Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

"Dette var i år bedre enn noen gang. Jeg var der fra torsdag morgen til søndag kveld, og hadde til gode å se noen som var overstadig beruset på baneområdet."

 

Du skriver det jo selv her at du ikke har sett noen..

 

Og, jeg sa i fra at det er idiotisk å kjøre på bane med alkohol i blodet.

Men hvorfor var det ingen som stoppet de, av politi eller arrangører?

 

Hvordan kan du si at sikkerheten er bra nok når sjåfører med promille får kjøre på banen?

 

Ja, JEG så ingen....

 

Hvis det er folk du kjenner som kjører med promille, kan vel du stoppe dem?

 

At folk kjører med promille på banen, er selvfølgelig ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er lov å ta litt anasvar selv også.. og for de som var på våler (virker ikke som det er så mange som sitter å skriver her som var det) så var det rimleig strengt hvor folk fikk og ikke fikk sitter. er selv vakt så kasta bort veldig mange som satt seg til helt tåplige steder før banekjøringa begynte. folk må da ha litt vett selv også? er faktisk vanskelig for oss vakter å tenke for 11000 folk.. (regner med at resterende 4000 klarer å tenke selv)

og en ting til "dere tilskuere" det er lov å høre på vaktene og ikke være så forbanna kritiske og kverulate, er jo pga deres egen sikkerhet vi ber dere flytte dere..

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS4Limo: Det er ikke min jobb som besøkende å stoppe promillekjørere på banen. Det er faktisk arrangøren som har det ansvaret. Når det ikke nyttet at jeg sa i fra, burde det er vært noen som hindret i at de kom på banen.

Og det er vel sikkert ikke bare 3 som jeg kjenner som gjorde det.

 

Ang.tilskuere: Joda, synd at mange ikke har fornuft. Men det er bare slik det er og da må man hindre at disse farlige plassene er praktisk tilgjengelige for publikum.

Og jeg mener at det hadde gått ann å gi dem en advarsel og deretter gitt forelegg, for å satt eksempel.

HVis arrangøren og vaktenen ikke klarer å tekke antall besøkende er det vel på tide å skaffe flere vakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang alkohol. greit nok, det er en god ide med alkotest på alle.. men når du først viste at de hadde igjen litt promille skulle du sagt ifra til vakta som sitter i påslippet..

 

men litt for seint nå.. jeg syntes våler var et VELDIG vellykket treff selv om det var fler folk enn noen gang.. bra at NBF har satt opp gjerder rundt banen..

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang alkohol. greit nok, det er en god ide med alkotest på alle.. men når du først viste at de hadde igjen litt promille skulle du sagt ifra til vakta som sitter i påslippet..

 

men litt for seint nå.. jeg syntes våler var et VELDIG vellykket treff selv om det var fler folk enn noen gang.. bra at NBF har satt opp gjerder rundt banen..

 

Joda, klart det. Men poenget mitt er at disse burde bli stoppa av arrangøren/politi. Det er uansett Gatebil som må ta støyten dersom noen slipper ut på banen med alkohol, og det skulle skje noe alvorlig.

 

Synes det blir feil av enkelte å avfeie all form for forslag til forbedringer av sikkerhet og kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at jeg har sagt at Politiet "sto" der med alkomåler? De var der og tok prøver, og det gjorde på Rudskogen ifjor. Å ha politiet på plass 24/7 koster 5500 i timen...

 

En grei alkomåler koster en snau tusenlapp! Det er ikke værre enn å ha en vakt stående ved utslipp slik at ALLE må blåse. Det at noen i det hele tatt tenker tanken på å kjøre Gatebil med promille er jo hårreisende! Greit nok at dette er den enkelte førers ansvar, men de er faktisk ikke alene utpå der! Hadde jeg visst at jeg kjørte på banen sammen med berusede sjåfører hadde jeg kjørt rett i depoet og anmeldt vedkommende på flekken. På et arrangement der alkohol og bilkjøring så til de grader forenes, så MÅ dette være strengt!

 

Men for å oppsummere litt så er det tydelig at Gatebil på Våler gjorde en del grep i positiv retning. Imidlertid er det umulig å se bort fra at det var et par veldig stygge ulykker, og uansett hvor mye man argumenterer med at dette er førerenes egen skyld og ikke noe Gatebil kan noe for, så er det allikevel et tankekors. Men som sagt tidligere så mener jeg at det er denne "vise seg frem" holdningen som råder på Gatebil som er hovedårsaken til at det går galt. Drifting, breisladd og extremklassen er underholdning. Den vanlige banekjøringen skal være tilrettelagt for de som vil prøve bilen sin på bane, ikke de som står og ser på.

 

Uansett er det kommet frem en rekke gode poenger i denne tråden. De fleste er enige om at vi vil unngå ulykker for å sikre at Gatebil og andre treff kan fortsette sine aktiviteter i mange år fremover. Hvordan dette skal løses er det mange meninger om, men dersom ledelsen i Gatebil leser denne tråden så stoler jeg på at de klarer å sile ut de forslagene som er gjennomførbare og fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS4Limo: Det er ikke min jobb som besøkende å stoppe promillekjørere på banen.

 

Hmm.. Det var DINE EGNE kamerater som kjørte på banen, påvirket, eller med alkohol i blodet, ikke sant?? Om jeg ikke har misforstått helt her nå...

 

Om så er tilfelle, så er det jo helt HINSIDES at du kan sitta her å klaga på at andre ikke stoppa dom. Det er DINE kamerater, beste kamerater for alt jeg veit, og du lar de slippe ut på banen med bilene sine, så de kan kjøre gris...

 

EDITEN HER: Ser du prøvde å prate tell dom, men dom nekte eller noe.. I det tilfellet burde du bare sagt fra til en funksjonær spør du meg.. Å "redde liv" med å si sannheten, går i mine øyne ikke som sladring...

 

Spør du meg, så hadde ALDRI i livet jeg tørt å sagt det du gjør.. Ett par eksempler hva som kunne skjedd.

 

Først og fremst, se for deg det værste som kan skje. De kjører seg ihjel, eller kjører ut og tar livet sitt, eller andres.. Dette er worst case scenario, bare så det er sagt. Hva ville DU enkli tenkt som person da??? De aller fleste med vettet i behold, ville mest sannsynlig tenkt sånn: Hvorfor stoppa jeg de ikke? Da hadde ingenting av dette skjedd.. Jeg VISTE jo de hadde drøkki, eller ikke var edru. Trur du det hadde blitt noe artig...???

 

Eller ett eksempel til, hva viss de hadde krasja i en 5-600 tusen bil, og smadra den, og bila sine sjøl. Og purken da hadde tatt blodprøve eller alkotest, og de hadde blitt gjelds slaver i mange mange år.. Dette hadde også gått på samvittigheten DIN... Dette hadde sikkert vøri gromt...??

 

Eller sist, om de "bare" hadde kjørt ut og smadra bila sine sjøl.. Noe stort sett INGEN har "råd" til å gjøra på bane mht forsikring og greier..

 

Bare ut fra det lille "uskyldige" eksempelet til sist her, kunne jo denne situasjonen utarta seg:

 

Kompissen din kommer rett bort til deg og spør, hvorfor stoppa du meg ikke, du viste jeg hadde drøkki?? Jeg kommer jo aldri til å få råd til å rette opp igjen bilen min...

 

Da føler du seg sikkert også veldig grom ikke sant???

 

Sorry at det blei litt off topic her, men sånne idiotiske uttalelser provoserer meg grensesløst...

 

Å til slutt, om jeg har gjort som mange andre her nå, å bare skumlest svaret ditt, så sletter jeg det med en gang..

02 Passat Highline

x-98 Golf IV GTI 1.8T

x-91 Golf II GL 1.6 TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du har misfortått litt.

Jeg snakker ikke om kun mine kompiser. Jeg sa klart til de i fra at det IKKE er noe jeg synes er akseptabelt. Men hva skulle jeg gjort? Hengt meg etter bilen å få den til å stoppe?

 

Når jeg skrev at det ikke er mitt ansvar som besøkende å hindre slikt, så var det mer generellt enn kun mine kompiser og meg selv. Og du kan vel ikke nekte på at arrangøren har til slutt ansvaret for å hindre at slikt skjer?

 

Jeg brydde meg og sa i fra jeg. Hva med de som ikke gjør det? Selvfølgelig, jeg synes at alle som vet at noen kjører med promille, plikter å gi en sjennepreken. Men tror ikke det er alle som gjør det ovenfor kompisene sine for å ikke bli "upopulær" eller være den som sier ifra. Men uansett om noen sier i fra eller ikke, så skal det ikke være mulig å kjøre på banen med alkohol i blodet, og til syvende og sist er det kun vaktene som faktisk kan sørge for at dette blir overholdt 100%.

 

Personlig har jeg tatt i fra nøkler flere ganger fra venenrsom skulle "kjørt en liten tur" med promille i blodet, men er ikke alle gangene man har mulight til det. Da bør det være en siste hindring som sørger for at de ikke kommer på banen.

 

 

Hva hadde du gjort i samme situasjon selv? Det er ikke ditt og mitt ansvar som besøkende å stoppe folk påvirket av alkohol, og hindre at de kjører på bane. SKal vi stå der 24/7 å følge med og ta nøklene?

Det er jo vaktene sin jobb v/ påslippet å hindre at slikt skjer.

 

Men tenkt deg om før du langer ut en moralpreken, hva ville du gjort selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDITEN HER: Ser du prøvde å prate tell dom, men dom nekte eller noe.. I det tilfellet burde du bare sagt fra til en funksjonær spør du meg.. Å "redde liv" med å si sannheten, går i mine øyne ikke som sladring...

 

Quoter meg selv sida det blei en lynkjapp edit etter jeg så hva du hadde skrevet..

 

Hva jeg ville gjort i ett slikt tilfelle, med kamerater involvert??

 

1. Nekta de plent å kjøre.

2. Trua med å varsle en funksjonær.

3. SAGT fra til en funksjonær.

 

Dette vil jeg mest sannsynlig gjort med kamerater basert på det jeg skreiv i stad ang samvittighet og utfra at det HELT klart er det beste at de ikke kjører.

 

Hva jeg ville gjort med andre jeg ikke kjente, som jeg viste var påvirka og satt i kø for å komma ut på banen??

 

Sagt fra TVERT!!! Hadde ikke kosta meg noe som helst.. Det er tross alt, som jeg skreiv i stad, i værste fall mye som står på spill her..

 

Var ikke meint som noe direkte angrep på deg heller, men mest for å få fram poengene mine. Og om folk ikke skjønner de, får det heller bare være..

 

Som hardrock har sagt her flere ganger, i værste fall, kan en dødsulykke stenge alt som heter Gatebil arrangement, og det er det vel ingen her som vil, eller har gitt uttrykk for..

 

Og en siste ting ang det med fyllekjøringa, legg merke til at jeg har satt ting VELDIG på spissen nå da.. For alt jeg veit hadde de "bare" tatt en pils 5-6 timer før kjøringa.. :)

 

EDIT IGJEN: Og jaaa, jeg er VELDIG enig med deg i at vaktene til syvende og sist har det største ansvaret her.. Uten tvil.. :D

02 Passat Highline

x-98 Golf IV GTI 1.8T

x-91 Golf II GL 1.6 TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter meg selv sida det blei en lynkjapp edit etter jeg så hva du hadde skrevet..

 

Hva jeg ville gjort i ett slikt tilfelle, med kamerater involvert??

 

1. Nekta de plent å kjøre.

2. Trua med å varsle en funksjonær.

3. SAGT fra til en funksjonær.

 

Dette vil jeg mest sannsynlig gjort med kamerater basert på det jeg skreiv i stad ang samvittighet og utfra at det HELT klart er det beste at de ikke kjører.

 

Hva jeg ville gjort med andre jeg ikke kjente, som jeg viste var påvirka og satt i kø for å komma ut på banen??

 

Sagt fra TVERT!!! Hadde ikke kosta meg noe som helst.. Det er tross alt, som jeg skreiv i stad, i værste fall mye som står på spill her..

 

Var ikke meint som noe direkte angrep på deg heller, men mest for å få fram poengene mine. Og om folk ikke skjønner de, får det heller bare være..

 

Som hardrock har sagt her flere ganger, i værste fall, kan en dødsulykke stenge alt som heter Gatebil arrangement, og det er det vel ingen her som vil, eller har gitt uttrykk for..

 

Og en siste ting ang det med fyllekjøringa, legg merke til at jeg har satt ting VELDIG på spissen nå da.. For alt jeg veit hadde de "bare" tatt en pils 5-6 timer før kjøringa.. :)

 

EDIT IGJEN: Og jaaa, jeg er VELDIG enig med deg i at vaktene til syvende og sist har det største ansvaret her.. Uten tvil.. :D

 

 

Velvel... Mitt poeng er at:

1. ALLE BØR/ SKAL SI IFRA til de som kjører med alkohol i blodet.

2.Dersom dette ikke blir gjort bør noen av vaktene sørge for at de ikke kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke akkurat som vaktene som sitter i påslepp har for lite å gjøre.. da må det en ekstra mann til.. og tro meg. er det en person som ser beruset ut eller luter fyll slipper han ikke utpå... en ide er kanskje å ha alkomåler inne der de får kjørelappen sin.. eller ved teknisk kontroll

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm mange nullvisjon folk her....

kan ikke folk bare innse at å kjøre på bane er en risiko sport, på lik linje med å hoppe i fallskjerm?

det har vel såvidt jeg vet ikke vært noen fatale ulykker på biltreff enda i norge, og skal man sette dette opp mot andre risiko sporter så er ikke det så gærne statistikken.

spørr du meg så synes jeg reglene for banekjøring stort sett er helt greie, noen steder er de litt for strenge, men jeg vil heller at det skal være litt risiko enn at det skal bli restriksjoner i hue å ræva..

man kan dø av å stå opp av senga også..

 

Jeg er en av disse forhatte nullvisjon-folkene, og vil svært gjerne vite hvor du vil sette grensen dersom den ikke skal så lavt som null. Hvor mange personer synes du det er akseptabelt at det går med under et gjennomsnittlig treff? 2? 5? 15?

 

Jeg, og alle andre "nullvisjon-folk" VET at målet vårt er totalt uoppnåelig. Man kan bare ikke sette seg ned å godta at folk dør. Bare noe så enkelt som å leve tar livet av deg en dag, men du går ikke hen å gjør ende på alt imorgen av den grunn, gjør du det...?

 

Til trådstarter: KUDOS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen i det hele tatt tenker på å sette seg inn i en bil å kjøre på bane etter at de har drukket er jo fullstendig forkastelig.

Jeg har til dags dato aldrig kjørt bil i beruset tilstand, og håper jeg slipper å komme i en situasjon der jeg er nødt til det.

Eneste grunnen til å kjøre i beruset tilstand som jeg kan se, er at hvis noen skader seg der du er og må skynde deg til lege fort som faan.

Man kjører i allefall ikke på bane etter å ha drukket.

banekjøring er jo livsfarlig i seg selv det, og med promille blir dette kjempeskummelt, ikke bare for seg selv, men andre på banen og i rundt banen.

Ble helt sjokkert av å lese dett om folk som kjører i ruset tilstand på bane, det er nødt til å være toppen av idioti, og den som gjør dette er nødt til å være mindre begavet.(unskyld uttrykket, til de av dere det gjelder, men jeg mener det av hele mitt hjerte)

:thanks

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår