Gå til innhold

Speedometer tbi-forgasser. Help!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hello!

Som noen kanskje har fåttt med sig så har jeg byttet ut 350 TBI:en i min chevy C1500 mot en 383 forgasser (spar meg alle komentarer om lovligheten, den blir skiftet ut med injektion til våren).

Men jeg får ikke liv i speedometeret Det er to kabler fra gearkassen som går opp til et koblingspanel i motorrommet på førersiden, men den jæ..la Haynsboken er umulig å følge for en amatør som meg. Må jeg koble opp ecm:en igjenn for å få spedometeret til å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christian, endelig hadde du ikke rett :- )

(tror jeg i vart fall, men jeg har sikkert feil.......)

Ledningene fra girkassa (sensoren til speedometeret, 2st) går til koblingspanelet på førersiden i motorrummet. Ingenting er klippet fra gearkassa til dette koblingspanelet. Og ingenting er klippet av ledninger i dashboardet. Så det blir vanskelig å koble sammen noe som ikke er klippet :- (

 

Men jeg skal se etter en gang til så jeg er sikker (håper du har rett å at det er noe jeg har oversett...........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'7747 ECM'en de gamle TBI'ene (Har samma selv på 305TBI'n i Nomad'en) har en ledning INN med hastighetssignal, men sender ikke noe ut igjen, så problemet ligger et annet sted. Hvis din bil hadde/har en DRAC-modul (en korrigeringsboks som sender riktig antall pulser til ECM/speedo osv i forhold til utveksling og hjulstørrelse), kan dette være problemet. Den står evt imellom VSS og ECM/speedo, og skal muligens ha samme tenningsstrøm osv som du har klippet til ECM. Du kan evt se etter den i nærheten av ECM (bak hanskerommet ditt), liten sak, kan være hvit.

 

Jeg er litt usikker, men mener den ene ledningen inn på VSS skal være jordet, og den andre gå inn på ECM (I de tilfeller det ikke er noen DRAC-modul) - er hvertfall dette på den jeg ettermonterte på Nomaden for å få lockup'en til å virke igjen. Du får titte litt til...

 

EDIT - Generell info om DRAC-moduler: http://614streets.com/drac.html

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fullt hele tiden = Brudd. (Hvis ledningen til tankmåleren kobles til jord, viser måleren tom tank).

 

Kan du ta en rask titt på ECM og se om nummeret er 1227747 eller noe annet? Skal liksom være levert fra '87-'91 med det delenummeret, men kanskje det var noen andre utgaver levert og? Må jo fortsatt finne en løsning på å bruke speedo uten original ECM, når du går over til ettermarkedssprut på motoren. Kan jeg ta en titt på bilen i vinter, eller skal den opp til torpet igjen? (=langt unna)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår