Gå til innhold

optimal cooler effekt ?

Ranger emnet


Henrik

Anbefalte innlegg

Originally posted by boXer

Det er 110% tullprat!

 

Ikke bry deg om de amatørene der.

 

Direkte kontakt mellom metallet og luft er jo optimalt, og det betyr IKKE noe lakk.

I tilleg blir jo svart lakk varmere av sollys noe som kan være nagativt.

 

"Skjønne det den som kan" ..

Noe -RT- ikke ser ut til å gjøre ..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

 

jeg har hørt det samme før,

men jeg kan ikke si jeg kommer på noen grunn for at det skulle

ha en bedre kjøleeffekt når overflaten var lakkert mattsvart.

 

topplokket på totaktsmotorn til radiobilen min

har masse mattsvarte kjøleribber lakkert fra fabrikk.

 

men siden dahlback har det må det jo være best:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Org rallye ic'en var svart matt. om det var for å få bedre kjøling eller for at den ikke skulle synes så godt vet jeg ikke. hehe.

 

Men har sett mange som argumenterer sterkt for lakkering av ic'en svart matt. Selv er jeg ikke noen rakett forsker, så skal ikke komme med noen av mine egne tanker/konklusjoner.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er all aluminium som skal ha en kjøleeffekt dvs lede bort varme, enten aluminiumsfarget ved naturlig oksydering eller sort eloksert som er en form for kontrollert oksydering (anodisering). Det er nesten ikke målbar forskjell da skiktet er nesten like tykt. Når disse kjøleelementene er helt svarte kan de se ut som de er svartmatt lakkert.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort farge er ingen fordel, det vil bla bli lettere varmet opp av sollys.

Men, en matt overflate leder bort varme mer effektivt enn ei blank eller glatt om du vil.

Edit: Men som nevnt ovenfor. Selve lakken kan isolere såpass at vinninga forsvinner opp i...

 

Så en nedmattet ubehandlet metalloverflate er vel det mest optimale. Men om det i hele tatt utgjør noe målbar forskjell tviler jeg på...

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

 

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer har vist at gjenstander som absorberer mye straaling, ogsaa emiterer mye straaling. Sort farge absorberer og emiterer mer energi enn andre farger.

 

For aa dra det til mer fornuft. Dersom du er i skyggen paa et varmt sted, og vil vaere saa sval som mulig, er det best aa ha paa seg morke klaer. Paa den andre siden, om du vil holde paa varmen har du paa deg lyse klaer.

 

Naar sollyset derimot lyser paa IC, blir det kanskje noe annet? Aner ikke. Bare prover aa faa igang en tankeprosess :)

 

Kanskje tankegangen ligger der?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC er avhengig av en luftstrøm over kjøleribbene for å fungere optimat også.. Så ved å ha en glattest mulig overflate vil man følgelig få en bedre luftstrøm og mer avkjøling.. Imidlertid vil man med en ru overflate ha ett større kontaktareal mellom luft og ic, men massestrømmen vil minke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max Planck sier vel at et sort legeme er en perfekt absorbator og derfor også en perfekt stråler, så derfor er i teorien en sort IC mest effektiv.

 

Men det som ødelegger hele opplegget er at dette bare gjelder for strålingsvarme, mens en IC baserer seg på konveksjon. Derfor vil fargen på ic'en være ganske irrelevant, mens faktorer som areal og varmegjennomgangskoeffisient på overflatebehandlingen er mer avgjørende.

 

Dette har jo dere funnet ut på egen hånd, mens jeg trengte en kvart million i studielån for å forstå det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår