Gå til innhold

164 turbo prosjektet mitt

Ranger emnet


FINNI

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Yess, Da har vi vert på første mappe tur jeg og geir haugen, funket greit

Var litt ukomfortabelt med de nye motorfestene, ristet litt over snittet he he:volvsmile

 

,men må rette på en del ting.

-ny clutch, slura ifra 0,3 bar.

-må montere aksling ifra 240 da bakhjula tok i skjermbuene, hvis noen har en 1030/31 til salgs med 3:31 el lavere Helst 3:15 for en rimelig penge så bare ta kontakt. Ikke intr i lykke jegere som tror en gammel 240 aksl er verd sin vekt i gull

he he:volvsmile .

-Så må jeg bygge om eksosanlegg da det hamra og slo noe helt for jævlig, tok i flere plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess, Da har vi vert på første mappe tur jeg og geir haugen, funket greit

Var litt ukomfortabelt med de nye motorfestene, ristet litt over snittet he he:volvsmile

 

,men må rette på en del ting.

-ny clutch, slura ifra 0,3 bar.

-må montere aksling ifra 240 da bakhjula tok i skjermbuene, hvis noen har en 1030/31 til salgs med 3:31 el lavere Helst 3:15 for en rimelig penge så bare ta kontakt. Ikke intr i lykke jegere som tror en gammel 240 aksl er verd sin vekt i gull

he he:volvsmile .

-Så må jeg bygge om eksosanlegg da det hamra og slo noe helt for jævlig, tok i flere plasser.

 

er vel kjekt å endelig få kjøre litt me den etter all skruingen:)

 

du he sikkert skreve det før, men ka clutch he du?? he du prøvetrygt trykkplatta og sjimsa den inn? her er en link på det fra savarturbo, men den he du kankje sett før? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

 

og når det gjelder bakaksel, kunna no du fått taki en billi 1030 også kjøpt 3,07:1 utvekslinga ifra denne sida http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPath=25_60&products_id=80

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel kjekt å endelig få kjøre litt me den etter all skruingen:)

 

du he sikkert skreve det før, men ka clutch he du?? he du prøvetrygt trykkplatta og sjimsa den inn? her er en link på det fra savarturbo, men den he du kankje sett før? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

 

og når det gjelder bakaksel, kunna no du fått taki en billi 1030 også kjøpt 3,07:1 utvekslinga ifra denne sida http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPath=25_60&products_id=80

 

Jeg kjører med org clutch , men det er nok ikke hele problemet.

Så ved nærmere ettersyn at simmeringen bak på veiva antageligvis lekker ,så det er nok en medvirkende årsak til sluringen(olje på clutchen)he he.

Uansett så er det innskaffet en fet clutc som har stått på en annen 164 med turbo , så jeg tror den rekker et godt stykke ,også er dysene byttet ut med 890ccm dyser he he så nå er det få begrensninger+ at jeg driver og bygger nytt high flow innsug med to ganger 60mm spjellhus.

 

Apropo bakende så var det akkurat det jeg tenkte på,1030 med 3:07

Men det er et annet problem jeg kom til og tenke på, lurer på om truetracen min passer inn i 1030 akslingen?

Å ja det var fantastisk og få prøvd litt igjen.he he:volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med org clutch , men det er nok ikke hele problemet.

Så ved nærmere ettersyn at simmeringen bak på veiva antageligvis lekker ,så det er nok en medvirkende årsak til sluringen(olje på clutchen)he he.

Uansett så er det innskaffet en fet clutc som har stått på en annen 164 med turbo , så jeg tror den rekker et godt stykke ,også er dysene byttet ut med 890ccm dyser he he så nå er det få begrensninger+ at jeg driver og bygger nytt high flow innsug med to ganger 60mm spjellhus.

 

Apropo bakende så var det akkurat det jeg tenkte på,1030 med 3:07

Men det er et annet problem jeg kom til og tenke på, lurer på om truetracen min passer inn i 1030 akslingen?

Å ja det var fantastisk og få prøvd litt igjen.he he:volvsmile

 

ok..orginalclutchen rekker nok ikkje so longt nei..ja det kan no ha en medvirkende årsak hehe;p ej he brendt mej 2gonger på å skulle "spart" på clutchèn (brukt orginal) når ej he turbo-konventert, men no he ej lært å so kjøper heller sjikkelig clutch me det samme.. e so kjedeligt å få det ihop å skal bjønde å prøvekjøre åso slura clutchèn når morroa bjønder..hehe

 

åå? stått på en annen 164 me turbo?;p he du noken info/bilder/historik om den?

 

ka dyser du hadde før da? bjønder å nerme seg da;p har du noken bremsing av motor i sikte da? hadde vore spennende å sett ka du fekk ut:)

 

nytt innsug me på gong also..noken bilder/tegninger på det?

 

ok..ja lurer selv på å kjøpe utveksling mm. til bakaksel på 164a frå samme side.. lurer litt på 4.54:1 utvekslinga deira. angående om truetracen passa inni 1030? det vekje ej..men ser dei selge torsendiff som minner veldig om truetracken..å den sei dei passa i 1030 å 1031.. so går utifra at då passa truetracken me i 1030?

http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPath=21_58&products_id=28

 

kortid kommer filmen då?;p er spendt på å sjå/høre b30èn i live:D

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..orginalclutchen rekker nok ikkje so longt nei..ja det kan no ha en medvirkende årsak hehe;p ej he brendt mej 2gonger på å skulle "spart" på clutchèn (brukt orginal) når ej he turbo-konventert, men no he ej lært å so kjøper heller sjikkelig clutch me det samme.. e so kjedeligt å få det ihop å skal bjønde å prøvekjøre åso slura clutchèn når morroa bjønder..hehe

 

åå? stått på en annen 164 me turbo?;p he du noken info/bilder/historik om den?

 

ka dyser du hadde før da? bjønder å nerme seg da;p har du noken bremsing av motor i sikte da? hadde vore spennende å sett ka du fekk ut:)

 

nytt innsug me på gong also..noken bilder/tegninger på det?

 

ok..ja lurer selv på å kjøpe utveksling mm. til bakaksel på 164a frå samme side.. lurer litt på 4.54:1 utvekslinga deira. angående om truetracen passa inni 1030? det vekje ej..men ser dei selge torsendiff som minner veldig om truetracken..å den sei dei passa i 1030 å 1031.. so går utifra at då passa truetracken me i 1030?

http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPath=21_58&products_id=28

 

kortid kommer filmen då?;p er spendt på å sjå/høre b30èn i live:D

 

HAR EN KOMPIS SOM KJØRTE MED B30 TURBO FOR EN 8-9 ÅR SIDEN, MEN HAN BLE BITT AV BMW BASSILEN ,SÅ 164,N BLE PENSJONERT.

MEN DA VI DRIVER OG BYTTER LITT TING HER OG DER ,SÅ PASSA DET YPPERLIG AT HAN HADDE EN GANSKE DYR OG KRAFTIG RACE CLUTC STÅENDE I SIN GAMLE BIL.HAN KJØRTE OGSÅ MED ELECTROMOTIVE DATASPRUT OG LADDA 1,5 KG SÅ DET GIKK RELATIVT BRA.

 

LITT SOM JEG TENKTE INNSUGET.

 

motor1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Do so sinsykt lot of ideas when I go and pusler in the garage, Har luster to and converting to drop spindles and new A arms and polyforinger etc.

Må nok få den igang først så det ikke blir et evighetsprosjekt. Must be enough get it done first so it does not become a evighetsprosjekt.

FINNI

 

Jeg leste dette og lurer på om det betyr at du tenker på droppet foran spindler? Hvordan vil du oppnå dette? Jeg trodde at jeg kunne bygge min egen ved å kutte av den bærende aksel stump og sveising på en plate til bolten på disse Chevrolet 4x4 S-10-huber som har min korrekte 5x4.75 "bolten mønster. Hva tror du? Scary å være sveising på spindler?

 

I read this and wonder if it means that you are thinking of dropped front spindles? How would you accomplish this? I thought that I could build my own by cutting off the bearing axle stub and welding on a plate to bolt on these Chevrolet 4x4 S-10 hubs which have my correct 5x4.75” bolt pattern. What do you think? Scary to be welding on spindles?

 

s10fronthubs-4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste dette og lurer på om det betyr at du tenker på droppet foran spindler? Hvordan vil du oppnå dette? Jeg trodde at jeg kunne bygge min egen ved å kutte av den bærende aksel stump og sveising på en plate til bolten på disse Chevrolet 4x4 S-10-huber som har min korrekte 5x4.75 "bolten mønster. Hva tror du? Scary å være sveising på spindler?

 

I read this and wonder if it means that you are thinking of dropped front spindles? How would you accomplish this? I thought that I could build my own by cutting off the bearing axle stub and welding on a plate to bolt on these Chevrolet 4x4 S-10 hubs which have my correct 5x4.75” bolt pattern. What do you think? Scary to be welding on spindles?

 

s10fronthubs-4.jpg

 

Ive been asking around if cuttuing the spindels is a good solution, the answer is pretty much"NO".

The best thing propably is to look for american cars with simmurar front suspension,aka ford mustang,60,s camaro etc and

instead machine the lower control arm /A arms to fitt that.

Another solution and the one i,m most likely to go for,is

to lower the bottom mounting for the front spring and damper.

In that way you would keep the workway of the front springs and damper and have most of the camber/caster posibillities whhitin adjustable limmits.

Or simply weld your own A-arms in crommolly steel:volvsmile

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår