljen min! hehe...

 

Så nå har jeg lite bak også! se nyeste amcar side 44 :)

Fiero'n finner dere her:

http://fieroforum.diskusjonsforum.no/fieroforum-about6.html

 

På Camaro'n så ble det en annen historie. Dette er en -71 årsmodell importert i 2001. Biler som er registrert etter 1/4 1971 kan IKKE få veteranskilt. Derfor ved første visning ba jeg om at de også skulle se om jeg kunne få små skilt. De nye EU skiltene er like store, uansett om det er et ett tall eller en null. Derfor mente de at jeg måtte få lite foran og bak. Det var umulig å montere de nye skiltene fant de ut.

 

Deretter gikk jeg inn til damen bak disken og sa at jeg skulle bestille veteranskilter til min Camar. Hun sa da nei og jeg spurte hvorfor? Hun fant da frem lovboken sin, og skulle da vise dette frem for meg. Men, min bil er registrert den 2/3-71 sa jeg da. Ja men ikke i Norge svarte hun. Hvor står det at den må være registrert i Norge? Det fant hun ingen tekst på. Hentet sjefen sin, han kunne heller ikke finne noe om det. Så, ok jeg fikk veteranskilt.

 

Ja og her har jeg rekvisasjon på små skilter sa jeg da... men... men.. men... kom det fra damen... Ja sa jeg, jeg har dokumentet her, de har sett på bilen, og jeg skal ha veteranskilter....

 

Så i dag har jeg to biler med lite skilt foran og bak!! Det går hvis man jobber litt med saken :)

 

Camaro'n finner dere her:

http://2gencamaro.diskusjonsforum.no/2gencamaro-about33.html

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak er det ikke så strengt. Har selv vært borti biler som ikke har plass til stort skilt bak, som fikk lite bak, etter de nye reglene kom. Da sender man en søknad med bilder, må muligens vise bilen, og får et svar på dette innen 3 uker.

Kutting i skilt er forøvrig ulovlig, og kan medføre mangellapp eller lignende om man blir stoppet.

 

Angående Camaroen, så ble den etter hva jeg skjønner registrert i 2001, altså før de nye strenge reglene kom. Uansett, du fikk skilter som du hadde krav på (før 1.4.1971), så det er jo slik det skal være. :)

 

Så uansett hvor mye man prøver, så er det SVÆRT vanskelig, bortimot umulig, å få små skilter (vertfall foran) på en bil man registrerer idag (sett at man ikke finner en person som ikke kan reglene, men det kan jo ikke brukes som noe argument). :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak er det ikke så strengt. Har selv vært borti biler som ikke har plass til stort skilt bak, som fikk lite bak.

 

Jeg så en mobilkran med lite skilt bak her om dagen.. bakfangeren på den var 25cm høy og 200++cm bred... :D

 

 

Kan noen lage en sticy av denne tråden eller lage en post som er renskrevet om emnet? begynner og bli en del diskusjoner om dette føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere snakker hele tiden om at det "lille" skiltet er ulovlig. Utifra betegnelsene på skiltene så regnes det jeg prøver å skaffe til min foran (Stort/høyt) som "Stort".

Betyr det altså at denne type skilt er mulig å oppdrive uten problem?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en mobilkran med lite skilt bak her om dagen.. bakfangeren på den var 25cm høy og 200++cm bred... :D

Det er en del slike vogner/tilhengere som har utstyr som skader skiltet når det er i bruk, og dermed må ha lite skilt. Må forøvrig godkjennes om typegodkjenningen sier stort. :)

 

dere snakker hele tiden om at det "lille" skiltet er ulovlig. Utifra betegnelsene på skiltene så regnes det jeg prøver å skaffe til min foran (Stort/høyt) som "Stort".

Betyr det altså at denne type skilt er mulig å oppdrive uten problem?

Stort høyt skal vel ikke være like vanskelig å ordne, men bilen må muligens vises om du vil bytte, men har vært med på bytting uten visning, men ville hørt med Biltilsynet der du vil bytte og hørt hva dem sa. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tildeling av lite kjennemerke til bil.

 

Tildeling av lite kjennemerke til bil er regulert i § 39-10 nr. 1 3. ledd i kjøretøyforskriften.

Teksten i denne bestemmelsen ble 26. mai 2005 endre til:

 

Bilen kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt nok plass til stort kjennemerke.

 

Dette betyr at det ikke lenger er tillatt med lite kjennemerke foran på bil. Biler som er tildelt lite kjennemerke foran før denne datoen og tildelingen er i overensbestemmelse med gjeldene bestemmelser på tildelingstidspunktet, kan beholde dette (bestemmelsen er ikke gjort tilbakevirkende).

 

Feil tildeling av lite kjennemerke til bil.

 

Når det påtreffes biler med lite kjennemerke og det er åpenbart at tildelingen er i stid med tidligere § 39-9, nå §39-10 i kjøretøyforskriften, skal det utstedes mangelseddel med krav om bytte til stort kjennemerke. Hvis det klages på vedtaket, skal det gis oppsettende virkning (vedtaket iverksettes ikke før klagen er avgjort). Hvis klageren ikke gis medhold ved avgjørelsen i vegdirektoratet, er det den trafikkstasjonen som har tildelt lite kjennemerke, som skal bekoste kjennemerkebytte selv.

De som ikke klager på vedtkene om å bytte til stort kjennemerke, må bekoste kjennemerkebytte selv.

 

Kommentarer til den endrede teksten i kjøretøyforskriften § 39-10

 

Trafikkstasjonene skal følge disse kommentarene når det fattes vedtak om tildeling av kjennemerketype til bil.

 

Bestemmelsen regulerer altså bare de fysiske plassforholdene. Andre forhold skal altså ikke tas med i vurderingen når det fattes vedtak om kjennemerkestørrelse. Det skal ikke tas hensyn til om stort kjennemerke dekker for elektriske kontakter, drivstoffpåfylling eller lignende anordninger. Det skal heller ikke tildeles lite kjennemerke fordi hengerfeste vanskeliggjør lesbarheten av stort kjennemerke. Ekstrautstyr, orginalt eller uorginalt, som er påmontert og kommer i kondlikt med stort kjennemerke, skal heller ikke føre til at lite kjennemerke tildeles.

Biler som orginalt har plass til stort kjennemerke og som endres, slik at det ikke lenger er plass nok til stort kjennemerke, skal ikke tildeles lite kjennemerke, det er den orginale utførelsen som avgjør kjennemerkestørrelsen.

 

Lys for kjennemerke skal ikke være avgjørende for om stort eller lite kjennemerke skal tildeles. Hvis det er plass til stort kjennemerke, så vil lys for kjennemerke vanligvis tilfredstille kravene til belysning av hele kjennemerkeplaten. Hvis belysninen ikke tilfredstiller kravene i kjøretøyforskriften når det er plass til stort kjennemerke, må belysningen modifiseres, slik at den blir i henhold til kravene i forskriften.

 

På alle typegodkjenninger etter 2002 er det angitt om det skal brukes stort eller lite kjennemerke. Det er ikke anledning til å tildele annen type enn det som er påført typegodkjenningen.

 

Trafikkstasjonene kan imidlertid gjøre endringer i kjennemerketypen når det gjelder lite kjennemerke på biler registrert for 1. oktober 2002 selv om de er typegodkjente.

 

Betegnelse på skilttyper

 

I vognkortet står det som regel oppført koder for hvilke skoltstørrelser bil skal ha.

F.eks SS/SS (stort, smalt kjennemerke foran og bak)

 

Det brukes følgende koder for kjennemerketype:

SS = stort, smalt kjennemerke

SH = stort, høyt kjennemerke

LS = lite, smalt kjennemerke

LH = lite, høyt kjennemerke

 

Skilter som ikke er "originale" - dvs. lagd etter forskriftens krav, type "egenproduserte" - vil i prinsippet være det samme som et dokumentfalsk. Noe som kan medfører straff med bøter.

 

Kjører en uten skilt foran, kanskje fordi det falt av under kjøring og ble hengende i den ene skruen og måtte tas av fordi det var trafikkfarlig, kan reaksjonen være kr. 1.000 i forelegg. Altså ingen bøter, kun forenklet forelegg.

 

Moralen er: Kjør med lovlig stygt stort slikt foran, eller kjør uten skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår