farlig Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Da tok jeg en telefon til pedersen, og han kunne bare skaffe 24mm - desverre. Jeg har hvertfall bestillt meg et 960 stag som er 24mm nå. Nesten tåpelig siden det bare er en mm grovere, men det var ganske rimelig så.... Venter i spenning :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Han klarer skaffe mer, spørs nok hvem du snakker med. Men uansett, det blir en stor forandring for deg :) ( fra 23mm til 25 var hvertfall stor. og stålet i 24mm er sikkert en del seigere en orginal volvo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Får håpe det gjør noe forskjell. Det er et orgnialt 960 stag, så det er nok like seigt stål som det gamle. hehe Jeg benytter hvertfall anledningen til å bytte alle foringene i forbindelse med staget til polyflex - de gamle er rimelig morkene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Det blir stor forskjell når du bytter til en stivere demper når du kjører med 23mm stag fremme. Og det blir enda stivere med 24mm, men da kan den gå fra nøytral til understyrt. men dette er nå litt smak og behag. Eg mener at en bil som har en antydning til å være understyrt er lettere å kontrollere, bare å gi en vink med rattet så går ræva ut. Det er nå bare å snakke med han Pedersen ved PedersenRacing, Han vet en hel del om hva som fungerer og ikke fungerer. Mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Blander du ikke begreper her nå? Når bilen blir stivere i front, vil den slippe lettere bak - ergo overstyrt... http://www.koni.com/_cars/_general_info/technology/over_understeer.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 hvis bilen din understyrte mer når du slang på større stag forran så er det noe skikkelig galt.. Edit: farlig kom meg i forkjøpet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Hei. Det er bare å prøve det så får dere sjå. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Du skrev ikke feil altså? Mener du at bilen slipper mer med fronten med grovt stabstag foran? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 For grovt og stivt framme så vil bilen understyre ja. Det vil ikke bli så himla forskjell fra 23mm til 24mm men det hjelper med stivere dempere.Prøv først stivere dempere og så monterer du 24mm stag. Klart bilen virker mer kontant når du svinger med grovere stag, men det som er poenget er når du kjører på grensen til den slipper og litt over, det er da du ser og føler forskjelen. Eg har prøvd mye rart. Kjøp og prøv forskjellige oppsett. det har eg gjort. Grovt og stivt bake med hard fjær så overstyrer bilen, slik er Volvo. Men ring Pedersen på Pedersen Racing han har virkelig greie på dette, Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Takk for godt svar! Jeg snakket med Heine på pedersen racing, og han sa at det beste var å ha bilen så stiv som mulig foran, og noe mykere bak. Jeg får montere og se hva jeg synes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-EKS- Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Skal du bygge drifte bil, så er det å ha stiv å lav bil. (litt stivere bak) Skal du bygge bil som skal sitte på veien, så skal den være litt stivere forran for at akselen skal "vri" seg litt så hjula ligger mest mulig på veien. kraften må ned i bakken veitu :thumb Bygger 242 drifte bil, da har jeg tykt stag forran og dobelt bak. Bilen har kort fjæringsvei, laft tyngdepungt osv. ligger bare å flyter på asvalten da :magic Siter - BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++ - VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Her er flere som har gjort som meg og prøvd litt forskjellig. les. It's hard for me to tell because I don't know the course, and I've never driven a road course that is really narrow with tight corners like that. But I drive autocross events and I rode along in a car driving on a karting track once, so I'm familiar with the necessary requirements of the car, and the need to have the car rotate easily to navigate the slow/tight corners. On that corner, it looks like you want to apex late on exit of the right hairpin and try to have as straight of a line as possible over the left turn curbing. If you make the exit to the hairpin straighter, you can get on the gas earlier, and that will make you faster. In the second picture, I think you could use stiffer springs on the front, or a stiffer front bar. Too much weight transfer. I find it's easier to drive a car that's set up a bit stiffer than what you have with lowering springs. In the first picture, the ride height looks awfully low. Do the struts bottom out when fully compressed like that? The spacers on the rear don't help the handling if it already understeered before. The spacers just make the understeer worse. With the LSD to keep the tire(s) from spinning, and with the spacers on the rear, I bet you could use a large rear bar and stiff rear springs. But what happens when you put on a bigger rear sway bar, and the front corner still sinks down because of weight transfer? Now I believe the larger rear bar will pick up the inside tire even more. I've done some testing with sway bars and with spring rates. I use 475lb front springs and 325lb rear springs. At one time I used NO front sway bar, and a 25mm rear bar. Then I put the 19mm front bar on that was original to my car. Then I put the 25mm IPD bar on the front. With no bar, and with the 19mm bar, the car was very fun to drive. Because of the stiff springs, it had a lot of roll resistance at the front. The turn-in was very good, and it didn't roll nearly as much as when I had the 25mm front bar and Jamex front springs. But for autocross, I had wheelspin from my truetrac rear end (low preload Jeep front axle type). When I changed to the 25mm front bar, I had a little bit of understeer, but noticably less trouble applying power in slow corners. More stiffness at the front will help keep the rear planted, based on my experience. If you ONLY change to a larger rear sway bar, I think you'll be disappointed. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 du kan ha så stivedempere du vil men 940 vil fortsatt være båt så lenge du ikke får på strørre kreng hemmer. bilen vil ikke understyre med større stag forran. mulig hvis det staget veier 300-400kg. ikke ellers. sorry men når folk kjører med 25mm krenghemmer forran så er det neppe mer understyring de er ute etter. da kunne de like gjærne fjerna staget eller slengt på no rustfritt noe. men kjører du mye grusvei så vil mykere forran føre til bedre veigrep på grusen. men ikke asfalt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet August 5, 2006 Rapporter Share Skrevet August 5, 2006 Blir ikke båt når du har en stiv demper tilsamens med en stiv fjær. Demperen må da være så kraftig at rebond holder godt i når den fjærer ut. SAM i sverge og pedersen selger en God fjær art nr 95087315 og du må ha en talerken som heter art nr 95087316. Denne er betydelig stivere en læsjøfors. til samen med en Bilstein demper med god rebond så blir dette jæ... bra Hmm tru hvorfor de ville ha en kraftigere fjær? Men for all del læsjøfors og bilstein framme er meget bra. Skal nå fortsat ha noe komfort . Dere får melde dere på Autoslalom og teste bilene deres! Da får dere sjå. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahattest Skrevet August 11, 2006 Rapporter Share Skrevet August 11, 2006 kjøpte meg "ambulansestag" idag, 350,- på bilia, gleder meg til å se om det gjør noen forskjell, får på "full pakke" med lesjøfors/bilstein/superflex på tirsdag, samt fjærbenstag. Og nye 225/45-17. så da gjenstår det vel egentlig bare å få inn en noe heftigere motor, samt s80-interiør, så er bilen komplett;-) Siter 1991 940gl http://www.hattestad.no/volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.