Gå til innhold

"How To" - Bilpleie ABC med Meguiars produkter

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

Vil helst prøve selv, lære meg på den bilen og gå over til andre bilen min etterhvert... Å dra til bilpleie firma og betalte mer for bilpleie enn jeg betalte for bilen er ikke aktuelt :P

 

Så kunne noen satt ut en liste med hvilken maskin og pads og lignende jeg trenger?... Helst en ikke altfor dyr en...

 

Fant også ut at han kanskje har glemt å legge klarlakk der det er veldig matt, fordi på andre steder er det blankt og glatt....

 

= Har brukt Turtle Car Wax, står den renser lett oksiderte lakk og polerer eller noe i samme behandling, og Turtle sine produkter er grønne, og på noen steder på panseret er det blitt grønt som om poleringa har gått inn i lakken, og jeg får ikke til å polere det vekk heller =

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er nesten nødt til å vurdere om jeg ser meg tjent med å fortsette å dele informasjon og tips med folk på dette forumet da jeg for øyeblikket føler meg kraftig motarbeidet av "eierne". Enkelte virker å ha fått det for seg at jeg tjener big bucks og omsetter i stor skala ifra min lille hybelleilighet og jeg har derfor fått slettet salgstråden min. Siden fokuset på dette forumet virker klart og tydelig å gå mot kommersiallisering og egenvinning ødelegger dette noe for engasjementet og lysten til å delta og tilføre dette forumet som tross alt kun har forumets egne medlemmer å tilby brukerne mens klubbsider tilbyr tilhørighet, treff, rabatter og avtaler for å nevne noe. Det er sjeldent man har lyst til å bidra til noe man liker mindre og mindre.

 

De som måtte lure på noe kan selvsagt fremdeles kontakte meg på msg og jeg skal forsøke så godt jeg kan å svare på henvendelser, så får jeg se om jeg gidder mer.

 

Ellers vil jeg avslutte med å oppfordre folk til å ta vare på bilene sine da det ikke på langt nær er like vanskelig som mange tror å få ett flott resultat, det krever bare litt tid, energi og korrekte verktøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det jeg tenkte også, men desverre vet ikke ca 90 prosent av de som er såkalte "profesjonelle" her til lands hva de holder på med. I tillegg koster det like mye for å få bilen gått over en gang som det koster å kjøpe en proffmaskin med alt du trenger selv for å gå over bilen 50 ganger.

 

Men tatt i betraktning tiden det også tar å gjøre ting selv kan jo kanskje enkelte faktisk tjene på å sette det bort hvis ens egen lønn er høy nok :)

 

Jeg kjøpte meg derfor litt ting, prøvde på noen gamle biler først etter å ha lest, studert dvd, pratet med folk og forsikret meg om hva som var typiske tabber for så å sitte igjen med et resultaet jeg var kjempefornøyd med. Faktisk såpass bra at folk kommer bort når jeg holder på og tilbyr meg mer penger for å gå over bilene deres enn de lokale billigste bilpleiesjappene.

 

Men vet du av noen som er flinke og har råd til det så fyr ivei, bare husk å ta vare på resultatet, voksing og vask må jo gjentas flere ganger iløpet av ett år slik at det ikke falmer og skader oppstår i selve lakken :) Kan også uansett være en ide om man ikke har lyst/føler seg kompetent nok til å ta en hel shine å få en flink bilpleier til å få den så god som overhodet mulig slik at det for deg kun er å vedlikeholde.

 

Hør rundt blandt folk som er opptatt av at bilene skal se bra ut og hør om det er noen som er virkelig flinke i nærområdet. I midt norge vet jeg iallefall at Dekkmann skal være ganske så gode, bra verktøy har de iallefall, meguiars ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hvor hardt utsatt bilen din er, hvilken voks du bruker og hvor flink da var da du "gnikka" den inn :)

 

Med NXT voksen bruker jeg selv å si opp til 2 måneder mellom hver gang ved normalt bruk, men jeg har pratet med flere her som sier de har kjørt i 4 måneder uten behov for nytt lag. Hvis du legger på 2 lag så vil jo det også hjelpe selvsagt.

 

Den vasken jeg bruker som også tilhører NXT serien tilfører faktisk polymer til voksen og lar den vare lengre har jeg funnet ut. Fin kombi med andre ord.

 

Finnes kraftigere saker som meguiars pro serien M21 polymer sealant som skal kunne vare en hel sesong. Tyngre å jobbe inn dog. Maskin anbefales så i måte.

 

vask bilen minst 1 gang i uken, voks bilen hver eller annenhver måned avhengig av hvilken look du vil ha. Noen vokser jo bilen ofte bare for å få glansen. Derfor har jeg kjøpt meg en sprayvoks av NXT serien også, da er det bare å spraye over og polere/tørke over kjapt, får nyvokset look så lenge det ligger litt voks under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det jeg tenkte også, men desverre vet ikke 90 prosent av de som er såkalte "profesjonelle" her til lands hva de holder på med.

 

Den var vel litt i overkant, hvordan vet du dette? Har du levert bilen din inn til alle bilpleiefirma i hele landet?

 

Slik synsing og nedtråkking for å framheve hvor flink du selv er. Er utrolig barnslig og useriøst. Viser egentlig at du må være veldig usikker på hva du driver med og må derfor prøve å overbevise deg selv og andre at bilpleiere ikke vet hva de driver med.

 

Du skulle holdt deg for godt til å komme med sånne tullete utsagn. Da hadde din integritet vært i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vel litt i overkant, hvordan vet du dette? Har du levert bilen din inn til alle bilpleiefirma i hele landet?

 

Slik synsing og nedtråkking for å framheve hvor flink du her er utrolig barnslig og useriøst. Viser egentlig at du må være veldig usikker på hva du driver med og må derfor prøve å overbevise deg selv og andre at bilpleiere ikke vet hva de driver med.

 

Du skulle holdt deg for godt til å komme med sånne tullete utsagn. Da hadde din integritet vært i behold.

 

hva er du for en surkuk a?

 

:usuck:

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gjennomgang! Bra jobba n0stra!

 

Siden jeg ser det er folk med peil på bilpleie så tillater jeg meg å stille et par spørsmål jeg håper dere kan svare på :)

 

Etter å ha polert bilen så har jeg fått en del skjolder på panser og bakluke.

bilen var tørr da jeg polerte den opp, så det skyldes ikke våt polish.

alle forhåndsregler med å ha ren bil før polering osv ble fulgt.

Det skal sies at lakken er org fra 1993, og dermed har nok tiden satt sine spor. Men jeg vil gjerne få bort disse skjoldene.

Bilen ble polert opp med Autoglym Super Resin Polish, Simonix Hard Wax, Turtle wax og jeg har også prøvd lakkrens. Men ingen av disse produktene fikk bort skjoldene. Noen som har ideer? :)

 

Listverket mitt har også blitt noe gråere med åra. Etter en runde bumpershine ser det veldig fint og sort ut igjen, men etter en liten regnskur kommer gråfargen tilbake. Noen produkter som er å anbefale?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skjolder, mener du da flekker på rundt halv til hel cm i diameter ? eller dekker det store områder ? Hadde vært fint om du klarte å ta bilde av det for lettere å kunne gi deg et godt svar.

 

Når det gjelder plast detaljer på bil har jeg selv gått til innkjøp av følgende:

 

product_g108_small.gif

 

Gold class trim detailer. Den skal være meget dryg samt ser veldig naturlig ut. Det er mye rart på markedet som kan gi et godt resultat umiddelbart, forskjellen på det meste er om det holder seg og i hvilken stand det klarer å bevare/redde bilen din :)

 

Den 323'en jeg gikk over på bildene har en ganske så slitt front og bakfanger samt masse andre opprinnelig sorte detaljer. Kan legge ut bilder etterpå.

 

Ligger ellers mange eksempler på biler som har fått dette produktet påført på:

 

http://www.meguiarsonline.com under "extreme makovers"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Skjoldene har variert størrelse, men ser i bunn og grunn ut som flekker i lysere nyanse enn bilen. Man må riktignok se godt etter for å se dem, så jeg tror ikke et kamera er i stand til å gi et bra nok bilde til å se dem.

Men jeg vil gjerne ha dem vekk da. hehe. Jeg kan kanskje prøve å rubbe det vekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...hvis det er mindre flekker spredt rundt er det nok det de kaller "hard water spots" i usa. Dette må poleres bort.

 

Hvis du jobber for hånd blir løsningen f.ex M82 eller M81 eller ScratchX. Noe kan forsvinne med clay også men mest sannsynligvis ikke bra nok.

 

Med maskin ville jeg gått over med M80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår