Gå til innhold

Corolla 75mod - bakhjulstrekk, motor?

Ranger emnet


fsl

Anbefalte innlegg

Sånn som bilen fremstår på bildene (Den kalles KE30) ser den langt i fra ut som noe originalt objekt lengre, og da er prisen litt vel stiv spør du meg.

 

Matt svart, alufelger og 3-4 tommers enderør på potta? What's the point?

 

For å svare på spørsmålet ditt om motor, så er det ja. Det er mange motorer som passer nedi den der. Det som står i er en 3K-H. Dette er en 1.2 liter støtstangsmotor med ca 55-60 Hk. Ulempen med en KE30 som utgangspunkt er at det er wireclutch på den.. Så du må bygge mye om, gitt at du ender opp med hydraulisk clutch da. Regn med å trenge minumum en ny motor, pedaljobb, girkasse, mellomaksel og bakaksel om du skal få det til å bli OK. Bakakselen på disse er ikke sterke og tåler fint lite før de legger på røret. Ikke glem bensinpumpe og ledningsnett om du skal over på innsprut, pluss masser av jobb. Et relativt vanlig alternativ til motor å bruke til ombyggning heter 4A-GE (1.6 liter, EFI og mellom 124-135 HK standard i norge).. Søk på dette enten på nettet eller her på forumet. Folk har skrevet ufattelig mye om dette, så jeg lar det ligge.

En høvelig donorbil for denne jobben kan feks være en Carina fra samme tid :) Da trenger det ikke bli særlig dyrt... Det finnes masser av alternativer. Alt går (stort sett :D)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at det blir en del jobb, men har hele sommer og vinter på meg. At bilen er "fiksa" litt på fra før gjør jeg ikke, svartlakking og alufelger hadde jeg nok satt på selv uansett. :)

 

Tenkte på noe værre enn 4a-ge i bilen da egentlig, men hvor mye kan jeg få denne bilen godkjent med? Hadde tenkt meg 200hk+ gjerne turbo. :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på noe værre enn 4a-ge i bilen da egentlig, men hvor mye kan jeg få denne bilen godkjent med? Hadde tenkt meg 200hk+ gjerne turbo. :)

 

He he.. Er du klar over hva bilen veier? Du kommer langt med 150 Hk i den der om du ikke vil ha hjulspinn i tide og utide.

 

Skal du ha bur i den?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen der får du nok ikke godkjent med så mye mere enn 60 - 70 hk :P

 

EDIT: I corollaverden så går det meste an! Så hvis du driter i hva som må godkjennes så finnes det masse deler å ta av! Har endel info om diverse Corolla jeg sikkert kan sende over til deg!

 

Har en KE70 selv! ( 79 - 83 modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. Er du klar over hva bilen veier? Du kommer langt med 150 Hk i den der om du ikke vil ha hjulspinn i tide og utide.

 

Skal du ha bur i den?

Ja bilen veier rundt 900kg :)

Bur, vet ikke helt jeg...Men ser ikke bort ifra det :p

 

Den bilen der får du nok ikke godkjent med så mye mere enn 60 - 70 hk :P

 

EDIT: I corollaverden så går det meste an! Så hvis du driter i hva som må godkjennes så finnes det masse deler å ta av! Har endel info om diverse Corolla jeg sikkert kan sende over til deg!

 

Har en KE70 selv! ( 79 - 83 modell)

Oida, litt lite det da. :p

 

Litt problematisk å komme gjennom EU-kontroll da? Men så lenge den gjør det gir jeg jo blaffen egentlig da. :D

 

Info sier jeg ikke nei takk til, send meg en mail eller legg meg til på msn: fredrik@varghaugen.no :)

 

Det der så bra ut :D

 

Men hvordan er det å få tak i motorer til disse? Hvilke motorer kunne vært greie kandidater mtp pris/ytelse etc? :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 kilo er med deg inni det, etter lunch. En KE70 feks veier 855 kilo om det er 4 dører der (840/855/885 - 2/4/5-dørs) og den er litt tyngre enn din.

 

Bilen din (KE30) ble jo levert med 2T i andre markeder hvor de kalte den bla. TE-3x, så den kan i det minste godkjennes lett med en 2T-motor på 75 Hk. Det eneste aberet er vel at du må bli i stand til å stoppe doningen, så gå for bremser (og hjuloppheng foran pga den økte vekten fra motoren) fra feks carina eller andre passende donorer.

 

Når det gjelder motorvalget ditt så melder jeg meg litt ut. Er du helt avhengig av at det er en toyotamotor? hvis ikke har du jo mye fint å velge i ellers :) (selv om du skal lage deg en frankensteinbil av en mulig veteranperle). Du bør ta vare på de originale delene om du skal ha bilen over noe tid. Så legger du det ved når du selger den.. Tenker meg at det vil holde prisen litt oppe.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 kilo er med deg inni det, etter lunch. En KE70 feks veier 855 kilo om det er 4 dører der (840/855/885 - 2/4/5-dørs) og den er litt tyngre enn din.

 

Bilen din (KE30) ble jo levert med 2T i andre markeder hvor de kalte den bla. TE-3x, så den kan i det minste godkjennes lett med en 2T-motor på 75 Hk. Det eneste aberet er vel at du må bli i stand til å stoppe doningen, så gå for bremser (og hjuloppheng foran pga den økte vekten fra motoren) fra feks carina eller andre passende donorer.

 

Når det gjelder motorvalget ditt så melder jeg meg litt ut. Er du helt avhengig av at det er en toyotamotor? hvis ikke har du jo mye fint å velge i ellers :) (selv om du skal lage deg en frankensteinbil av en mulig veteranperle). Du bør ta vare på de originale delene om du skal ha bilen over noe tid. Så legger du det ved når du selger den.. Tenker meg at det vil holde prisen litt oppe.

 

Ja, en lett bil er det. :)

Hvordan blir det å ha en bil med større motor enn den blir godkjent for? Kommer forbi EU-kontroll vel?

 

Er vel ikke helt avhengig av at det er en Toyotamotor, bare at den passer inn i panseret og ikke er en alt for stor motor så det blir mye krøll med radiator, eksos og sånn, men folk stapper jo Chevy V8 i Mini Cooper så det meste får vel plass. :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår