Four rings Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Lurer egentlig på hva som er forskjellen på disse to kjølevæskene? Audi har originalt rød kjølevæske. Er det slik at Audi dermed kun må kjøres med den røde, eller kan jeg kjøre med blå? Pratet med en kollega på verkstedet idag som mente den røde hadde en annen korrosjonsbeskyttelse. Og at jeg derfor kun måtte fylle på original rød kjølevæske. (Jeg snakker da ikke om å blande blå og rød, men å fylle på en av dem) Bilen min er forøvrig en 97 mod A4 1,8. mvh. Mads P Siter - 98 Audi A6 1,9 Tdi x97 Audi A4 1,8 20V (solgt) x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt) x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt) x81 Ford Escort 1,3 (taket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vx2go Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Jeg har samme bil som deg bare med turbo og jeg kjører på rød. Veit det er noe forskjell på rød og blå, men jeg har hatt begge på bilen min å har ikke hatt noe prob med det. Men kjør på rød, fikk beskjed at den var best for bilen min. Siter Zoom Zoom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plastic Racer Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Den røde skulle innholde noe aluminiums et eller annet, sa de på mekonomen. Alle VAG biler skal jo ha rød, så jeg fyllte det jeg også. Men tror det skal la seg gjøre å bruke vanlig blå, hvis man renser systemet først. Tror det er sånn at den røde væsken skal gjøre at smuss flyter opp.. Men er ikke sikker.. Bare en teori.. Siter 1997 Audi A3 1.8 Ambition VACN - Østfold Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.Andreassen Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 går fint an å bytte til blå, bare flush systemet først, rød har en tendens til å klumpe seg i kontakt med enkelte blå væsker. Siter -01 Audi RS4 -86 Urquattro 20V Turbo -92 S4/S6 Sedan -86 GT Coupe -86 Scirocco GTX 16v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Den røde er bedre for motorer med aluminiumstopper, dette fordi den ikke angriper aluminiumen. Denne er silikatfri mener jeg å huske. Den blå og den grønne er samme type, begge er av etylenglykol. Disse har hyppigere skiftintervall enn den røde, og er ikke så bra med tanke på aluminium. Den røde kan ikke blandes med grønn eller blå, da blir det en graut av hele greia. Det finnes en ny type som er rosa (tror jeg), den skal kunne blandes med alle de andre typene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Det finnes en ny type som er rosa (tror jeg), den skal kunne blandes med alle de andre typene. Det skal vel stemme ja. Den rosa heter G12 Plus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Four rings Skrevet Juli 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2006 Takker for innholdsrike svar. :thumb Siter - 98 Audi A6 1,9 Tdi x97 Audi A4 1,8 20V (solgt) x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt) x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt) x81 Ford Escort 1,3 (taket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.