Gå til innhold

Endelig: Dette er min vento 1.8 GT

Ranger emnet


vw vento lover

Anbefalte innlegg

Hehe, om ikke den sveisejobben tas nå, blir det DHYRT til våren. Snakka med en kompis som har fagkompetanse, og han anbefalte sterkt at det ble gjort før fuktigheten og vinteren kommer.

 

Så det er såpass ille altså.. ja rust er vel ikke kjent for å være beskjeden når det først setter igang. har litt å ta meg til unne bilen jeg da... men skal ikke kjøre den bilen i vinter så har vel ikke så hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Driver på med den, legger ut bilder om ikke så lenge.

Men den er ikke på langt nær så rå som din da:)

 

men det som er litt gøy er jo å se prosessen fra man kjøper til den er ferdig synes hverfall jeg da.. (blir man noen gang ferdig?)

 

fy pipen sp råå bil du har :D den var fin du;) er en inpotert eller? den strøken å den likte jeg.. allefal den finaste jettan jeg har set som er svart;) hehe

 

ja den er importert men ikke av meg. det er ikke en jetta annet en i statene den heter vento i europa. har du sett noen i andre farger som er finere?... legg ut biler..

 

Heh, er helt åpent der det må sveises :)

 

jepp da er det bare å sveise. pass på så ikke matter og sånt tar fyr da.. vil ikke at noen av bilene skal bli borte fra ventoforumet... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar en med litt peil ta det, satser ikke på min egen sveisekompetanse :)

 

samme her har null peil på å sveise. men en gang bør man jo lære det. tenkte jeg hvertfall skulle prøve meg på vinterbil før jeg satte i gang på go bilen.

 

vento fan: vento da;) hehe.. skal se hva jeg finer har noen på lur som kan bli ganske fine på bilen din;) må så klart ha litt crom på falgen får å få fin heten i bilen din :)

 

 

hva er det du har på lur? felger? jeg har nok ikke tenkt å bytte felger vil heller senke mer en å få på 18" men venter hverfall med senking til jeg har bestemt meg for styling eller ikke... har framfanger, bakfanger, sideskjørt, bakrutespoiler og panserforlenger liggende, har også en rallyspoiler og emblemfri grill men det ser jo ikke ut i måneskinn.... er tross alt bare 95 hk å det går ikke såpass at jeg må ha spoiler, hehe...

 

her er noen bilder av anlegget sånn det er nå midlertidig planen er å bygge om i løpet av vinteren og delta på noen lokale konkranser fra våren av:

 

normal_PICT2781.jpg

 

 

normal_PICT2783.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle lage en guide for bilpleie siden jeg har jobbet med dette tidligere, håper den vil glede noen og enhver. Får jeg god respons så legger jeg ut en om utvendig pleie også, hvis folket vil det..

Ting man trenger:

 

Trykkluft m/blåsepistol, Svamp av typen engangsbruk med grov og myk side (Fåes kjøpt i dagligvare i 10 pk. med flere farger), flytende pleieprodukt for vinyl. Fåes ofte i to typer, en for matt resultat og en for blankt. (eventuelt pleieprodukt for skinn hvis du har det), en eller flere kluter til å tørke med samme hva slags stoff så lenge den er myk og trekker til seg fuktighet, en tom sprayflaske av typen vindusvask, Støvsuger, Vindusvask, tørkerull(Hudehårsbørste)

 

Trinn 1:

Rydd ALT ut av bilen, handskerom, dør lommer, midtkonsoll osv. Ta ut gulvmatter og støvsug nøye, vask gjerne over alt plast/vinyl interiør av større flater med en myk mellom-fuktig klut som er mildt såpet. Jeg pleier ikke det, bruker heller flere svamper siden disse koster rundt 1 kr. stk.

 

Trinn 2:

Spray vinyl pleie på svampen og vask med svamp over alt som er vinyl/plast/juksetreverk/skay og lignende, husk har du skininteriør er som regel sidene på nakkestøtter, ryggen på framstoler og sidene rundt sitteflater laget i skay og skal da også behandles med vinyl pleie. du kjenner godt forskjellen på skinn og skay med fingrene sammenlign ved sømmene, skinn er mye stivere og føles tykkere en skay. vask nøye nedi alle hulrom, bokser, hanskerom osv. husk det er detaljene som skiller et bra og et dårlig resultat.

 

Trinn 3:

Flekker, møkk som sitter dypt i porer heretter kalt (profiler) i plasten, kan du bruke den grove siden av svampen på er du usikker på hvor mye den tåler prøv på et bortgjemt sted av samme materiale

 

Trinn 4:

Rundt brytere, luft ventiler og lignende vaskelige steder sprayer man produktet rett på og bruker blåsepistolen mens man holder en klut rundt, (så det ikke spruter på viduer og andre ting) blås det ordentlig tørt, men ungå cd spilleren, der bruker du først svamp og blåser forsiktig av etterpå.

 

Trinn 5: (for stoff: seter, gulv, hattehylle, dørsider, matter o.l.)

Sliter du med hundehår eller andre hår eller støv som ikke går bort, får man kjøpt hundehårsbørste på div. bilbutikker. disse er laget av en myk type gummi. Test den gjerne på ditt eget hår før du kjøper den, den skal henge mest mulig igjenn i håret. Når du bruker børsten prøv å dra den i forskjellige rettninger, som regel løsner hårene lettest hvis du drar den paralelt med den rettningen hårene ligger. bruk støvsuger ved siden av for å få fjernet de for godt. HUSK!!!! gjør dette FØR du vasker. Hvis du har flekker må du bare prøve deg frem med forskjellige produkter, men jeg har best erfaring med de som blir skum når du sprayer det på, husk å ikke gni flekken utover, trykk ned med en klut og la den trekke til seg middelet som forhåpentligvis drar med seg dritten.

 

Trinn 5: (for skinn)

Her er det bare å følge bruksanvisningen på produktet, noen produkter avhenger av spesielle stoffer på kluten husk åsjekke dette når du handler.

 

Trinn 6:

har du plastmatter, plastpedaler, plastgirkule kan du bruke vinyl polish på disse også men husk at det kan bli veldig glatt så det er på egen risiko...

 

Trinn 7: vask rutene utvendig og innvendig med vanlig vindusvask. spray på veldig lite de flese bruker 3-5 ganger så mye som nødvendig og det blir ikke bedre resultat av den grunn, ungå søl på vinylen det kan bli synlig i sluttresultatet. +++ når rutene er rene blir det også mindre dugg.

 

Trinn 8: sett deg på din favorittplass i bilen og se rundt deg mens du nyter den ryddige rene bilen din.

 

Håper dette er en fin guide for alle som liker å pusle å stelle litt med bilen sin.

her er noen inspirasjonsbilder av en VELDIG matt bil jeg polerte i dag:

 

normal_PICT2786.jpg

 

 

normal_PICT2787.jpg

 

 

normal_PICT2788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det et innlegg om trekking av dørsidene snart? Og hvor får man eventuelt kjøpt skay\skai?

 

Klart jeg kan lage et inlegg om trekking av dørsidene. skal begynne på det i morgen men skal på visning osgå så får nesten se hvor mye tid det blir til overs. men har hverfall bilder av det så det kommer nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skrur du ut hele dørsiden for de som ikke vet hvordan dette gjøres så er det to skruer innenfor pynte dekselet i håndtaket (ikke åpneren men håndtaket) Har du høytalere kan du like gjerne demontere den nå ved å vippe ut fronten så skru løs elementet og klips av ledningen, har du også diskant så kommer du ikke til denne før du har løsnet dørsiden, så for de som har sveiv sett denne i ned posisjon og bruk en liten flat-trekker til å klipse opp den ringen bak sveiva da kan du bare dra sveiva rett ut. for de som har manuelle speil vet jeg bare at du hverfall må dra av det "hodet" som du stiller speila med men vet ikke om det kanskje er mer men da merker man det hvertfall. ta så tak nederst på døsiden og dra den løs den sitter i klips langs hele kanten i bunn og litt opp på sidene. dette kan føles litt brutalt men det er ingen fare det verste som kan skje er at festet løsner fra pappen på døra, da trenger du superlim eller kontaktlim for å lime fast denne igjen. når du har døsiden løs så demonterer du videre håndtaket og den lomma nederst hvor høytaleren står, som vist på bildet:

 

normal_PICT1086.jpg

 

jeg anbefaler å ikke dra av stoffet som er på dørsiden ettersom det er litt skomgummi oppå der du hviler armen og denne følger delvis med hvis du drar av stoffet, desuten hvis du limer skayen rett på stoffet føles det mykere når du trykker det inn. klipp så ut det du skal ha av skrift eller logoer eller navn i skay hvid du vil ha det veldig uthevet kan du lime sammen to lag før du klipper ut. husk at små detaljer blir veldig borte så de minste detaljene kan godt gjøres litt større en de er. eksprementer deg fremm på dette området.

så pensler du på (etter hva jeg anbefaler) hagmans kontaktlim på begge flater det som skal limes og det man skal lime det på:

 

normal_PICT2095.jpg

 

når det har fått tørke limer man så det laget med skay man skal ha på med samme teknikk pensle på begge flater:

 

normal_PICT2091.jpg

 

så legger man det forsiktig oppå of begyner å presse det fast, begynn i midten av logoen og jobb deg utover. Pass på at det er nok til å komme rundt alle kanter og hjørner bruk heller alt for stor bit en for liten:

 

normal_PICT2090.jpg

 

så kutter du til kantene og monterer alt sammen igjen og vips så er du ferdig:

 

normal_PICT2082.jpg

 

normal_PICT2080.jpg

 

Jeg kjøpte skay på en foretning som trakk om puter og stoler til båt. er sikkert mange andre foretninger hvor det er billigere og bedre utvalg. søk på gule sider etter stoff, tekstil etc. vet hvetfall install bay selger mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilen på vortex eller vwfixx husker ikke, bruker den som bakgrundsbild i windows. Visste ikke at den var norsk, kult. Viss du ska kjöpe nytt bagasjelokk så kjöper jeg ditt gamla, mitt är helt ödelagt av rust. b_mattias@yahoo.se

Det viste jeg ikke...? kunne du sendt meg snarvei? jeg skal kappe av en del fra mitt bagasjelokk å sveise på det nye så gml. bagasjelokket mitt blir det ikke mye igjenn av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår