75mk2 Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Jeg har valget mellom 3,54 og 3,73. Jeg har tenkt å kjøpe diffbrems og sånn jeg har skjønt det så passer ikke de utvekslingene på den samme diffen, dvs at jeg må velge før jeg kjøper diff. Jeg ønsker å få litt lavere utveksling enn jeg har nå(3,54), for å få litt mer drag på 5 gir. Noen som har synspunkter eller erfaringer her? Jeg har planer om ft/fk motor etterhvert. Er denne en del sterkere på lavt turtall enn f motoren? Slik at det ikke er nødvendig med en annen utveksling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 3:54 er fint om du skal ha turbo motor det Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Euro1 har vel satt på 3,15 utveksling på en Truetrack. Så du kan velge hva du vil. Skal du ha bilen som bruksbil med endel kjøring i motorveihastighet, ville jeg gått for 3,31 eller 3,54 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 jeg har 3.73.. det avhenger jo av utvekslingen du har på siste!! Jeg ville gått for 3.73, 3.91 eller 4.10, om du ikke trenger en sinnsyk topphastighet.. med 3.73, vil jeg, på turtallssperren, i OD, ligge i 255.07km/t. Ikke at det er så veldig rèellt, men det illustrerer at jeg kunne fint kjørt på 3.91 eller 4.10. dog får man bare high preload truetrac til 3.73. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poffs Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 vis du vil ha mere drag på femte gear ville jeg gått for 3,73 utv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Min vurdering er at jeg bruker mesteparten av tiden i bilen på å holde konstant fart. Så jeg setter i grunnen pris på relativt "lang" utveksling. Når man har bruk for mer turtall, kan man gire ned. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Min vurdering er at jeg bruker mesteparten av tiden i bilen på å holde konstant fart. Så jeg setter i grunnen pris på relativt "lang" utveksling. Når man har bruk for mer turtall, kan man gire ned. Min vurdering er at 3.73 er det laveste jeg ville hatt, men da har jo automaten lav utveksling på OD'en. Med 4-trinns, blir 3.91 (som pleier å komme med den), litt syk rpm å cruise på, i feks. 80km/t. Bensinen renner jo, men samtidig er jo motoren så svak at den klarer ikke lavere på bakaksel. Med feks. m47 eller m46+od, ville jeg fremdeles gått for 3.73 eller kanskje 3.91, om man ikke bryr seg sånn ekstremt om LITT mer bensinforbruk. Det gjør bilen mer lettkjørt på "fine veier", selv om man kanskje ofrer 5-10km/t av toppfarten.. ps. vurderer du Truetrac, kjøp 3.73, pga. preloaden! 3.54'en er laget for fwd aksel.. pass også på du får den med tre drev, ikke den gamle modellen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Juli 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 Er det samme utveksling på alle 240 med sperre? F.eks 92mod,1031 m,sperre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 Min vurdering er at 3.73 er det laveste jeg ville hatt, men da har jo automaten lav utveksling på OD'en. Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Jeg har selv automatkassen med 0,69-utveksling på overgiret, og da klarer det seg fint med en "gjennomsnittlig" utveksling i bakakselen. Jeg er ikke sikker, men tror jeg har 3,91. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Jeg har selv automatkassen med 0,69-utveksling på overgiret, og da klarer det seg fint med en "gjennomsnittlig" utveksling i bakakselen. Jeg er ikke sikker, men tror jeg har 3,91. ja, men det er jo mer vanlig med 3.54 tror jeg! (på manuell 5tr og 4+od), 4tr (b19a), har 3.91 også, såvidt jeg vet på alle? 3.54 ville gått dårligere opp bakker feks.. du ville fått høyere toppfart, men hva skal du med den syke toppfarten? (teoretisk toppfart, da motoren i en vanlig 240 ikke er kraftig nok til å klare den). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Det at jeg tror det er 3,91 baserer jeg på følgende: Ved det som jeg tror er 80 km/t effektivt (ut fra mer eller mindre pålitelige målinger...), er turtallet 2700 når jeg holder automatkassen i 3. Dekkdimensjonen er 185/70-14. Regner man ut fra dette, kan 3,91 se ut til å passe bra. Men jeg har ikke fått sett etter og bekreftet det. Jeg skal ha service på bilen i morgen, så da kan det bli lettere å se etter. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Bare for å komme med litt mer "statistikk" å gå ut ifra: Jeg har fire volvoer med 4 trinns AUTOMATGIR type AW71 og alle har 3,73:1 bakaksel, men det finnes 3,91 på noen også selv om det er litt mer uvanlig. De har gjennomsnittelig 195/75 14 hjul og ca 3000 omdr i 90 på 3.gir. Jeg funderer på å teste en 3,31 bakaksel på spesielt en av disse og se om jeg kan skvise bensiforbruket enda mer ned under 0,7 uten å tape for mye aks. Volvoen jeg holder på med akkurat nå har 3 trinns BW55, 3,54:1 bakaksel og 205/75 14 hjul. Ca 3000 omdr i 90 den også, men den har ganske feite dekk. Denne hadde tjent på ett gir til eller mer langbeint bakaksel. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Min -82/83 244 GLT ble levert med M46 og 3.74:1, -77 turbovogna stemmer spedometeret best med 3.74:1 i utveksling, denne også med M46 Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Dette blir vel fortsatt litt "off-topic" i forhold til det første spørsmålet, men vi har altså kommet inn på det med automatgir...: Usikkerheten i mine beregninger er sikkert stor nok til at det like gjerne kan være 3,73 som 3,91 - blant annet kan det være vanskelig å være helt sikker på når utvekslingen i girkassen "brukes 100%". En 3,31-bakaksel i kombinasjon med 0,69 på overgiret må vel gi noe rundt 50 km/t pr 1000 o/min - hvor høy fart må man holde for å få "utnyttet" dette...? Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 For å måle utveksling uten å demontere noe som helst: Biler uten diffsperre/-brems: Jekk opp ene siden bak, roter bakhjulet en runde mens du teller antall omdreininger på mellomaksel, del antall runder på mellomakselen på to og du har utvekslingen. Er du i tvil, roterer du to runder og deler omdreiningene på mlmaksl. med 4. Hvis du har sperre/brems løfter du hele bakenden og roterer en runde, og du trenger da ikke å dele på noe som helst, evt to runder og deler på 2. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.