Gå til innhold

muskelbil med veiholdning

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å tenke utradisjonelt.. Derfor vil jeg bygge en midten-70talls Pontiac Trans-Am som går godt og ligger godt på veien og svingene.. Dette kan mange mene er et dårlig utgangspunkt, men som sagt, jeg vil utføre dette. Det finnes gode deler, bare å bestille fra USA eller også her i norge. Tenkte på å bygge om bladfjørene til gasdempere og spiralfjører. Få bilen ned i bakken, med 18" felger og gode lavprofilsdekk. bremseskiver rundt om er et must. Polyurethaneforinger også.

Noen som vet hvor mye en kan redusere vekten på en 76 - 78 Trans-Am ved hjelp av glassfiber panser, skjermer, dører(?), koffertlokk? Så går jeg for smallblock motor for enda mindre vekt. Vil gjøre alt for at bilen skal ha knall kjøreegenskaper og til og med brukes til drifting. Er det en idé å bytte bakakselen til en DELT med diffsperre? Vektfordelinga er jeg ikke sikker på, noen som vet åssen den er originalt?

Noen som har trua på at dette vil bli bra? Jeg vil benytte Trans-AM fordi det er favoritten :cool:

Har hørt om pro-touring, og track-car osv.. Kansje noe å få inspirasjon fra?

Har ikke kjøpt noen Trans-Am enda, men det er dette jeg har planer om

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

To ting; Transam`en sitter på veien som ei klyse før du gjør noe me`n, så det bør gå greit.

Og smallblock? Vet du hvor stor vektforskjell det er mellom en Pontiac 455cui og en Chevy smallblock? Og bånndraget da..

Du bør definitivt ha en Pontiac-motor, kontakt Suther i Halden så får du bygd deg en sprek god motor rimelig.

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo vurdere en LS1 motor og, sparer 50 kg i nesa i forhold til en LT1, og kanskje mere i forhold til en vanlig smallblock. Jeg syns jeg har fått ganske deilige kjøreegenskaper på min Camaro 67 nå, LS1/t56 1400 kg på vekta 55/45 vektfordeling. hotchkis 2" senkefjærer forann, koni dempere, og hothckis krengestag forann, ble stiv og fin sideveis og fjærene er akkurat så stive jeg vil ha de. Alu rammeforinger. og alu foringer til bladfjærene, det er helt gull, bladfjærsforingene gir masse sideveis stabilitet. De er fra global west suspension og koster ikke mye, søk på google, ellers har jeg ikke gjort noe med bilen for å lette den. setene jeg har satt inn er endel lettere enn de originale. Baksetet på Camaroen min er jo standard da. og det er jo jævli tungt egentlig, så det kan du jo ta ut evt, putte inn noe lettere. Vurderer plastpanser etterhvert kanskje, men det er litt deilig med stål og. Jeg kunne letta mye på bilen min, men jeg har ikke bygd den som banebil eller driftebil, så det kan være det samme egentlig. Men den er digg å kjøre litt hardt på landeveien nå hvertfall, har lyst på qa1 coilovers til bakstillinga, den blir litt myk når man gir på hardt, mellomakselkryss kan subbe i gulvet, fordi den setter seg litt mye. Du bør vurdere QA1 coilovers rundt hele bilen. tror jeg hadde kjøpt det nå og kommer kanskje til å kjøpe det snart.

 

qa1 coilovers, krengestag forann og bak, jeg har bare forann nå, digg det, men for understyrt til driftebil kanskje, aluforinger. Så er du godt på vei!

 

http://www.hotchkis.com og globalwestsuspension

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.hotchkis.net, og gå gjerne for et TVS sett (innholder nesten alt) til å begynne med (mye billigere på summit!). Ser summit har flere produsenter av performence deler til understell til 2. gen.

Vurderer noe liggnende selv, men da i 2. gen camaro. Tror ikke stiv bakaksling og breide lefser er ideelt for drifting, nei.

Det ligger mye vekt i fronten på bilene. Du kan skjære ut litt av det, men det svekker jo fronten itilfelle kollisjon, men det skal visst vere mer en nok stål frem i der. Tror begge stolene fremme veier rundt 40 kg til sammen, så de kan god bytte til noe letter. Batteri kan en jo flytte til bagasjerommet.

 

Er en svenske som driver å lage svingebil av en 76. Han har en bra hjemmside, som ldu finner på tacs.nu.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips visst du skal bruke den til drifting også er å passe på at du har nok svingradius, at servoen er rask nok (flere har hatt problemer med det før) og at bilen ikke sitter for bra, det sliter jeg med. Prøv å finn feks justerbare camberplater til den... da får du valgt litt om den skal sitte eller slippe.

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en option på min 2.gen som heter handling package. Det innebærer en veldig direkte og rask servostyring med få turn på rattet for å gå fra full høyre til full venstre sving feks. Ellers har 2.gen ganske bra vektfordeling fordi motoren sitter ganske langt tilbake i karosseriet.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottesen, 2.gen F-body'ene har ikke sånn fattigmanns-forstilling som du har på din ;) De har øvre og nedre bærearm, og en bedre "basis"-geometri enn f.eks 1.gen F-body'ene har.

 

Trådstarter: Å gi en 2.gen Camaro/Firebird forbedrede kjøreegenskaper er ikke noe nytt i det hele tatt, jeg anbefaller å se litt her:

http://www.pro-touring.com/forum_main.htm

http://www.lateral-g.net/forums/

 

Men til hva som er mulig med 70-81 bilene;

Jeg har noen tanker rundt dette, da en kompis av meg har flere 70-talls Pontiac'er, en annen kompis har en '75 Nova, og brodern og jeg har hver vår Caprice, som alle deler samme basisdelene, og du kan bolte over stab.stag/bærearmer/spindler begge veier. Jeg har kasta bort litt tid med lesing, også i forbindelse med et prosjekt på skolen (understellsgeometri).

 

Forstillingen har flere dårlige punkter, original:

-Feilvendt camberkurve (går mot positiv camber med krenging og innfjæring)

-Svikt i foringer (camber, caster, osv endres dynamisk under svingkjøring)

-Spissingsendring ved inn-/utfjæring (Bump-steer, typisk spredning ved innfjæring/krenging)

Og i tillegg for myke fjærer, dempere, og krengingshemmer (Men bilene med understellspakke WS6 er ok, trenger dog senking), og ubrukelige felger/dekk, men det regner jeg med at skal byttes uansett.

 

For å korrigere camberkurven må du endre plasseringen av bærekuler og foringer i høyderetning, søte og pene bærearmer av rør gir ikke dette, kun enklere justering av mer caster og negativ camber uten "100 shims". Man kan flytte ned indre innfesting av øvre bærearmer (tilsvarende Guldstrand mod' på 67-69 F-body), men der er ikke allverdens å ta av uten å måtte kappe av og sveise på nytt. Den enkle løsningen er forlengede bærekuler, både øvre og nedre, samt noen andre øvre armer for å kunne få "fornuftige" hjulvinkler. Det billigste, som gir mest "futt for penga" er scandc.com. Se på "Products" og "Street comp suspension packages" som tilbyr dette. Marcus som driver firmaet er ålreit å ha med å gjøre, og svarer villig på spørsmål du evt har. De lengre nedre kulene øker i tillegg høyden på styrearmen på spindelen i forhold til bærearmen, og reduserer spissingsendringen også samtidig som bilen blir senket ca 0,5".

Ellers er det som Hans sa, Del-A-Lum foringer er en av de beste, og noe du bør satse på, da de ikke svikter i det hele tatt, og heller ikke kniper og henger igjen som den seige polyuretanen gjør (billig nødløsning).

 

Chassis stivhet er viktig, og betyr aluforinger mellom frontramme og kaross, og subframeconnectors som kobler front- og bakramma skikkelig sammen. (For all del ikke kjøp den "bolt-in" dritten til Competition Engineering, skrot som henger langt ned under bilen, og uansett må sveises for å holde) Forslag til deler er Global West, og Pro-touringf-body.com

 

Bakstilling er mer problem, og det lengste du kan gå der med kun å bytte deler er CAT5 delene til Global West Suspension, ellers er det grommeste en 3-link beregnet på road-racing fra Lateral Dynamics, men den krever kutting og sveising, og endel kr... Delt bakstilling er det utrolig mye vanskeligere å få til riktig, og anbefaller deg heller å styre unna. Det er som å montere Corvette forstilling på noe annet enn Corvette, det er EN måte å gjøre det riktig på, og UENDELIG med muligheter for å drite seg ut. Er budsjettet stramt, går det greit med poly foringer, men et godt løft opp er Del-A-Lum foringer som nevnt tidligere. Legg merke til at dette øker vrikreftene i bladfjærene, og dermed krengemotstanden, og kan gjøre stab.stag bak overflødig. Prøving og feiling er stikkord her, skal bilen driftes med vil du jo kanskje ha den overstyrt, men ellers blir det fort for mye av det gode.

 

Her fikk du litt å komme igang med hvertfall, så får du vurdere hvor langt du vil strekke budsjett osv etterpå. Les alt du kan om tilsvarende biler, få et inntrykk av hva som funker og ikke, og prøv å unngå andres feil.

Kompisens '75 Nova (Samma forstilling som din) v8power.net, klikk på Jarle og '75 Nova, så får du se litt delevalg og løsninger der...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager var det en fyr som het Herb Adams som drev mye med forbedring av F-body bilene . Mener han var en av ingeniørene som drev med utvikling av Trans Am for Pontiac. Firmaet han startet når han sluttet hos Pontiac hadde en del bra ting dengang (15-20 år siden) Puttet mye av understellskomponentene (Polyurethaneforingene feks) hans på min 75. Gromt dengang og i dag er det nok forhistorisk. Fikk lyst til å shoppe litt mer deler til min men får vel bli ferdig med Nissan prosjektet mitt først.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAm, Herb Adams er også motstander av Polyforinger - det som selges gjennom firmaet hans er nylonforinger, litt hardere enn poly, og ikke seige. En mellomting mellom poly og delrin kan man si.

 

Ok, er lenge siden jeg drev med dette. Handlet fram ham på 80 tallet så det er noen år siden jeg monterte dem....Holder han på enda forresten? Han bør være godt oppi årene nå.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår