Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er helt enig i at alkohol bør holdes unna kjøretidene.

Burde vært obligatorisk med en alkotest før man kjører ut på banen også, da jeg har hørt om sjfører som har festet hele natta før.

 

De stedene man må krysse banen for å komme til, burde vært bygd ut med passasje/broer også.

 

Mer fysisk skille mellom publikum og bane burde det vært, men er vel litt vanskelig uten at det går utover utsikten mot banen.

 

Er ganske mange aspekter ved et slikt treff, og det tar lang tid å perfeksjonere, men jeg håper det går riktig vei med nye Rudskogen nå.

 

Håper også at en litt mer tragisk ulykke ikke vil ødelegge for dette showet, sirkuset eller hva man vil kalle det.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan sikkerheten bli bedre på treff, men synes noen av forslagene til evnt krav som kan innføres, er litt vel drøye..

Folks fornuft og evne til å følge regler og anvisninger! -Her har vi problemet på treff. Er alltids folk som ikke akkurat fortjener ros for hva de gjør.

Har selv vært på Gatebil hele helgen, og jeg vil rose Arrangør for et meget godt gjennomført arrangement. Både med tanke på sikkerhet og struktur.

Da tenker jeg gjerne på dette med fyll.. Drikking på et sted, Fyll et annet sted. Forbudt med alkohol inne på treffet, de som ikke følger dette, bør vises fra plassen. Hvor lett det er å følge dette med så mange folk, får bli et annet spm.

Er selv en som har drukket masse i helga.. både fredag og lørdag, men det har jeg holdt på campen!

 

Synes sikkerheten bare har bedret seg for hvert år/ kontra antall personer som faktisk er til stede..

Akte på banen på lørdag, og fikk selv se noe av den gode sikkerheten i hvertfall, mulig den ble dårligere senere??? SÅ fort det var en bil med problemer, var gul-flagget oppe og man måtte bare bremse ned, og så fort man hadde mer enn en kontra etter en sladd, fikk man vink på seg om å roe ned litt.

 

Men er sikkert forskjellig hvordan folk ser dette, men dette er i hvertfall noen av meningene mine..

Er litt vel sliten til å skrive 7 sider med ting og tang, for og imot nå...

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heeelt enig.. vet av mange pappagutter som får seg feeete biler som går så inni helvette!! å de skal til gatebil å kjøre som en helt.. noe kommer til å skje i nærmeste fremtid.. litt bedre sikkerhet har ikke gjort noe å si. show blir det lell. men å la en 18åring som har hatt lappen i 1mnd å trur han er verdensmester å har en bil med ca 300hk, hvordan går det ? sier dette selv som en snart 18åring. vet hvordan det er. de burde sette ei viss grense til sikkerhet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike latterlige diskusjoner er grunnen til mange av de vanvittige

reglene vi må plages med i hverdagen, om du føler deg utrygg på

et slikt arangement så hold deg hjemme med suttekluten.

 

At folk er så lavpannet at de vandrer på banen eller setter seg

der som bilen kan treffe kan man aldri stoppe 100% da må

vi bare se det på tv hjemme med hjelm på hue , take kan jo falle ned.'

De samme folka går på rødt lys og glemmer å se seg for i veikrysset

hvodan skal du hjelpe dem med det ?

 

Jeg synes generelt at på Gatebil arangemetene er de flinke til å stoppe

kjøringen når publikum beveger seg inn på steder de ikke burde.

Før du får kjøre måtte du iallefall før skrive under på at du kan flaggreglene

au du ikke orker å lese hva du signerer på er vel ikke deres problem ?

 

Skal man styre folk som en flokk sauer eller skal man godta at

folk tar et vist annsvar for egen sikkerhet, ikke alle er barn som trenger

en mamma med seg på et treff for å holde seg i hånden slik at en ikke

detter og får bubu på foten. Da må mamma blåse på.

Børge Bernes

 

http://b.bernes.cc/

 

Audi A8 2,8 Quattro 1997 (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten avstikker, det er IKKE lov til å drikke på Gatebils arrangement. En kamerat som drakk på våler ble pent bedt om å tømme ut øl'en sin, stod også på skilt ved inngangen. Dette synes jeg er ett bra tiltak, da bil og alkohol ikke hører hjemme noe sted. Tilskuer eller ikke, klarer ikke folk å holde ut en dag/helg uten alkohol er diverse instutisjoner rette sted for dere.

 

EDIT: Hvorfor ikke sortere ut, sånn at de som drifter er ute samtidig, og de som kjører fort er ute samtidig. Da vil ikke en drifter ødelegge for en som kommer fort bakfra og virsa versa. Mye tryggere hvis man vet at alle på banen er på samme ærend, og ikke plutselig får en kontra i siden når du kjører forbi. Men dette blir vel vanskelig å få til..

 

 

På japsetreffet i fjord ble det gjennomført med STORT hell spørr du meg. . . .har kjørt en del på banen i helga,og sikkert ti ganger har det vært en idiot som ikke klarer og håndtere bilen sin som snurrer rett forran meg!

jeg kjørte en svart Civic Type R,en bil med sinsyke kjøreegenskaper....Det er noe helt annet enn f.eks en Volvo 240 med kappa fjærer og esab sperre med over 300 gamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På japsetreffet i fjord ble det gjennomført med STORT hell spørr du meg. . . .har kjørt en del på banen i helga,og sikkert ti ganger har det vært en idiot som ikke klarer og håndtere bilen sin som snurrer rett forran meg!

jeg kjørte en svart Civic Type R,en bil med sinsyke kjøreegenskaper....Det er noe helt annet enn f.eks en Volvo 240 med kappa fjærer og esab sperre med over 300 gamp!

 

 

Hva med en svart Supra da Hans? synes den snurret enda mer, spør du meg....

Hmmm.

:)

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil, og banekjøring i Norge generelt, følger jo etter England og Tyskland. I England har du såkalte "Track days", hvor du kan betale og kjøre. Åpen bane, rett og slett. Hører sjelden om ulykker der, selv om det går fort for seg. GTR'er, Evo VIIer, det meste vi ikke ser mye av i Norge. Men hvorfor skjer det ikke mange ulykker? Du trenger ingen spesiell godkjenning (tror jeg), men det viktigste er at de ikke kjører som idioter der, men faktisk forstår at det er andre biler med sjåfører som ikke tenker det samme som dem selv. Vil noen sladde? Da kjører folk inn til siden for at blårøyken skal stå opp. De burner ikke i samme sving som folk kommer i 120 km/t i. Gatebil only.. Godkjenning er ikke så viktig, ettersom mange av bilene faktisk har blitt bygd skikkelig om (er det noe vi kan i Norge, er det å bygge biler). Kjøretrening er langt viktigere, spør du meg..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg så en liten filmsnutt fra Gatebil nå i helga og der var det en som nesten fekk snurring rett forran en mye raskere bil. Derfor hadde det muligens vært en ide å gjøre det på samme måte som på ID. To køer, en rask og en mindre rask, og det gikk ikkje bare på bil, men vel så mye på sjåføren.

 

Og det med å ha uerfarne førere og driftere samtidig på banen som en som kjører for best mulig rundetider er ikkje det ideelle, verken for sikkerhet eller for dei som kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig med innlegget her, bare ikke 100%. Som det tidligere har blitt sagt at gatebil vokser, da vokser risikoen for uhell, det ligger litt i kortene...

 

Men gatebil stoler på "oss" sjåfører og publikum når det kommer til sikkerhet. Det er faktisk ingen andre enn oss selv som kan bestemme konsekvensene her. Velger man å sitte 5 meter unna banen ved svingen, så har man valgt det selv ingen andre har bestemt det. Kjører du som en "idiot" så velger man det selv. Men ja noe må gjøres med sikkerheten, men kanskje vi skal gå i oss selv først og bruke huet.

 

Hilsen en som har vært på gatebil siden det startet...!!

Drive corsa is cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på Gatebil hele helgen, og jeg vil rose Arrangør for et meget godt gjennomført arrangement. Både med tanke på sikkerhet og struktur.

Da tenker jeg gjerne på dette med fyll.. Drikking på et sted, Fyll et annet sted. Forbudt med alkohol inne på treffet, de som ikke følger dette, bør vises fra plassen. Hvor lett det er å følge dette med så mange folk, får bli et annet spm.

Er selv en som har drukket masse i helga.. både fredag og lørdag, men det har jeg holdt på campen!

 

DSC04092.jpg

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker eg meir på å dele kjøringa inn litt, slik at dei av oss som meiner at me mestrer banen godt, og kjører fort og reine spor kjører et heat, og dei som er meir usikre, eller kjører bredt kjører et heat.

 

Da synker faren for samenstøt og avkjøring, og dermed er det sikrere for både sjåfører og publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike latterlige diskusjoner er grunnen til mange av de vanvittige

reglene vi må plages med i hverdagen, om du føler deg utrygg på

et slikt arangement så hold deg hjemme med suttekluten.

 

At folk er så lavpannet at de vandrer på banen eller setter seg

der som bilen kan treffe kan man aldri stoppe 100% da må

vi bare se det på tv hjemme med hjelm på hue , take kan jo falle ned.'

De samme folka går på rødt lys og glemmer å se seg for i veikrysset

hvodan skal du hjelpe dem med det ?

 

Jeg synes generelt at på Gatebil arangemetene er de flinke til å stoppe

kjøringen når publikum beveger seg inn på steder de ikke burde.

Før du får kjøre måtte du iallefall før skrive under på at du kan flaggreglene

au du ikke orker å lese hva du signerer på er vel ikke deres problem ?

 

Skal man styre folk som en flokk sauer eller skal man godta at

folk tar et vist annsvar for egen sikkerhet, ikke alle er barn som trenger

en mamma med seg på et treff for å holde seg i hånden slik at en ikke

detter og får bubu på foten. Da må mamma blåse på.

 

Hadde enda verden vært som Kardemomme by...

 

Poenget her er ikke at det er synd på de som eventuelt blir skadet, men at et alvorlig uhell vil få konsekvenser for alt av banetreff på norske baner. Og faktum er at det er nettopp slike som deg som trenger en voksen som passer på, ettersom du ikke er i stand til å tenke konsekvens på egenhånd. Faktum er at et alvorlig uhell på Gatebil kan bety kroken på døra, uansett hvor teit du mener at det er...

 

I denne tråden kommer det jo faktisk frem at de har begynt å gjøre en del grep for å bedre sikkerheten. Men personlig tror jeg ikke problemet er mangel på flaggvakter eller ambulansepersonell. Ei heller manglende sikkerhetsutstyr. Problemet er at både arrangører og utøvere er amatører når det gjelder holdninger i forbindelse med banekjøring.

 

En racerbane er et lukket område der man skal kunne kjøre fort uten å bekymre seg for at det plutselig står en bil og burner midt i en sving. Det er også et sted der man tar hensyn til hverandre. På Gatebil er det i så måte totalt anarki. Selv sjefen for Gatebil tar så lite hensyn at han faktisk sendte Peder'n i veggen i fjor. Da er liksom lista lagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanskje mest effektive, lettest gjennomførbare tiltaket til dette er å flytte publikum til trygge steder... når man ser på NM i breisladd sitter folk foran reklameplakatene i breisladdsvingen på rudskogen. Dette er ikke lov når det ikke kjøres breidladd konkurranse, så jeg lurer på hvorfor det plutselig blir lov med en gang alle prøver på å sladde så breit som mulig, og da dette øker risikoen betraktlig for flygende steiner, asfaltbiter ol.

 

men jeg syns du overdriver litt hardrock når du sier at biler med 1000 hk kjører med bremser og understell som overhodet ikke er dimensjonert til disse kreftene. Disse bilene som faktisk har 1000 hk på gatebil er seriøse biler som ikke er noe jalladritt som noen jankyer har skrudd sammen i fylla. men samtidig så burde den tekniske kontrollen skjerpes betraktlig!! dette er ufattelig viktig at bilene er forsvarlige å kjøre i.

 

og til slutt: litt av poenget med gatebil er at vanlige folk nettopp skal spille alt dette FIA greiene med kjøredress og brannsikkert utstyr. at folk kan ta på seg en hjelm(som ikke er noen gammal slalåmhjelm) og kjøre avgårde i sin egen bil. jeg vil si at det er mye tryggere at de som kjører på bane grisekjører her, enn på veien.

donuts cannot be eaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den 200sx der har 205hk...

 

legg ut et bilde av en bil med700-1000hk som blir brukt på gatebil som ikke har bur.. Extrem klassen er lagt under NBF sine regler med krav til lisens på fører og bil..

 

Du vil kansje ha det slik der er i sverige.. der må alle ha med seg en instruktør i bilen til en hver tid ute på banen..

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår