tazie Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Et enkelt og kanskje litt dumt spm her :P : Hvor er det optimalt og gire? Ved maks dreiemoment? Ved maks hester? Midt imellom? Ingen av delene? hehe, takk for svar! ;) Siter ___________________________________ -1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt.. x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Kommer helt an på hvordan effektkurven din ser ut, og hvilken utveksling du har i gearkassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Etter maks effekt. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Optimalt tidspunkt for å skifte gir er rett før turtallssperre. Finner ikke igjen den lange avhandlinga jeg leste (med grafer forklaringer og formler). Grunnen er vel at dreiemoment multipliseres gjennom girkasse og diff, så uansett har du mer krefter ut på hjula ved maks turtall i f.eks 2.gir enn du ville hatt i 3.gir med samme hastighet (km/t). Selv om maks hk/Nm er langt under turtallssperra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Gire rett før effektkurven faller... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Litt avhengig av hva du ønsker å oppnå vil jeg tro. Optimal drivstofføkonomi eller optimal akselerasjon? Mener å ha lest ganske nylig (kan det ha vært i Bilsport?) at du får best aks ved å gire et visst antall omdreininger etter effekttoppen, slik at turtallet i neste gir er nær effekttoppen. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Det forrige innlegget mitt bar vel preg av dårlig hukommelse, her er litt lesestoff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet Juni 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 tommy rusta sa sånn at hvis bilen detter ned 1000 rpm ved giring... så drar du 500 over maks effekt og da detter den 500 under maks effekt... da for man et fint pådrag... eller bare gire litt før sperra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tazie Skrevet Juni 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 Ah.. masse bra info her. Tusen takk folkens! :) Siter ___________________________________ -1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt.. x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BillaBoo Skrevet Juni 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 Ah.. masse bra info her. Tusen takk folkens! :) Skarru ut å tyne gt`n nå pettersen? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tazie Skrevet Juni 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2006 Skarru ut å tyne gt`n nå pettersen? ;) Hehe.. Ojje! ;) Siter ___________________________________ -1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt.. x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.