Gå til innhold

tiltrekkingsmoment alufelger

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

rett moment er viktig ja. Selv trekker jeg til med ca 120 nm.

 

Men det viktigste er at det trekkes med samme moment over hele fjøla, og ikke forskjellig moment på hver skru.

Men setter du for hardt til kan du bli plaget den dagen du har punktert etter veien å må bytte dekk, da sitter de til tider dønn fast om du har satt for mye moment på.

 

Men hvor mange nm som skal brukes varierer.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et langt stål rør på tur. så viss du punkterer å hjulet sitter hardt, så tre den utta på hva du enn bruker til å skru av hjulet med.. får mye mer moment! sikkert mange som viste om det fra før meg.. selv drar jeg til så hardt je klare hjemme.. på jobb bruker vi trykk luft:)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykkluft på alu er ikke å anbefale, iallefall ikke med slag da dette ofte ikke gir noe særlig tiltrekkingsmoment i d hele tatt... man skal alltid trekke til for hånd på alu felger. Setter du til for hardt kan du risikere å dra skruene og sveke de betydelig slik at de kan rives av, eller gjengene går og da er d ikke alltid lett å få på igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ må man huske på at alu felger skal dras til mye svakere enn stålfelger. Et godt triks når det gjelder alu er å dra til med krysset til det stopper, og så ta i, ikke alt man kan, men nesten, til det stopper. Drar man alu for hardt så kan felgen sprekke da alu er skjørt. Vel. muttertrekkere kan jo dra til no inni h.. hardt. Skulle få av fastrusta bolter på en stålfelg, vi prøvde å ta i alt vi kunne på krysset... hoppa på det osv. På med 550nm muttertrekker og et trykk var det av. Tør ikke tenke på hvis jeg hadde skrudd til dekka med denne... på maks styrke.

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alu er et dødt ufjæra matriale ja.

derfor skal det skrus til med litt mer kraft, men viktigst av alt: man skal etterstramme.

dette fordi aluminiumen setter seg litt der stål bare fjærer.

 

etterstramminga bør skje etter et par dager..

 

er vel ikke så mange som mister hjul uansett ? jeg bare drar til med latmannen min jeg..

 

en momentstav vil bare redusere momentet med en gitt faktor (kommer an på momentstaven), har man for sterk muttertrekker hjelper det ikke mye med staven. derfor er slike momentstaver å regne som upålitelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentstaver blir jo brukt på flere verksteder da... Hvertfal på noen av bila... Men dette kan jo komme av at muttertrekker stemmer overens med stavene og utgjør akkurat så mye nm det skal være... ;)

 

Men som Sindrulf sier så er det nok ikke vesentlig for en hjemme mekaniker å bruke rett nm for å bytte hjul... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir brukt av en del verksteder ja, men ferre og ferre.

muttertrekkerens styrke kommer an på lufttrykket i trykkluftanlegget.

lufttrykket kan variere fra dag til dag ettersom temperatur, luftfuktighet osv endrer seg.

hvor hardt skruen blir skrudd til er også en funksjon av hvor lenge trekkeren får stå og hamre, og her er mekanikerne ganske forskjellige.

 

de fleste merkeverksteder har fått krav fra importøren om å kun bruke momentnøkkel, da det har vert for mange ulykker (hjul som detter av) ved bruk av muttertrekker. momentnøkkel er det aller sikreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår