Gå til innhold

Oktan på GSI 1,8 -85 mod

Ranger emnet


Monzter

Anbefalte innlegg

Kan ikke si meg helt enig der, men d burde ikke være noe problem med å kjøre 95.. Hadde de noe annet enn blybensin i 85 f.eks? Men dette vet sikkert andre mer om.. De fleste kjører vel på 95 uansett... Men 98 er vel noe "snillere" med motoren.. I forhold til tenningsbank bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kjører med tenning som er stilt inn etter hva Opel oppgir er 95 oktan bra nok. Dersom man vil justere tenningen litt for å få litt mer sprut i motoren bør man fylle 98 oktan.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "tenning som er stilt inn etter hva opel oppgir". Skal man kunne kjøre på 95 i følge opel uten at motor tar skade?

Litt rart, men alle sier at man kan kjøre på 95, men i håndboka står d 98??

Og skal den eventuelt ha blytillsetning?

 

Finnes d ikke skikkelig fabrikksinformasjon om dette? Står ingenting om viktige ting som blytilsetning i instr. boka engang! Ikke i Haynes boka til Kadett heller.

 

Jeg trenger å vite om d SKAL være blyerstatning og om det er 98 oktan, og ikke hva som KAN brukes... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg helt enig der, men d burde ikke være noe problem med å kjøre 95.. Hadde de noe annet enn blybensin i 85 f.eks? Men dette vet sikkert andre mer om.. De fleste kjører vel på 95 uansett... Men 98 er vel noe "snillere" med motoren.. I forhold til tenningsbank bl.a.

 

 

Man ungår jo tennings bank ved hjelp av bankeføleren som sitter montert på blokka (sikkert andre steder og)?. og ja de hadde faktisk 95oktan i 1985 :)

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på 95billigere det!!.. blyet ville jeg ha droppa!!! har en kadett c selv som skal ha 98bly, kjører den på 95okt med blyerstattning, går som ei ''kule'' ;)

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om d blir så mye billigere hvis motoren ikke er lagd for 95 oktan da. Uansett står d i instruksjonsboka at den skal ha 98 oktan så d kommer jeg til å bruke uansett. Fortsatt usikker på blyet. Enten så skal den jo ha d, eller ikke.

Hvorfor ville du ha droppa blyet kaddet_c?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi blyet skal beskytte ventilene og ventilsetene. Men hvis ventilene og ventilsetene er av materiale som er sterkere og laget for å ikke trenge bly, så trenger man jo ikke bly. Spørsmålet er hva bilen er lagd for...

Hva slags ventiler og ventilseter er d i en GSI 1.8i -85 mod?

 

Er d virkelig ingen på dette forumet som vet hva motoren er laget for????

Etter en del tenking så ser jeg jo at den kanskje kan gå på 95 blyfri.

Tåler den 95 blyfri? Noen som har kjørt en slik motor noen år med 95 blyfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår