Gå til innhold

trim-kam, hvilken?

Ranger emnet


vwpower

Anbefalte innlegg

Man må ha momentnøkkel for å bytte kamaksel.

det skal være et spesielt moment på lagerskålene til kamakselen.

 

Jeg har også en 1,6 som jeg har lyst å småtrimme litt, så det hadde vært fint med noen tips som gir hestekrefter på billige og lette måter:)

 

og gjerne hvordan man kan justere forgasseren for å gjøre bilen litt "hissig":)

min er latere enn alle andre golf 1,6 jeg har vært borti:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

quattro o du store orakel ;)

 

Du burde lage en guide til montering og innkjøring av trimkam + pluss f.eks. effektanlegg eller noe slikt til Golf 2.

 

:D

 

Huff, det blir for mye å skrive, men har en del bilder fra en sådan operasjon tiltenkt akkurat det du nevner :) Om behovet skulle være der så er det bare å ringe... Effektanlegg gir ikke noe særlig effektforandring på en ellers nokså original motor, ville da heller brukt pengene på et grenrør.

 

Man må ha momentnøkkel for å bytte kamaksel.

det skal være et spesielt moment på lagerskålene til kamakselen.

 

Jeg har også en 1,6 som jeg har lyst å småtrimme litt, så det hadde vært fint med noen tips som gir hestekrefter på billige og lette måter:)

 

og gjerne hvordan man kan justere forgasseren for å gjøre bilen litt "hissig":)

min er latere enn alle andre golf 1,6 jeg har vært borti:/

 

Kamdrevet skal tightes med 80 Nm, trenger ikke loctite! Lagerbukkene skal tightes med 20 Nm.

De første og billigste hestekreftene får man med trimkam og gjerne bytte til noe større forgasser, da gjerne Weber DGV e.l.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=27671828

 

Minsteprisen er ikke oppnådd selv om 350 er nok for en sådan forgasser!

 

Pierburgforgasser fra eldre Audi 2.2 passer rett på originalinnsuget til bl.a. Golf. Mener den heter Pierburg 2B5, er å finne på noen Volvomotorer også.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig interessert i å høre anbefalingene på kam axler jeg også.

 

Har en gti 8v, og må si jeg er fristet til å kjøpe 276 da denne gir mest økning.

 

Og har det noe for seg å sette inn lettvektsløftere siden de skal byttes uansett?

 

Burde kanskje hatt min egen tråd, men jeg skal uansett bytte toppakning, er den originale bra nok til light trim?

 

Hvor mye effekt, og hva koster porting av topp?

 

Er justerbart kamdrev noe vits på en sånn oppgradering eller er det bare for moroskyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig interessert i å høre anbefalingene på kam axler jeg også.

 

Har en gti 8v, og må si jeg er fristet til å kjøpe 276 da denne gir mest økning.

 

Og har det noe for seg å sette inn lettvektsløftere siden de skal byttes uansett?

 

Burde kanskje hatt min egen tråd, men jeg skal uansett bytte toppakning, er den originale bra nok til light trim?

 

Hvor mye effekt, og hva koster porting av topp?

 

Er justerbart kamdrev noe vits på en sånn oppgradering eller er det bare for moroskyld?

 

Har du mekaniske eller hydrauliske løftere? Lettvektsløftere trenger du kun om du har planer om å dra motoren høyt i turtall, unngår da ventilflyt og effekten stigen en anelse med lettvektsløftere. Ett annet alternativ er strammere ventilfjører som også takler høyere løft. Den originale toppakningen er bra nok ja, du skal vel ikke konvertere til turbo? Vet at porting og overhaling av topp koster 6k hos VeloxMotor, hvilken effekt du får etterpå er avhengig om du går over til gassere eller beholder originalsprutet, valg av kam, grenrør eller ei osv. Altså umulig å gi noe riktig svar på. Justerbart kamdrev på "snille" kammer er unødvendig :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som kan litt.....har en hartman motor sport motor? som det skal sitte 150 hester i... er ikke lett og skaffe info, jeg tror at det er en orginal topp pakning som sittter der?vet du?tenkt og bytte den, nå som motoen er ute av bilen. den er det gjort litt med...kam porta høvla topp.hva kan jeg gjøre for og få mere hester er ke-jett orginalt. har tenkt gassere? det er 150 uten grenrør, hva tror du at du får i efekt økning når det kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mekaniske eller hydrauliske løftere? Lettvektsløftere trenger du kun om du har planer om å dra motoren høyt i turtall, unngår da ventilflyt og effekten stigen en anelse med lettvektsløftere. Ett annet alternativ er strammere ventilfjører som også takler høyere løft. Den originale toppakningen er bra nok ja, du skal vel ikke konvertere til turbo? Vet at porting og overhaling av topp koster 6k hos VeloxMotor, hvilken effekt du får etterpå er avhengig om du går over til gassere eller beholder originalsprutet, valg av kam, grenrør eller ei osv. Altså umulig å gi noe riktig svar på. Justerbart kamdrev på "snille" kammer er unødvendig :)

 

Det er en 89 modell, så da er det vel hydrauliske løftere.

 

Vil beholde originalsprutet, og ihvertfall i førsteomgang utsette innkjøp av grenrør.

 

Men da tror jeg at jeg sitter igjen med en 276 cam, lettveksløftere og strammere fjører. Ny original toppakning. Det blir ikke turbo.

 

Er det da noe poeng i porting?

Og har jeg valgt meg ut beste cam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som kan litt.....har en hartman motor sport motor? som det skal sitte 150 hester i... er ikke lett og skaffe info, jeg tror at det er en orginal topp pakning som sittter der?vet du?tenkt og bytte den, nå som motoen er ute av bilen. den er det gjort litt med...kam porta høvla topp.hva kan jeg gjøre for og få mere hester er ke-jett orginalt. har tenkt gassere? det er 150 uten grenrør, hva tror du at du får i efekt økning når det kommer på.

 

Kjenner dessverre ikke til motoren din og vet ikke hva som er gjort med den fra hartman. Avstemte 4-1 grenrør gir som regel 12-15HK ekstra målt i

bremsebenk. Supersprint 4-2-1 grenrør gir i motsetning 2-3HK. Bytte fra K-jet til doble forgassere gir 15HK på en godt portet topp og litt hissig kam, men

dette vil variere mye fra motor til motor. På lettere trimmede motorer regner en 5-10% effektøkning. Når det gjelder topp-pakning så holder original til

alle sugemotorer, selv med høy kompressjon.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 89 modell, så da er det vel hydrauliske løftere.

 

Vil beholde originalsprutet, og ihvertfall i førsteomgang utsette innkjøp av grenrør.

 

Men da tror jeg at jeg sitter igjen med en 276 cam, lettveksløftere og strammere fjører. Ny original toppakning. Det blir ikke turbo.

 

Er det da noe poeng i porting?

Og har jeg valgt meg ut beste cam?

 

En 276 hydraulisk kam er en ganske rå kam, og du vil miste noe bunndrag slik at du er obs på det. Vil heller ikke gå helt rent på tomgang med vanlig sprut. Fordelen er at motoren vil trekke enda bedre på turtall sammenlignet med de snillere kammene. I slike tilfeller kan det være bruk for justerbart kamdrev,

så kan du stille kammen "snillere" om du vil det før langturen.

 

Porting er absolutt et poeng. Er vel det som gir mest effekt for pengene etter kambytte, men det involverer endel mer skruing enn andre bolt-on modifikasjoner. Om du skal bytte topp-pakning må du av med toppen likevel, og den jobben er allerede gjort. Det koster 6k for dette hos Velox Motor. Gir samme effekt som den kraftigste 1.8 16V motoren, men mye mer dreiemoment. Vil derfor ikke ha problemer med å kjøre fra 16V'en. Rundt 140HK med 276 kam.

Med portet topp vil du heller ikke miste bunndrag sammenlignet med originalt. Vil får mer effekt fra bunn og til turtallsperra. Ved porting kan en også bytte til større ventiler. Gir ca. 150HK og enda høyere dreiemoment. (Samme effekt som 2.0liter 16V motoren).

 

Om du har valgt rett kam er veldig individuelt. Normalt anbefales 268 eller272. 276 brukes til de som har aktiv kjørestil med lett bil. Har du tung bil vil tapet av bunndrag merkes. Ville da heller valgt 272 kam, eller aller best portet topp.

 

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså mye å hente med porting?

 

Ja. Det er uten tvil i toppen en henter mest effekt. Hvor mye en henter varierer veldig, da dette er avhengig av hvilken kam en bruker, bensinsystem, grenrør, eksos, osv. Portet topp og 276 kam på original GTI gir ofte ca. 35 HK ekstra med originalt sprut. Med større ventiler får en gjerne 45HK ekstra. Har du doble weber forgassere og mekanisk kam snakker vi fort om en økning på 55-60HK eller mer. Tallene er jo avhengig av at eksos-systemet også er tilpasset effekten. Med original eksos vil du ikke klare 170HK :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår