Gå til innhold

Kjøpt meg en 70-talls Skoda 120 GLS

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne i en annonse for en stund siden. Hadde en stund vært på utkikk etter en veteranbil og ville enten ha en gammel amcar eller en Skoda/Lada. (jada, stor motsetning) Siden jeg er student er det ingen amcars som var innen økonomisk rekkevidde uten å kreve hundrevis av timer rustsveising, så når jeg da kom over denne Skodaen bestemte jeg meg for å slå til.

 

Det er da en Skoda 120 GLS, snart veteran, har stått avskiltet siden 1995 på en låve. En gang i tiden har den vært omlakkert, men det er faktisk ikke rust på den i det hele tatt såvidt jeg klarer å se.

 

Den har en 1.2-liter hekkmotor på 58 hk, brunt interiør og er nesten giftgrønn av farge. Den har vært omlakkert en gang, men det er sannsynligvis lenge siden. Solgt ny i Buskerud. Aner ikke hvor langt den har gått.. Den starter og går helt fint, så det jeg må ta tak i er følgende:

 

* Nye dekk (sitter nå på 20 år gamle piggdekk, ubrukelige)

* Gulvteppe foran (det mangler, uvisst hvorfor, men er ihvertfall ikke rust under)

* Generelt ettersyn med oljer, væsker og smøring

* Skifte varmeapparatregister (lekker som en sil, noen som har et liggende?)

* Gå over det elektriske (blinklys lyser istedetfor å blinke, ellers litt småtteri)

* Polering av lakken og rens/vask av interiør (lukter mildt sagt innestengt)

* Bytte "spoileren" bak til en som ikke er lakkert, da det ikke er originalt (noen som har?)

 

En litt uvanlig veteran, de fleste har først blitt spist av rust og så kjørt sønder og sammen i bilcross..

 

DSC00084.jpg

DSC00083.jpg

DSC00085.jpg

DSC00086.jpg

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du kommer fra Hedmark. Stikk innom Br. Kristiansen bilopphuggeri i Elverum. Der står det en 120, men det er 85-modell. Vet ikke hvor mye deler som går overens, men mye er sikkert likt. Det er i alle fall golvteppet i den (hele interiøret er fint - men grått/svart). Spoiler sitter der også. Det er et tips!

 

Ellers kan du jo høre med gutta her:

http://www.skodaklubbnorge.org/

 

Se her f.eks.:

 

Brukte og nye deler til Skoda 105-120.

Vi utfører og service og reparasjoner.

Haslemo Autoservice

2270 Flisa

Telefon 62 95 19 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Elverum, så det passer bra å stikke oppom der. Skal på kurs kl. 12 på mandag, så kan ta en tur før det.. :)

 

Den forblir nok original ja, det er jo "ingen" originale igjen som ikke er nedkjørt og opprustet. Eneste som er litt synd er at den er omlakkert, men det får man bare leve med.. :)

 

Jeg *tror* varmeapparatet er likt på både de gamle og de nyere, så det er verdt et forsøk. Skal ta med gulvteppet også, er ikke så lett å få noe pent uten å bruke et originalt.

 

Hadde bare vært kjekt å få fikset varmeapparatet og skiftet kjølevæske ASAP, det er ikke lenge før det blir kaldt, og det er stort sett bare vann på kjølesystemet på bilen, målte det til frysepunkt på -4, så det må byttes før vinteren.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står en Rapid oppi Mogrenda i Atndalen trur je.

Samma stedet har je hørt rykter om noen som hadde en makan Skoda til den du har, som hadde vært i framilien eie sia den var ny,rustfri,lav km-stand men med deffekt motor trur je. Den grævde døm ned til slutt......BØNDER!!!:shake

Audi 80 LS -77 "rottje"

drømmer om 16v motor m/gassere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du må beholde den original...

(Sikle.. Du har funnet en skikkelig "godbit" der).

 

Skoda var jo et skikkelig antistatus bilvalg, og veldig få biler er tatt vare på. Kun få biler har overlevd - de bilene som ble eid av folk som ikke byttet bil så ofte - og gjerne kjøpte bil som ikke kostet all verden. Den tidlige modellen som du har der er det ikke mange igjen av.

Selv kom jeg over en 120 GLS fra 1983 på Bardufoss da jeg var på ferie der oppe i sommer. Jeg bare måtte ha den...

Som du ser er min hakket nyere enn din siden jeg har sorte detaljer, plastfangere og mangler "grillen" under baklyktene.

Den er gått 43.000 km siden den var ny, selv om den er gått lite er den dessverre ikke helt strøken. Jeg pakket bilen full av skitt og lort fra min fars kjeller og boder og skulle kjøre ned til Østfold med den. Men, dessverre etter 55 km så røk fordeleren og jeg måtte reise ned på annen måte. Bilen fikk jeg sendt med trailer og nå skal den rustes opp (er 100% rustfri) i løpet av vinteren slik at jeg kan ta meg noen fine antistatus-turer med den til neste sommer.

Kjøreegenskapene er mildt sagt forferdelige. Motoren bak og lite vekt foran gjør at bilen er ganske så ustabil i sidevind. Siden bilen også har pendelaksling bak (som gjør at den legger hjulene når du laster den ned, og når du bremser hardt er det bare yttersidene av dekkene som er i kontakt med veibanen) gjør at den er veldig skummel i hard svingkjøring. Kommer du for fort i en sving legger den hjulet med hjulkapselen ned i svingene og du mister kontrollen. Litt vanskelig å forklare, men jekk opp bilen bak så skjønner du hva jeg mener.

Bagasjelokket (eller panseret siden motoren er bak) vippes opp sidelengs og det går vistnok 11 liter kjøleveske på dem.

Ta vare på denne - det er en kanonbil.

 

(Er på jakt etter litt deler så fyll opp denne tråden med delebil-info)

 

234_3405.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, moro å se at det er andre også som har en sånn bil! Planen min er også å ta en lengre tur neste sommer med bilen, og det tror jeg den funker fint til, faktisk.. :) Når det våres igjen blir det å skifte alle oljer, væsker og lignende sånn at det ikke er noe problem, og så litt generelt ettersyn. Jeg tror forgasseren også trenger en rens og justering.

 

Jeg skiftet kjølevæske på den nå i helgen så den står "trygt" over vinteren, det som var på den var eldgammelt og mest vann, så det ut som. Blandet inn med drøyt 50% konsentrat, så skal tåle selv en kald Hedmarksvinter.

 

Når det gjelder bilen på Kristiansens Bilopphuggeri skal jeg sjekke den ut neste gang jeg er nedover. Jeg er student i Trondheim, men hjemstedet er jo Elverum, og Skodaen min står jo også der.. :)

 

Jeg fikk forresten tak i Haynes-bok til disse bilene fra England i forrige uke, det er kjekt å ha.. :)

 

Kjenner til at pendelaksel gir "interessante" kjøreegenskaper ja, kan bli spennende. Plan for neste sommer innbefatter en tur til opphavslandet Tsjekkia, så får se hvordan et 30 år gammelt østblokkprodukt oppfører seg på langtur.. :)

 

Ellers leste jeg på en tsjekkisk nettside at det var anbefalt å gå fra originaldimensjon 155R14 (min er så gammel at den har 14" felger) til 175/80-14 som dekkdimensjon, det gjorde visst bilen en del bedre å kjøre. Jeg trenger nye dekk uansett, så tenkte å følge det rådet.

 

Jeg er ikke sikker på hvor mye bilen min har gått, men jeg tror det er snakk om rundt 100000 km. Hengerfestet mangler helt elektrisk kontakt ja, tenkte å montere på det. Kjekt å ha selv om det ikke akkurat er noen trekkvogn det er snakk om.. ;)

 

Ellers hadde den stått nå nesten siden jeg kjøpte den, og med choken på var det omtrent bare å vri om nøkkelen såvidt, så gikk den helt fin. Ble nesten litt imponert når det er snakk om en gammel forgassermotor!

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe problem å ta Skodaen på langtur. Det er bare å passe på at alt er i orden med væsker og peile og sjekke olje underveis. Jeg bruker Ladaen min (http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=523) på langturer hvert år. De siste tre årene har vi brukt den på ferie til Sverige (100-milsturer). For en måned siden var jeg i Magdeburg (tidligere Øst-Tyskland) på treff. Det ble ca. 110 mil og Ladaen gikk helt fint bortsett fra den ene gangen sør for Kiel da den måtte dyttes i gang fra rasteplassen (starteren slo ikke inn, dårlig kontakt på startereléet). Fredag blir det en ny 100-milstur til Sverige, det er treff på den Svenske østkysten ;-)

 

Har veldig lyst til en tur med Lada til Tsjekkia/Slovakia jeg også, jeg håper å realisere den en av de første årene. Jeg er forresten litt på utkikk etter en eldre Skoda med motoren bak selv. Jeg har en 1981-modell Lada 2105 som kan byttes i en likeverdig Skoda. (http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22833).

 

Håper å se Skodaen din i Elverum en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår