impreza_wrx Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 hva er det som avgjør om det er nødvendig å slipe ventilene? har tatt av toppen nå for å bytte toppakning, og ser at enkelte av ventilene er hvite, mens noen er helt svarte... nødvendig å slipe? evt gjøre det selv eller levere inn på verksted? Mvh Eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 Uten å vere for påståleg meiner eg at sotet som er på ventilane kan slipast av med stålbørste i ein drill. Dersom ståler du finn under soten er fullt i groper bør du få dei slipt på verksted med benk for dette. Da må både ventilane og ventilseta i toppen slipast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 er vel ikke nødvendig så lenge toppen er tett ved ventilene! du kan jo sjekke om ventilene er slarkete.. da kan det være lurt å bytte ventilstyringer også slippe opp igjen ventil sete og ventil.. du ser også om ventil er brent eller ødelagt også da.. men er det ingen skade eller utett topp ser ikke jeg noen grunn til å slipe! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
impreza_wrx Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 så det vil ikke ha noe å si med tanke på effekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 10% lekkasje på en 100hk motor= 10 hk rett i dass.å litt høyere forbruk. er du usikker om ventilene er tett?? legg den på rygg,å fyll whitesprit,lampeolje,diesel i forbrenningsrommet på toppen. innsugsventilene bruker være mørkere enn exosventilene...exosventilene kann være vite(gulvite) er det noen exosventiler som er noe ujamnt mørke er dæm lækk(tetter ikke mot sæte skikkeli) læmne inn toppen til noen som er proff,så får du ting på stell!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 nå pleier vel innsugsventilene å være mer hvite enn eksos ventilene som er svarte da! åssen kan du væra så sikker på at 10% = 10 hk? en merc motor som jeg har vært borti hadde 70-80% lekkasje men gikk jo allikvel! hadde selvfølgelig ikke spesielt drag men gikk jo! da vil jo den motoren hatt veldig lite Hk vis teorien din stemmer! vi du vil se lett etter om et ventil sete ikke her helt i orden kan du jo bare se om det er no svart sot på sete! men ville lagt toppen på hodet å helt på whitesprit for å sjekke om den er tett! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 eh...stålbørste? Skal du slipe anleggflaten til ventil og sete så legger du en ert av ventilslipepasta på setet og setter en slipesmokk m/pinne på ventilen. Så er det bare å dreie ventilen fram/tilbake ved å la pinnen være mellom håndflatene og dra ivei.. Da får ventil og sete en perfekt fit.. husk å rengjør nøye etterpå :D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Glassblåser ventilene.. Så sliper du setene og ventilene så de passer sammen, da blir det bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Man sliper ventiler dersom det er slagg/riper/hakk i kanten der ventilen stenger mot toppen. Ikke dumt når toppen først er av. Stålkost er noe av det siste jeg ville brukt. Skal du slipe selv så sliper du lett ved hjelp av grov og fin slipepasta og en sugekopp. Tar en god stund men. Finnes også anordninger der man fester ventilen i en drill, men dette har jeg ikke selv prøvd så vet ikke hvor godt dette fungerer. Husk og shimse løftere om det er shimsbare løftere på den (jeg vet ikke hva slags bil/motor det dreier seg om), ellers går det galt... (også utprøvd hehe). Skal du ikke slipe selv så er det ingen bekymringer, bare å sende inn topp og ventiler på motorverksted. Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 det å bruke slipepasta er vel ikke å anbefale så veldig! vil ta deg masse masse tid! for du må begynne med grov så medium også fin! tar kjempe lang tid! å som min eldste lærer sa! ikke bruk slipepasta! ventilene ska lige riktig i setet å da vil det gå seg til av seg selv! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Lol... hvilken lærer er det du har da ? Han er ikke så nøye med vinkler ogsånn, så lenge ventilen går opp og ned ? :D Er helt vanlig å bruke ventilslipepasta og og smokk for å få dem til å tette 100%. Auto23 i Bergen sitt motorverksted i Bergen er dette standard prosedyre. Står t.o.m. i verkstedsmanualen til flere motorer jeg har. Finn deg en annen lærer. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Glassblåser ventilene.. Så sliper du setene og ventilene så de passer sammen, da blir det bra! Iallefall noen som skjønner seg på ting :) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Lol... hvilken lærer er det du har da ? Han er ikke så nøye med vinkler ogsånn, så lenge ventilen går opp og ned ? :D Er helt vanlig å bruke ventilslipepasta og og smokk for å få dem til å tette 100%. Auto23 i Bergen sitt motorverksted i Bergen er dette standard prosedyre. Står t.o.m. i verkstedsmanualen til flere motorer jeg har. Finn deg en annen lærer. Helt enig. Hadde vært rart at man i det heletatt må slipe ventiler noen gang da hvis den teorien hadde stemt. Da hadde jo ventilene blitt bedre og bedre hahaha! Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 På store motorer, som f.eks skipsdiesel'er, skal man ikke bruke slipepasta. Der skal anleggsflata i toppen ha en gitt vinkel, og anleggsflata på ventilen ha en annen vinkel, slik at ved slitasje så vil de ikke bli lekke, men fortsatt holde seg tette. Det er da snakk om kanskje 3 - 4 grader brattere vinkel på anleggsflata på toppen!! Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 nei han gir nok f i vinkler han tenker jeg! tror han kan en del mer enn de fleste.. kan vel nevne at han var verksmester som 19åring og den tia han var verksmester ble nesten alt på motorer reparert og ikke bytta som i dag! så han har slipt veldig mange ventiler og seter i sitt liv, men du for snakke med han selv da vettu! da kan vel du forklare hva som er vitsen med at ventilen ska ha en grad mer eller mindre en ventil sete da! hva er vitsen! jo for og tette bedre! og når et topplokk for kjørt seg litt vil ventilen tilpasse seg setet. er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne det.. å ja jeg veit å har sett at det står i verkste manualer, men vil det da si at man må bruke slipepasta når det står der? kon mot kon med forskjellige grader tetter veldig veldig godt vis ventilen og setet er slipt bra! er vel bare der problemet ligger! Bare nevner det jeg har lært, for antagligvis ville jeg ha brukt slipepasta selv om det tar veldig veldig lang tid.. Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg