Gå til innhold

Kjøpt meg en 70-talls Skoda 120 GLS

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne i en annonse for en stund siden. Hadde en stund vært på utkikk etter en veteranbil og ville enten ha en gammel amcar eller en Skoda/Lada. (jada, stor motsetning) Siden jeg er student er det ingen amcars som var innen økonomisk rekkevidde uten å kreve hundrevis av timer rustsveising, så når jeg da kom over denne Skodaen bestemte jeg meg for å slå til.

 

Det er da en Skoda 120 GLS, snart veteran, har stått avskiltet siden 1995 på en låve. En gang i tiden har den vært omlakkert, men det er faktisk ikke rust på den i det hele tatt såvidt jeg klarer å se.

 

Den har en 1.2-liter hekkmotor på 58 hk, brunt interiør og er nesten giftgrønn av farge. Den har vært omlakkert en gang, men det er sannsynligvis lenge siden. Solgt ny i Buskerud. Aner ikke hvor langt den har gått.. Den starter og går helt fint, så det jeg må ta tak i er følgende:

 

* Nye dekk (sitter nå på 20 år gamle piggdekk, ubrukelige)

* Gulvteppe foran (det mangler, uvisst hvorfor, men er ihvertfall ikke rust under)

* Generelt ettersyn med oljer, væsker og smøring

* Skifte varmeapparatregister (lekker som en sil, noen som har et liggende?)

* Gå over det elektriske (blinklys lyser istedetfor å blinke, ellers litt småtteri)

* Polering av lakken og rens/vask av interiør (lukter mildt sagt innestengt)

* Bytte "spoileren" bak til en som ikke er lakkert, da det ikke er originalt (noen som har?)

 

En litt uvanlig veteran, de fleste har først blitt spist av rust og så kjørt sønder og sammen i bilcross..

 

DSC00084.jpg

DSC00083.jpg

DSC00085.jpg

DSC00086.jpg

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider