Gå til innhold

Sveisekurs

Ranger emnet


OleC

Anbefalte innlegg

Kjenner du ingen som kan sveise da?

Om han da har sveiseapparat tilgjengelig er det berre å kjøpe ei kasse øl til han så får du litt opplæring.

Etter grunnleggende opplæring(veldig lite) er det berre å trene trene og trene.

 

Eg har lært omtrent alt eg kan om sveising, maskinering og slikt sjøl, har berre fått opplæring i kvisleis maskinene/apparatene funker.

øve, trene,øve, trene....

 

"hot rod" gjorde det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper deg et apparat, husk å kjøpe bra kvalitet. ESAB f.eks.

Det er lettere for en nybegynner å sveise bra med et bra apparat enn med et dårlig.

Det viktigste i starten er at du har med deg en kyndig person som viser deg sammenhengene: "Hva gjorde du feil nå og hvordan rette på det."

Vise deg hvordan en god sveis ser ut hvorfor den er god. Forskjellige type dårlige sveiser, og hvorfor de er dårlige, og hva du skal gjøre i hvert enkelt tilfelle for å få de bra.

Høres komplisert ut men det er det ikke.

Etterpå er det øve øve øve.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

det er nesten bortkasta med sveisekurs for og sveise bil da dette er tynnplater og det trur jeg ikke det er noe kursa går ut på da dette er for og få folk ut i arbeid som sveiser/plate arbeider

jeg er selv oppretter/lakkerer og blir helt deppa når de som er sveisere har lappa i sammen bilene sine og kommer for og ta grunnarbeid og lakk på bilene de kan ikke sveise bil(gjelder95%)av de bruker for tykk tråd for mye varme det har slått seg ,de har brent storehull som de har mått fylle igjen,fult av porer i sveisen for de har ikke gjort rent osv

 

med andre ord det hadde vært like billig og fått gjort jobben av fagfolk med en gang i steden for at vi må rette opp og reparere alt etter de for at jobben skal holde mål

 

til dere som fremdeles vil lære og sveise så bruk tynn tråd 0,6-0,8mm,gjør alt reint slip vekk lakk,understellsmase,bruk sveise grunninng på flatene der hvor platene over lapper hverandre,helsveis alle plater de hvor det ikke er punkt sveist orginalt,ikke bruk for mye varme da slår det seg(blir bulker)bank ut speningene av sveisen etter hvert,vær nøye med at det blir tett sveiset og at det ikke er noen porer(små hull i sveisen ser de best etter at det er slipt)for da har du rust der i løppet av kort tid

vis du bytter ut deler med u orginale deler eks veng så må du fjerne al grunning på disse delen da dette bare er transport grunninng og einer seg ikke til og lakkere over da det blir fort rust

vær nøye med og tillpase nye deler ca 0,5mm åpning mellom platene før sveising har du for stor åpning så må du legge igjen mye sveis som igjen blir mye varme(det slår seg og du brenner hull og får mye og slipe)og når dere sliper så ikke slip for mye for platene er bare 0,8-0,9mm som regel vis dere da tar litt for mye sier det seg sjøl at det ikke er mye stål igjen

 

øving gjør mester så kom dere ut i garasjen og sveis

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp et 150-180 amper det holder fint til de fleste reprasjoner

eks migatronic(det har jeg sjøl i garasjen kostet ca 8000kr )norweld,kempi er også bra. et 3fas aperat er best og sveise med vis du har det koblet i garasjen fra før ville jeg velgt det men det er litt dyrere i innkjøp du må nok gi 5000-8000kr for et greit apperat + manometer og gass

 

ikke kjøp de billigste 1 fas som det står strøm på tråden hele tiden det blir det bare noe klab med kjøper du migatronic,kempi,norweld så får du deler osv vis det skulle gå til helvete

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

Hva med å ta kontakt med Gasolin i Brevik? De selger alt av restaureringsutstyr til kjøretøy. Jeg snakket med "eieren" på ekebergmarkedet tidligere i år. Han kunne være behjepelig med å finne mer avansert karosseriformings kurs i England, kanskje han vet om noen enklere sveisekurs i Norge.

 

fyttirakkern.

på den sia var det mye gromt!!!!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår