Gå til innhold

Startproblemer Golf II

Ranger emnet


Keihin

Anbefalte innlegg

Nå må noe gjøres...

 

Hatt en 88 Golf siden i vinter som har vært litt vrien å starte. Ett pump på gassen så starter den med en gang, men så går den veldig "surt" etterpå. Ryker svart og "hopper" som om den går på 2-3 sylindre. Gir man så sakte full gass til den passerer 4-5000 rpm så kommer den seg. Deretter går den på 2200rpm og synker sakte til under 1000 når den er blitt varm.

 

Enkelte ganger (som i morres), så starter den og bare stopper igjen. Umulig å starte igjen etterpå. Sist dette skjedde endte det med 4 kaputte tennplugger. Antar de døde av all bensinen etter at det ble pumpet en del på gassen.

 

Det sies at det er en/flere følere som er gåen(e), men den forgassergreia på denne bilen skjønner jeg lite av. Tips?

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Keihin

Nå må noe gjøres...

 

Hatt en 88 Golf siden i vinter som har vært litt vrien å starte. Ett pump på gassen så starter den med en gang, men så går den veldig "surt" etterpå. Ryker svart og "hopper" som om den går på 2-3 sylindre. Gir man så sakte full gass til den passerer 4-5000 rpm så kommer den seg. Deretter går den på 2200rpm og synker sakte til under 1000 når den er blitt varm.

 

Enkelte ganger (som i morres), så starter den og bare stopper igjen. Umulig å starte igjen etterpå. Sist dette skjedde endte det med 4 kaputte tennplugger. Antar de døde av all bensinen etter at det ble pumpet en del på gassen.

 

Det sies at det er en/flere følere som er gåen(e), men den forgassergreia på denne bilen skjønner jeg lite av. Tips?

 

får den for mye bensin? (blandingsforhold)

har du kompresjonstestet motoren?

tenner den på alle 4 sylindrene, hele tiden?

hvordan ser rotoren ut?

fordelerlokk?

bensinfilter?

luftfilter?

 

88 mod forgasser, er det mono-jet eller pierburg 2e2?

 

om det er en 2e2 kan det som regel lønne seg å finne seg en annen gassar som virker.. i stedet for å begynne å klure med 2e2'en.. for når den slår seg vrang.. da horer den seg deluxe!

 

Håper noe hjelper.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

får den for mye bensin? (blandingsforhold)

Ved oppstart; ja.

har du kompresjonstestet motoren?

Nei.

tenner den på alle 4 sylindrene, hele tiden?

Når den er varm ja.

hvordan ser rotoren ut?

fordelerlokk?

Begge ny.

bensinfilter?

luftfilter?

Luftfilter nytt. Bensinfilter ser ok ut.

88 mod forgasser, er det mono-jet eller pierburg 2e2?

 

om det er en 2e2 kan det som regel lønne seg å finne seg en annen gassar som virker.. i stedet for å begynne å klure med 2e2'en.. for når den slår seg vrang.. da horer den seg deluxe!

 

Håper noe hjelper.

 

Ingen anelse hva som sitter der. 2H eller noe slikt heter motoren. Skal ut og se på den nå.

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Koble ut choken og prøv. Det er vel elektrisk choke på disse vrakene...?

 

Lenge leve K-Jet!

 

Tror ikke det. Problemet er at jeg ikke skjønner hva som er hva på denne forgasseren. Likner ikke noe jeg har sett før.

 

Så hvis noen kan peke den ut skal jeg alltids klare å deaktivere den :)

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** Er mulig jeg er helt på bærtur, jeg har ALDRI rørt en Golf Forgasser ***

 

Koble fra kontakten som er merket, funker det like dårlig så kan du prøve å dytte akslingen inn. Mener den åpner for mere bensin når den er kald, skal si klikk når den lukker.

 

Er Projekt-Rust som har peil på forgassere, eller han tror han har.

;)

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Notat til meg selv, husk bildet.

 

dette er trepunktsdåsa på en 2e2 forgasser.. den er dels styrt av elektronikk og dels av vakuum.

 

normal operasjon for denne er at den har tre "stiller".. når motoren er kald skal den stå ca 1 cm, og ikke ha kontakt med skruen som er festet i spjeldet sin aksling (automatchoken skal holde denne oppe slik at det blir et gap der)..

 

når motoren blir varmere, slipper automatchoken (waxstat) spjeldet nedover (mindre benz), og trepunktsdåsa skal være i kontakt med skruen. (på tomgang that is)

 

når du gæser på skal trepunktsdåsa trekke seg helt inn og sprette ut igjen med et klikk når du slipper gassen.. slik at bilen ikke dør når du slipper av gassen.

 

en pierburg 2e2 kan være kos når den virker, og et realt helvete når den nekter..

 

en annen viktig ting: sjekk vakuumslangene dine! startgass er fin hjelp til dette :)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

*** Er mulig jeg er helt på bærtur, jeg har ALDRI rørt en Golf Forgasser ***

 

Koble fra kontakten som er merket, funker det like dårlig så kan du prøve å dytte akslingen inn. Mener den åpner for mere bensin når den er kald, skal si klikk når den lukker.

 

Er Projekt-Rust som har peil på forgassere, eller han tror han har.

;)

 

Jeg kikket på den klokka der når jeg var ute, men den bare gir gass. Når jeg startet den nå (halvvarm), så trakk det staget seg bare helt inn. Vridde jeg på hendelen til høyre ble det bare gasspådrag.

 

Prøvde å nappe av begge de ledningene til venstre der uten at noe skjedde, men må vel prøve det når den er helt kald. Da jeg har problemer.

 

Annen interessant observasjon er at når jeg nappet av vacuumslangen til fordeleren så sank turtallet til normalt nivå. Søren vet hva som er feil, men tviler på det er meningen den skal gå på over 2200rpm når den er kald?

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Keihin

 

Jeg kikket på den klokka der når jeg var ute, men den bare gir gass. Når jeg startet den nå (halvvarm), så trakk det staget seg bare helt inn. Vridde jeg på hendelen til høyre ble det bare gasspådrag.

 

Prøvde å nappe av begge de ledningene til venstre der uten at noe skjedde, men må vel prøve det når den er helt kald. Da jeg har problemer.

 

Annen interessant observasjon er at når jeg nappet av vacuumslangen til fordeleren så sank turtallet til normalt nivå. Søren vet hva som er feil, men tviler på det er meningen den skal gå på over 2200rpm når den er kald?

 

jeg tror jeg vet noen av grunnene til dette.. har vært borti skiten sjøl

 

men akkurat nå drar dama meg vekk herfra, så om du har tid litt senere skal jeg komme med et fornuftig svar, eller hva du kan prøve å gjøre!

 

gotta go!

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

dette er trepunktsdåsa på en 2e2 forgasser.. den er dels styrt av elektronikk og dels av vakuum.

 

normal operasjon for denne er at den har tre "stiller".. når motoren er kald skal den stå ca 1 cm, og ikke ha kontakt med skruen som er festet i spjeldet sin aksling (automatchoken skal holde denne oppe slik at det blir et gap der)..

 

når motoren blir varmere, slipper automatchoken (waxstat) spjeldet nedover (mindre benz), og trepunktsdåsa skal være i kontakt med skruen. (på tomgang that is)

 

når du gæser på skal trepunktsdåsa trekke seg helt inn og sprette ut igjen med et klikk når du slipper gassen.. slik at bilen ikke dør når du slipper av gassen.

 

en pierburg 2e2 kan være kos når den virker, og et realt helvete når den nekter..

 

en annen viktig ting: sjekk vakuumslangene dine! startgass er fin hjelp til dette :)

 

Takker. Tror jeg skjønte det der faktisk hvis det er riktig at automatchoken justerer det spjeldet til høyre som dåsa klemmer på? Jeg skal se at den slipper av gass etterhvert?

 

Skal prøve dette når kjerra er kald og se hva som skjer, men som sagt så var dåsa helt inne nå når den gikk på tomgang i ca. halvvarm status. Bra avstand mellom den og spjeldet.

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

jeg tror jeg vet noen av grunnene til dette.. har vært borti skiten sjøl

 

men akkurat nå drar dama meg vekk herfra, så om du har tid litt senere skal jeg komme med et fornuftig svar, eller hva du kan prøve å gjøre!

 

gotta go!

 

For all del, husfreden kommer først :) Bilen har vært slik i 6mnd. så den tåler nok litt til (bare dama kan slutte å pumpe med gassen til det lukter bensin i hele nabolaget).

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Keihin

 

Takker. Tror jeg skjønte det der faktisk hvis det er riktig at automatchoken justerer det spjeldet til høyre som dåsa klemmer på? Jeg skal se at den slipper av gass etterhvert?

 

Skal prøve dette når kjerra er kald og se hva som skjer, men som sagt så var dåsa helt inne nå når den gikk på tomgang i ca. halvvarm status. Bra avstand mellom den og spjeldet.

 

der er ikke noen løse ledninger som henger rundt forgasseren??

 

der er en ledning som går en plass oppunder gasseren som skal ha +12v når bilen er i gang.. denne styrer elektroventilen som igjen styrer trepunktsdåsa..

det var denne som var synderen på min bil, jeg tok og la opp ny ledning med +12v fra coilen og til den ledningen, voila - alle problemer løst.. bilen går på tomgang enda :-)

 

om ledningen fortsatt er på plass, kan det være vakuumlekasje.

 

på 3pktsdåsa er der 2 vakuumslanger bakpå. om du løsner den øverste vil du låse dåsa i en gitt posisjon.. løsner du den nederste og lar den øverste stå på, vil dåsa stå helt ute (=meget høy tomgang, kan være vanskelig å få stoppet bilen pga ekstrem ettertenning etc..)

 

jeg tror det er noe elektrisk som mangler siden dåsa står helt inne når bilen er varm og den går på tomgang..

normal operasjon ved tomgang så skal dåsa og skruen være i kontakt med hverandre.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår