Gå til innhold

Noen kloke hoder som kan regne her?

Ranger emnet


Mr. Bollocks

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle regne ut kompresjonsforholdet mitt, noen som kan hjelpe?

Blir litt mye regning, men vi får prøve::hello:

 

Dette er infoen jeg har:

 

B21A blokk, 531 topp.

Har 94.00mm borring, slaglengden har jeg ikke gjort noe med så den er vel 80mm. Slagvolumet har jeg da regnet ut til å være 2220ccm.

Har byttet til lavkomp stempler med 39,6mm i komp.høyde (mål mellom senter på kryssbolt/stempelbolt og topp på stempelet), så skulle gjerne visst komp.høyden på et originalt B21A stempel.

Når stempelet er på topp ligger stempelet 1-2cm nedenfor toppen på blokka.

Har planet toppen ca 0,3mm og blokka 0,2mm.

 

 

Dette må utregnes/finnes:

 

- Finne ut hvor stort kompresjonsvolumet i en original 531-topp er.

- Finne ut komp.høyden på et originalt B21A stempel.

- Regne ut resten i forhold til; hvor mye som er planet, komp.høyder, kompresjonsvolum i topp, slagvolum osv.

 

Dette ble mye på engang..:puke:

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett stempel som er ca 7 mm under dekkplan på blokka.

Altså volumet du har over stempelet er 9,4(cm):2=4,7 radius

4,7 x 4,7 x 3,14 = 69,39 i areal

69,39 x 0,7 = 48,57ccm i blokka.

På en 531 topp, mener jeg å huske at det er ca 53ccm volum i forbrenningsrommet.

 

Volumet i en cyl blir derfor: 4,7 x 4,7 x 3,14 x 8 = 555,18ccm

 

Kompforholdet blir: (555,18 + 53 + 48,57) 656,75: (53+48,7) 101,57 = 6,46

 

Altså kompforholdet blir 6,46:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men med tanke på at en b21et har 7,5:1 og den er jævli dau på lavt turtall, hva er da en motor med nesten 6 i komp?? ketchuuuup

 

Ja, men så er jo B21ET sprut og tenning STEINALDER.

Utrolig hva en kompenserer med riktig sprut ;)

Hafseng bilen har 7.5:1 i komp.

Men 6 og noe er i laveste laget ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7mm regna han ut det er ned til stempelet fra kanten på blokka når stempelet er på topp. Kan kjøre trykk ja. Kjører 1,6bar til vanlig.

Har sveist på T25 flens og satt på en kulelagra Garrett GT3071RS som holder til 430hk, så turbotrykk er det fra 1200 o/min. Så noe ketchup er det tvert i mot..

Tok forresten komptest i går.. 5bar i komp... :eek:

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår