Gå til innhold

Detaljer rund tørrsumpsmøring noen?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg har spekulert litt på dette sytemet , det ser ut som det har flere fordeler enn ulemper. Veiven slipper og bade i olje, mindre sjanse for at motoren skjærer seg ved høye g krefter osv men det jeg egentlig lurer på er; hvilken type pumpe brukes?

 

Er pumpen helt og holdent mekanisk forbundet med motor eller er den elektrisk?

Får man sekvensielle pumper for forskjellig oljetrykk på forskjellige steder?

 

Noen som har montert slike systemer kansje som vil komme med et lite innspill?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrsump sikrer at motoren får smøring til en hver tid uansett forhold. Du får også mer vacuum i veivhusventilasjon som gir noen ekstra hk. Hvis du har bil som gjør at sumpen må stå foran og har kraftig motor så vil all olja renne bakover under kraftig aks og oljetrykket synker. Dette hindrer du ved å montere tørrsump. Bunnpanna er også bittliten som gjør at i mange racingbiler kan du montere motoren enda lavere og flytte tyngdepunktet på bilen nedover.På tørrsump må du også ha mye mer olje, 8-12ltr tank er vanlig.

 

 

 

 

http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Dry_Sump_20L/Dry_Sump_20L.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrsump sikrer at motoren får smøring til en hver tid uansett forhold. Du får også mer vacuum i veivhusventilasjon som gir noen ekstra hk. Hvis du har bil som gjør at sumpen må stå foran og har kraftig motor så vil all olja renne bakover under kraftig aks og oljetrykket synker. Dette hindrer du ved å montere tørrsump. Bunnpanna er også bittliten som gjør at i mange racingbiler kan du montere motoren enda lavere og flytte tyngdepunktet på bilen nedover.På tørrsump må du også ha mye mer olje, 8-12ltr tank er vanlig.

 

 

 

 

http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Dry_Sump_20L/Dry_Sump_20L.htm

 

Men og svare på det jeg spurte om, neida!

 

hehe, nei jeg ser at det er en mekanisk pumpe på linkene du har her... Noen som selger slikt i norge?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det brukes spesielle rekkepumper med mange pumper i en, opptil 5 stykker.

alle pumpene gjør forskjellige ting:

pumper ut oljen fra bunnpanna og opp til oljereservoiret,

pumper ut damp fra veivhuset,

pumper oljen fra reservoiret og trykksetter motoren.

 

hvorfor tenkte du på forskjellig oljetrykk på forskjellige steder egentlig ?

-artig idè .jeg har ikke tenkt på det før..

 

jeg har bare sett disse pumpene drevet av en tannreim fra veiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår