Gå til innhold

Brukroa-garadge: Dino - turbocart...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Ja, da har jeg satt igang med et nytt prosjekt :) Det går ut på montere turbo på en go-cart... Jeg har fått tak i komplett ramme uten motor til 250 kr, to motorer til 500 kr og tuboen hadde jeg liggende fra før... Det her ble så billig at jeg bare må prøve det ut, og det hadde vert stas om det fungerer... Motoren jeg skal bruke er en Honda CB 100 (125) cmm motor... Jeg får kjøpt to stk. av en fyr, som jeg kommer til å sette sammen til en bra en... Ramma er ei Dino enseter ramme og turboen er en knøtt-turbo ifra en Charade... (Bil som ble levert med 986 ccm (?) og turbo) Den ene motoren henta jeg i dag, og den andre får jeg i morra :) Ramma prøver jeg og få henta så fort som mulig (kanskje i dag)... Er bare 15 år, så er avhengi av folk som har lappen og gidd å kjøre enda... Veit ikke om det er så mange som har troa på detta her, men jeg prøver hvertfal... Hehe... Og håper jeg kan hente litt hjelp her på forumet hvis jeg står fast!?

 

 

Her er bilde av turboen:

 

Bilde031.jpg

 

Er ikke store saken...

 

Mvh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe, kan bli jævli tøft det her, Hvis du får det til...

Men trur nok du trenger litt hjælp.. Såvidt jeg veit ivæffal, så er det ikke enkleste sak i værda å turbokonvertere 2-taktere.. Men ikke gi deg ivæffal!

Men jeg er litt nysgjerrig på åssen du greier å skaffe ting så billig!

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Motoren er en 4-takts motor, så det er jo en grei sak det :) Problemet mitt er å få trykk på olja til turboen, men driv å forsker på saken... må mest sannsynlig bygge meg et eksternt olje system ved sia av alt anna... Arti med litt tilbakemeldinger her :)

 

eletrik olje pumpe med trykk regulator.

 

Husk på kompen nå da. hva er kompen i den motoren?? du skal vell ikke dreie av stemplet litt??

 

Kommer jo også helt ann på hvor mye trykk du skal lade med.

 

få tak i en litten ic også så blir det bra.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eletrik olje pumpe med trykk regulator.

 

Husk på kompen nå da. hva er kompen i den motoren?? du skal vell ikke dreie av stemplet litt??

 

Kommer jo også helt ann på hvor mye trykk du skal lade med.

 

få tak i en litten ic også så blir det bra.

 

Har tenkt den tanken ja, med olje pumpe og trykk regulator... Har også tenkt å sette på oljekjøler ifra en 240 turbo, siden jeg oxo driver og bygger det og har fått tilgang på masse deler der... :) Jeg har ikke målt kompen enda, men kommer til å gjøre det før jeg begynner... Jeg tviler på at jeg kommer til å dreie ned stempelet, prøver heller å få ned kompen med ei tjukkere topp pakning i første omgang med lavt trykk... Angående IC så veit jeg om en på ca. 50 x 30 x 5 (?) jeg muligens kan få fatt på... Hadde vert fett hvertfal... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Motoren er en 4-takts motor, så det er jo en grei sak det :) Problemet mitt er å få trykk på olja til turboen, men driv å forsker på saken... må mest sannsynlig bygge meg et eksternt olje system ved sia av alt anna... Arti med litt tilbakemeldinger her :)

 

Men det gjør jo saken mye enklere! Mange gamp er'e i maskina orginalt da?

Forresten så er jeg fortsatt intr. i hvor du får tak i så billige deler hen!

Nattjobber eller?

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør jo saken mye enklere! Mange gamp er'e i maskina orginalt da?

Forresten så er jeg fortsatt intr. i hvor du får tak i så billige deler hen!

Nattjobber eller?

 

I 1 sylindra CB125-motorer er det 9kW.

 

Trådstarter: Disse motorene er strupet i innsuget, så du kan hente litt ekstra effekt ut av den ved å borre opp innsuget/lage nytt og sette på en større forgasser.

 

Skal bli interessant å se hvordan dette blir. Hvis du bruker ett cb-125 eksosanlegg er du sikret verdens fineste 125ccm lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thenkt på åssen du skal gi den bensin eller . montere gasseren før eller etter turboen??

 

 

en ting. turboen må jo være før gasseren, ellers vil jo ikke dette mesterverket gå i det hele tatt.

 

 

Trådstarter: fortsett med det du gjør å lykke til videre.

-15 Skoda Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil eksospulsen være kraftig nok til å spole opp turboen slik at du i det hele tatt får no lade trykk som vil gi no merkbar effekt? jeg tviler litt. turboen er tross alt ment på en motor med 10 ganger så stort volum. men "creds" til deg for at du holder på med et spennende prosjekt:-)

 

 

det med turboen er ikke noe problem da. hvis den er fra en charade, så er ikke de turboene noe vanskelig å snurr på. skal ellers ikke mye til før en turbo snurerr heller da

-15 Skoda Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med turboen er ikke noe problem da. hvis den er fra en charade, så er ikke de turboene noe vanskelig å snurr på. skal ellers ikke mye til før en turbo snurerr heller da

 

 

hva gjør en charade turbo lettere å spole opp enn andre turboer,untatt at den er liten(!?) å snurre kommer den garantert til å gjøre,men hele meningen med en turbo er at den skal lage overtrykk. og det blir det nok ikke mye av når motoren verken har no særlig slagvolum og ikke er særlig turtallsvillig.

-honda cbr 600streetfighter(90)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår