Brukroa-trimning Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Er det noen som kan komme med ei god og grundig forklaring på hva råde og tenningsbank er!? Hva som er konsekvensene med å kjøre med dette og hva det kommer av? Håper på gode svar :) Mvh... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JMA_Jarle Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Rådebank er når lageret på råden/rådene blir slitt og det blir slakk døgang i opplagringen. Som F.eks at du mister oljetrykk. Tenningsbank kommer av en ufullstendig forbrening. Da besin anntenner når den ikke skal. Siter Golf mk1 midtmotor 2,2T. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Rådene har en ganske heftig jobb med å omdanne de opp- og nedadgående bevegelsene til stemplene til en roterende bevegelse på veivakselen som i sin tur driver bilen fremover. I tillegg er lagerbanene ganske små, så rådelagrene er veldig følsomme ovenfor sviktende oljetilførsel. Når lagertoleransene blir så store at oljetrykket ikke klarer å holde metallflatene i veivtappen og lagerflatene i råden fra hverandre så oppstår en ganske karakteristisk bankelyd, som vanligvis betyr betydelige kostnader. Tenningsbank er en metallisk plingelyd som kommer av at bensinblandingen antennes ukontrollert, og nærmest detonerer framfor å forbrenne. Dette oppstår gjerne hvis for eksempel motoren er innstilt med for mye fortenning, dvs at tennpluggen avgir sin gnist før stempelet når øvre dødpunkt i kompresjons-/forbrenningstakten. En viss grad av fortenning er riktig og bra, men for mye av det gode gir denne svært skadelige tenningsbanken. I våre dager justeres graden av fortenning elektronisk gjennom motorstyringssystemet, som får sine signaler blant annet fra bankesensorer skrudd fast i blokka. Disse sensorene registrerer den skadelige bankingen og sender et signal til motorstyringen om at den må redusere fortenningen noe. Ganske fiffig egentlig. I gamle dager foregikk justeringen av tenningstidspunktet ved å vri fordeleren og ved å koble til en tenningslampe (stroboskop) som viste graden av fortenning gjennom å avgi lysblink mot en mer eller mindre synlig gradskive på reimhjulet foran på veivakselen. Under gange blir tenningstidspunktet justert ved hjelp av vakuum samt sentrifugalvekter inne i fordeleren alt etter turtall (sentrifugalvektene) og gasspådrag (vakuumet). Det er mange ting som forårsaker tenningsbank i tillegg til for mye fortenning, blant annet forbrenningsrommets utforming, forurensinger i forbrenningsrommet, feil varmeverdi på tennpluggene, feilaktig bensin-/luftblanding osv. Uansett er det skadelig og kan føre til skader på stempler råder, veiv osv. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Et meget godt svar "Reodor F" Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 ja, takk for en god forklaring! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 [...]Disse sensorene registrerer den skadelige bankingen og sender et signal til motorstyringen om at den må redusere fortenningen noe. Ganske fiffig egentlig. [...] Dessverre er ikke bankesensorer til å stole på. Eksempelvis, svært lett detonasjon går ofte forbi umerket, og selv i fall den sender signal til ECU vil denne ofte avskrive det svake signalet som støy, og det er her sakens kjerne ligger. Bankesensoren og ECU'en vet ikke hva detonasjon er; de er bare istand til å høre etter lyd/ikke lyd; "oi, nå er det noe lyd her som overskrider grenseverdi så og så, så nå skal jeg gjøre som programmeringen min ber meg om" er hva ECU'en driver med. Et annet eksempel er når pinnene i et VTEC-system blir trykksatt av olje og låser sammen vippearmene - et menneske hører dette som "klikk!" og man tenker "der slo motoren over på den andre kamprofilen", mens bankesensoren hører "lyd!" og tror det er tenningsbank (siden det er dette systemets funksjon er). Menneskehjernen, på den annen side, er en ekstremt effektiv og fintunet parallellaudioprosessor, og for å utnytte denne ultimate organiske maskinen bruker man ofte å bolte kobberrør inn i motorblokka som man igjen fester et slangestykke på som til slutt ender opp i et par hørselvern. Når man da driver og mapper opp motoren sin er man istand til å høre selv den svakeste antydning til detonasjon og kan justére inn tenningstidspunktet i motorstyringsprogrammet slik at all detonasjon er helt under kontroll (les: borte). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Du er inne på noe der Øyvind. Selv om jeg fortsatt vil hevde at bankesensorer er en god ting på standardmotorer. På min prosjektmotor på drøye 500 hk vil jeg ikke benytte bankesensorer overhodet. Der vil jeg benytte helt andre parametre til å sette tenningsverdiene slik at de under ingen omstendigheter vil nå kritiske verdier under bruk. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Du er inne på noe der Øyvind. Selv om jeg fortsatt vil hevde at bankesensorer er en god ting på standardmotorer. [...] Jo, bevares, "litt" er fortsatt definért som bedre enn "ingenting". Men på en trimma motor må man være klar over at bankesensoren med tilhørende system ikke er perfekt, slik flere feilaktig oppfatter det. Folk klarer den dag idag fortsatt å hive råder ut blokka og så skjønner de ingenting og sier "jeg har jo bankesensor, hvordan kunne dette skje?". Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Her er det virkelig MYE bra... :) Men hva er konsekvensene med å ha tennings/rådevank? Kan plutselig hele motoren gå til hel**** ved første antyding til tennings/rådebank? Er sikkert ikke noe fasit svar, men kom med eksempler... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 du KAN få tenningsbank når; elbensinpumpa (innsprutning) ikke gidder mere.dvs att bensintrykket går for langt ned,i forholl til det motoren skal ha...tenningsbanken kommer å går.... du KAN få tenningsbank når: tenningen svikter ved høyere turtall enn det koilen orker(slitt,defekt koil) eller ved at volten går for langt ned i sek viklingen.les tenningsbryter defekt.ved trimmede motorer kan det bety totalhavari. du KAN få tenningsbank når: dysene er for små i forholl til kompresjon eller laddetrykk. motorn vil havarere om det foregår litt åver tid.på ardt belastede motorer er det det samme som havari etter kort tid. RÅDEBANK,er når veivlager eller foring i lilleenden er defekt.dags å parkere vogna,motor slutt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Juli 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2006 du KAN få tenningsbank når; elbensinpumpa (innsprutning) ikke gidder mere.dvs att bensintrykket går for langt ned,i forholl til det motoren skal ha...tenningsbanken kommer å går....du KAN få tenningsbank når: tenningen svikter ved høyere turtall enn det koilen orker(slitt,defekt koil) eller ved at volten går for langt ned i sek viklingen.les tenningsbryter defekt.ved trimmede motorer kan det bety totalhavari. du KAN få tenningsbank når: dysene er for små i forholl til kompresjon eller laddetrykk. motorn vil havarere om det foregår litt åver tid.på ardt belastede motorer er det det samme som havari etter kort tid. RÅDEBANK,er når veivlager eller foring i lilleenden er defekt.dags å parkere vogna,motor slutt! Enda viktigere å nevne er d vel at man kan få tenningsbank av å fylle lavkvaliets bensin som gjerne (ofte) har lavt oktantall :(:( Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2006 Kaikill: om man fyller samme kvalitet (f.eks 95 blyfri) er det samme bensine på hydro som på unox, den samme på smart som på shell, osv... Bensinen tilfredsstiller visse krav, uansett om den koster 10 kr eller 20 kr/liter. Eneste forskjellen er tilsetningsstoffene (V-power, Cleansystem3, etc) men disse har stort sett kun rensende egenskaper. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Kaikill: om man fyller samme kvalitet (f.eks 95 blyfri) er det samme bensine på hydro som på unox, den samme på smart som på shell, osv... Bensinen tilfredsstiller visse krav, uansett om den koster 10 kr eller 20 kr/liter. Eneste forskjellen er tilsetningsstoffene (V-power, Cleansystem3, etc) men disse har stort sett kun rensende egenskaper. Kan du garantere for d?? Eller er det noe du tror? Hørte dette av en supra trimmer, som visstnok hadde sjekke noe bensin og det var veldig ulik kvalitet fra de ulike leverandørene..... Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Jeg kan ikke garantere for det, jeg har ikke kjørt noen fullspekter-analyse på noen bensin, men de følger gitte spesifikansjoner. Bensin hos hydro og unox kommer fra samme tanken, det samme med shell og smart. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 sticky! Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.