Gå til innhold

Joakim`s tråd om lakksprøyta og dens hemmeligheter

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Jeg har nettop gått til innkjøp av en Devilbiss FLG3 med overliggende kopp, kjøpte hos TopGun her på forumet.

 

I den forbindelse har jeg en del spørsmål med tanke på innstilling av sprøyte, lufttrykk, blanding av lakk, lakk typer, rengjøring av sprøyte.

 

Der fins en del små tråder rundt disse temaene fra før, men jeg vil gjerne lage en ordentlig tråd hvor man samler informasjon omkring dette temaet.

 

HPIM1727Large.jpg

Dårlig bilde av sprøyta mi.

 

HPIM1729Large.jpg

De to juster skruene som fins på sprøyta. Hvis jeg har forstått bruksanvisninga riktig, så justerer man lakkmengden på den nederste skruen. (needle adjusting screw).

 

Den øverste skruen er til sprøyte bildet. Dvs. hvordan forma på strålen som kommer ut av sprøyta, ser ut. Antar det er bredden på strålen man justerer?.

 

I bruksanvisninga står det at man skal justere lufttrykket til 1.6bar, mens man holder trigger-hendelen inne.

Videre står det at hvis "finsishen" er for tørr , så skal man redusere luft trykket, greit nok, men kan man ikke bare øke lakkmengden med lakkmengde justerings skruen?.

Hvis finishen er for våt så skal man justere ned lakkmengden med lakkmengde juster skruen.

 

Det står også at hvis atomiseringen er for grov, så skal man øke luft trykket, er den for fin, så skal man minke luft trykket.

Alt dette virker jo logisk.. .

 

Fins der en framgangsmåte for hvordan man gjør alt dette, skal man starte med å justere sprøyte bildet og så justere lakkmengden/luft trykk?. Bør man gjøre tingene i en spesiell rekkefølge?.

 

 

 

Hvis jeg bare trenger 1.6 bars trykk så tror jeg at selv min "lille" verksted kompressor skulle klare og holde det trykket i en stund.

 

Noen som vet om noen webshoper med billig vannavskiller&reduksjonsventil?.

 

Jeg fikk med disse begerne til å blande lakk i:

 

HPIM1726Medium.jpg

 

Det er 5 streker rundt om som skiller mellom 1:1 --> 5:1 . Inni disse avdelingene er det 2 streker (bortsett fra 1:1 hvor det er en strek).

På disse mellom strekene er det avmerket noen nivåer, "A" , "B" "C10%" og "C20%". Hva er dette godt for?. Hvordan skal jeg bruke dette begeret?.

 

Blir kanskje en del pirkete spørsmål, men en må jo spørre om det en lurer på.. .

 

Det var vell egentlig det jeg lurte på i første omgang.. .

 

Blir veldig takknemlig for svar!.

 

:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er 5 streker rundt om som skiller mellom 1:1 --> 5:1 . Inni disse avdelingene er det 2 streker (bortsett fra 1:1 hvor det er en strek).

På disse mellom strekene er det avmerket noen nivåer, "A" , "B" "C10%" og "C20%". Hva er dette godt for?. Hvordan skal jeg bruke dette begeret?.

 

:)

 

Finn ut hvilket blandingsforhold lakken har. Deretter fyller du lakk til nivå A, Tynner til nivå B, og noen lakker har behov for aktivator. Og C10% og C20% til aktivator. C10% har du 10% aktivator, og C20% så har du 20% aktivator.

 

Har jeg rett?

Rune - Best i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-20% skalaet er for tynner

Jeg bruker lakk som har blandingsforhold 2:1

Tett farge 2:1+tynner ~ 2:Lakk 1:Herder +10-20% med Tynner.

Metallic 2:lakk 1:tynner

 

Noen som bruker tynner i klarlakken?

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på ett spørmål her:) skal man ha herder i mettalic lakken,eller er d bare i klarlakken som man skal ha over mettalicen man skal ha herder i:)

 

Skal ikke ha herder i basen nei, den skal som regel tynnes 2:1 eller 1:1. Klarlakken skal ha herder, men ikke tynner i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Takker så mye for replys!

 

Etter å ha studert begeret litt så fant jeg ut av det, men jeg blir litt usikker når jeg leser det som valrun & vw-power skriver.

 

Syns det virker rart at man skal (som et eksempel) ha 1 del herder og 2 deler lakk, og minimalt med tynner?. (sånn som vw-power skriver). Jeg har ikke peiling så ikke bli sint for at jeg lurer:).

Men, så skal man ved metallic lakk, ha lakk opp til A og tynner opp til B , (2 deler lakk, 1 del tynner).

 

Ble litt usikker jeg nå.. . Men jeg antar en for informasjon om dette når man kjøper lakk.

 

Geggen, så du mener at en vannutskiller fra Clas&Ohlsen ikke er noe å satse på?. Alle vannutskillere er vell bedre enn ingen vannutskiller..?.

 

Jeg ser at de selger sånne kombinerte vannutskillere/reduksjonsventil med sånn greie for å ha olje i for å smøre luftverktøy, kan jeg bruke en sånn hvis jeg ikke fyller olje i det smøresystemet?.

 

Jeg har ikke prøvd sprøyta enda, skal prøve meg på vindskjermen til scootern først, deretter skal jeg lakke en frontplate til en Caravelle, deretter en vinge og noen sideskjørt til en cossie til en kompis, deretter noe på min egen bil hvis jeg føler at jeg har kontroll, hehe:).

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Takker så mye for replys!

 

Etter å ha studert begeret litt så fant jeg ut av det, men jeg blir litt usikker når jeg leser det som valrun & vw-power skriver.

 

Syns det virker rart at man skal (som et eksempel) ha 1 del herder og 2 deler lakk, og minimalt med tynner?. (sånn som vw-power skriver). Jeg har ikke peiling så ikke bli sint for at jeg lurer:).

Men, så skal man ved metallic lakk, ha lakk opp til A og tynner opp til B , (2 deler lakk, 1 del tynner).

 

Ble litt usikker jeg nå.. . Men jeg antar en for informasjon om dette når man kjøper lakk.

 

Geggen, så du mener at en vannutskiller fra Clas&Ohlsen ikke er noe å satse på?. Alle vannutskillere er vell bedre enn ingen vannutskiller..?.

 

Jeg ser at de selger sånne kombinerte vannutskillere/reduksjonsventil med sånn greie for å ha olje i for å smøre luftverktøy, kan jeg bruke en sånn hvis jeg ikke fyller olje i det smøresystemet?.

 

Jeg har ikke prøvd sprøyta enda, skal prøve meg på vindskjermen til scootern først, deretter skal jeg lakke en frontplate til en Caravelle, deretter en vinge og noen sideskjørt til en cossie til en kompis, deretter noe på min egen bil hvis jeg føler at jeg har kontroll, hehe:).

 

Beste er vel å bruke utskiller i forbindelse med forvarmer?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkforhandler har som regel vannutskillere av den gode sorten.

Jeg kjøpte en kombi med friskluftsmaske. koster litt da men det er verdt det!!

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang blanding av lakk, herder og tynner så kommer vel det an på lakktype og merke.. spør der du kjøper lakken

VW Caddy, bruksprosjekt. (1,8l motor og 5 trisnskasse Ønskes)

crosscart 180ccm *hjemmebygget*

Vw boble SELGES I DELER

vw polo 92` TRENGER VENSTRE FORSKJERM

Croscart med gsxr 750 motor 140hp under konstruksjon

Transit 1979 russebil SELGES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lakkerer så er d mange fremgangsmåter, d beste er å finne ut av hvordan du liker d selv. Men sevfølgelig finnes d en fasit på d!

 

Ang sprøyte: Den nederste skruen er til å regulere mengden lakk dette merker du og på "triggeren" Den går lengre inn desto mer lakk mengde du ønsker. På den øverste just. man sprøyte bildet. Når jeg lakkerer har jeg sprøyte bildet helt ut (mest "flatt") Dette for at lakken skal bli knust mest mulig. (altså dråpene blir mindre) Om man skal lakkere steder hvor d er vanskelig å komme til med fullt sprøyte bildet så stiller man etter ønske, men vær obs på at noen trykkregulatorer så blir trykket større desto mindre stråle man har. Dette må da stilles inn. Når d kommer til trykket man skal bruke så er d enklest å ha en trykkregulator på sprøyta ettersom man stiller d endel mens man lakkerer. Jeg lakkerer base fargen på 2 bar og klarlakken på 2.25bar. Når man lakkerer klarlakken på 2.25 så får man finest finish på d, sånn at lakken legger seg mest mulig glatt og ikke blir "appelsinhud".

 

Ang blanding av lakk: Åssen blandingsforhold kommer litt ann på type lakk, om d er fyller osv.. Men spør du der du kjøper lakken/grunninga så får du vite hvordan du skal blande d.

 

Mvh Marius Resvold

2002 Vw Passat tdi 1,9l 130hk (Familie bil)

(x) 1986 Vw Golf 2 GTi 16v med KR motor!!

(x)1996 Vw Golf 3 GTi Edition

(x)1993 Vw Golf 3 VR6 2,8l

(x)2000 Vw Golf 4 GTi 1,8T 20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Takker for replys, fin info tfac!.

 

I dag prøvde jeg sprøyta mi for første gang, første gangen i det hele tatt at jeg prøver en sprøyte.

 

Da jeg kjøpte scootern min fikk jeg med en ekstra vindskjerm, den ble prøvekanin. Først vannslipte jeg den med 600, så med 1200. Den var lakkert fra før så jeg slapp å bruke plast grunning. Var dog en del hakk i den, men jeg valgte og overse dem da jeg var mest interessert i å se hvordan sprøyta fungerte. Spylte av vindskjermen med vann og tørket den. (egentlig skal man bruke silikon fjerner osv. og tørke over med støvkluter før man lakker, men somsagt, prøvekanin-prosjekt).

 

Jeg hadde ikke noe sted å holde på, så vår gamle åpne garasje som er full av rot & støv & sand fikk duge.

Jeg laddet kompressoren opp til 4 bar og dro den ned til garasjen, hvor der forøvrig ikke fantes strøm for øyeblikket pga. sprengte sikringer. Jeg fylte litt tynner på sprøyta (stod at man skulle gjøre det pga. at sprøyta var satt inn med "fett" eller noe sånt, for å forhindre korrodering) og sprøyta den ut i lufta. Plutselig var trykket nede på 2bar, jeg ble sjokkert over hvor mye luft som gikk med.

Blanda lakken i forhold 2:1 , 2 deler lakk og 1 del tynner. TopGun som jeg kjøpte lakken hos hadde allerede blandet i herder, så det slapp jeg. Blanda opp 100ml, må jeg si jeg ble sjokkert over hvor lite lakk som gikk med under sprøytinga.

Med nervene i helspenn og delvis high på tynner prøvde jeg å trykke inn hendelen, og jaggu meg tror du ikke at det kom lakk ut. Ble litt imponert over den fine forstøvinga. Jeg begynte å lakke, men da jeg hadde tatt halve skjermen var jeg fri for luft. Hentet en lang skøyteledning og fikk strøm på kompressoren. Startet så kompressoren og lot den jobbe seg opp til 3bar, og så begynte jeg bare å lakke mens den gikk, trykket holdt seg mellom 2-3bar.

I følge boka skulle jeg ha 1.6bar, men det fikk bare være.

 

Lakk mengde skruen skrudde jeg ut helt til jeg så den første gjengen, slik som det stod i boka.

I begynnelsen førte jeg sprøyta alt for bort, tenkte det var best å begynne fort i tilfelle det kom mer lakk enn jeg hadde beregna. Men, jeg satte ned førings hastigheten betraktelig slik at jeg trengte å dra sprøyta over samme området en 2-3 ganger før lakken dekte.

 

Jeg ble helt i 100 når jeg så resultatet, ble meget fornøyd. Vindskjermen hadde jo noen skavanker så den ble jo ikke perfekt, men jeg ble meget imponert over mengden appelsin effekt, litt er der jo, men totalt sett så ble jeg meget fornøyd.

 

HPIM1738Medium.jpg

Støvete garsje..

HPIM1739Medium.jpg

 

HPIM1740Medium.jpg

 

HPIM1741Medium.jpg

 

HPIM1742Large.jpg

 

Det eneste jeg la merke til var at det kom 2 prikker midt på skjermen hvor lakken ikke dekte liksom, helt runde prikker, antar at det var kondens fra kompressoren som gjorde dette. (hadde ikke vannavskiller).

 

Når jeg kommer meg til byen skal jeg kjøpe vannavskiller og reduksjons ventil, samt en nippel til sprøyta, brukte en gammel en fra sandblåse pistolen, ble ikke tett.

 

Når jeg var ferdig å lakke gikk jeg bort til fars gravemaskin og lakka store deler av frontlasteren (inni skuffa), jeg ble forbauset over hvor lite lakk jeg egentlig hadde trengt til vindskjermen.

 

Sprøyta sprøyta tom og tørket resterende lakk oppi beholderen vekk med en fille. Fylte så tynner på sprøyta og sprøyta igjennom. Plukka så sprøyta i biter og tørka alt med tynner. Satte den sammen igjen og fylte på enda mere tynner og sprøyta igjennom.

Tror jeg brukte en times tid på rengjøringa.. hehe men alt blir vell en vane.

 

Vellvell nå gleder jeg meg til å lakke mere!:).

 

PS bildene er resiza og det bidrar ikke til høy finish;).

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår