Gå til innhold

Tor Erik - Nissan Primera - Turbo prosjekt

Ranger emnet


tmeland

Anbefalte innlegg

Ja, hvor skal jeg begynne?

 

Kjøpte meg en Nissan Primera 2,0LX i februar i år.

1990 mod som har rulla 257000km på sine dager.

Motoren som står i den er en SR20Di.. Og for de med litt peiling på nissan så betyr dette da at den har mekanisk innsprøytning. Er 16V og har 116hk orginalt.

Da var den ganske hardt angrepet av rust i kanalene i bakdører, og rundt bensinrøret i hjulbuen.

Bilen har også et ganske greit (men gammelt) stereoanlegg som i sin tid kostet 50000kr, ble satt inn i 1996.

For de som vil se mer utfyllende info om anlegg og bil kan lese det i min prosjekt tråd på Nccn da jeg ikke orker og skrive alt her nå(mye info) den ligger forøvrig her: http://www.nccn.no/forum/viewtopic.php?t=1249

 

Glemmer sikkert mye også så dere får spørre om dere lurer på noe.

Sånn var bilen når jeg fikk den:

Inni.jpg

9617e9f9.jpg

sida.jpg

 

Det første jeg begynnte med var og sette på sommerfelger da bilen så helt forferdelig ut med stålfelger.

Så gikk jeg i gang med og fikse eksosanlegg, det gikk heller dårlig da vinkelsliperen kilte seg fast når eksosanlegget datt ned, og den lagde et fint hakk i bunnpanna som spylte meg full i olje der jeg lå

Sveiste den sammen igjen og fikk ferdig eksosanlegget iallefall.

Sånn ble det altså seende ut:

bunnpannaferdigsveist.jpg

 

Så var det bare og sette igang med rusta i kanalene bak.

De var helt ihjelrusta, både fra oppsida og innsida av hjulbuene:

rust2.jpg

rusthol.jpg

Rundt bensinrøret mitt:

rustrundttanklokkja.jpg

 

Begynnt og kappe:

ennmeirrust.jpg

kanalen.jpg

rust.jpg

 

Blei lei av og kappe så bytta et hjullager i steden for:

lagerskifte2.jpg

hjullager.jpg

 

Sveiste sammen igjen:

rustsveis.jpg

rustsveis4.jpg

ferdigkanal.jpg

kanalferdig.jpg

 

Sparkel er fint og ha :) :

sparkel.jpg

sparkel2.jpg

Bilderavbil006.jpg

 

Andre sida nesten ferdig sparkla:

Bilderavbil005.jpg

 

Så var det og ta fatt på hjulbuen som var i ganske så dårlig stand ja. Bygde hele greia opp med glassfiber, før jeg tectylerte alle hjulbuer og malte hele bilen under på nytt:

hjulbuen2.jpg

hjulbuen.jpg

rustasomfy.jpg

 

hjulbueglassfiber.jpg

glassfiberinne.jpg

rundtbensinrr.jpg

venstretectyl.jpg

 

Bensinrøret ble da selfølgelig byttet i samme slengen.

Samme med dempere og fjærer som var i ganske dårlig stand (senkesett er på vei):

d80f266e.jpg

dempernygammel.jpg

handletur.jpg

bensinrra.jpg

hjuloppheng.jpg

Hjulbuerforann.jpg

 

Lx blir orginalt levert med klokke der som turtellern skal være

Så dette måtte jeg selfølgelig fikse på, bytta ut med et speedometer fra SRI:

Lxvssri.jpg

speedometer.jpg

 

Så over til der det virkelig begynner og bli morsomt :D

Fant ut at 116hk er ikke store greiene, og hadde jo vært kjekt med noe som alle andre ikke har.

Det ble da til at jeg fikk skaffa meg greenrør og turbo fra en Nissan 200sx S14.

En Garrett T25 turbo.

Og handlet inn et HKS tillegsprut for og gi den nok bensin.

Dyser kommer vel i nærmeste framtid i posten

Samme med senkesett for og holde den litt bedre på veien.

Vil ikke si så altfor mye om videre planer enda da jeg ikke er helt sikker på hvordan det blir, men skal oppdatere når det skjer noe :)

 

Kan nå nevne at slanger og koblinger til turbo + ic blir sikkert bestilt i neste uke.

Og en bredbåndslambda må jeg vel også ha, så om jeg finner en jeg liker til fin pris så blir nok det også bestilt.

 

Har prøvemontert turbo og sjekket at alt passer, det gjorde det.

Men får ikke begynnt før neste helg tror jeg, da bilen må på eu godkjenning først ;)

 

Legger ved noen bilder av deler og hvordan den er nå.

Alltid kjekt med komentarer også! Både Positive og Negative.

 

Mvh Tor Erik

 

skruddsammen.jpg

turbo1.jpg

manturbo.jpg

montertunder.jpg

varmeskjold.jpg

DSC00104.jpg

DSC00107.jpg

DSC00108.jpg

DSC00100.jpg

DSC00097.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det jo og bli noen primeraer med turbo.

Men det som er litt spessielt er jo det at jeg bygger med Di motoren.

Og så vidt jeg vet er det vel bare en til sånn her i norge med turbo.

Den var det en hos Nissan Norge så hadde bygd.

 

Så kan jo bli spennende og se om den virker innen et halvt år da jeg får lappenaneglsmili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår