Gå til innhold

sliping av ventiler

Ranger emnet


impreza_wrx

Anbefalte innlegg

er vel ikke nødvendig så lenge toppen er tett ved ventilene! du kan jo sjekke om ventilene er slarkete.. da kan det være lurt å bytte ventilstyringer også slippe opp igjen ventil sete og ventil.. du ser også om ventil er brent eller ødelagt også da.. men er det ingen skade eller utett topp ser ikke jeg noen grunn til å slipe!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% lekkasje på en 100hk motor= 10 hk rett i dass.å litt høyere forbruk. er du usikker om ventilene er tett?? legg den på rygg,å fyll whitesprit,lampeolje,diesel i forbrenningsrommet på toppen. innsugsventilene bruker være mørkere enn exosventilene...exosventilene kann være vite(gulvite) er det noen exosventiler som er noe ujamnt mørke er dæm lækk(tetter ikke mot sæte skikkeli) læmne inn toppen til noen som er proff,så får du ting på stell!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå pleier vel innsugsventilene å være mer hvite enn eksos ventilene som er svarte da! åssen kan du væra så sikker på at 10% = 10 hk?

en merc motor som jeg har vært borti hadde 70-80% lekkasje men gikk jo allikvel! hadde selvfølgelig ikke spesielt drag men gikk jo! da vil jo den motoren hatt veldig lite Hk vis teorien din stemmer!

vi du vil se lett etter om et ventil sete ikke her helt i orden kan du jo bare se om det er no svart sot på sete! men ville lagt toppen på hodet å helt på whitesprit for å sjekke om den er tett!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh...stålbørste?

 

Skal du slipe anleggflaten til ventil og sete så legger du en ert av ventilslipepasta på setet og setter en slipesmokk m/pinne på ventilen.

 

Så er det bare å dreie ventilen fram/tilbake ved å la pinnen være mellom håndflatene og dra ivei..

 

Da får ventil og sete en perfekt fit.. husk å rengjør nøye etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sliper ventiler dersom det er slagg/riper/hakk i kanten der ventilen stenger mot toppen. Ikke dumt når toppen først er av. Stålkost er noe av det siste jeg ville brukt. Skal du slipe selv så sliper du lett ved hjelp av grov og fin slipepasta og en sugekopp. Tar en god stund men. Finnes også anordninger der man fester ventilen i en drill, men dette har jeg ikke selv prøvd så vet ikke hvor godt dette fungerer. Husk og shimse løftere om det er shimsbare løftere på den (jeg vet ikke hva slags bil/motor det dreier seg om), ellers går det galt... (også utprøvd hehe). Skal du ikke slipe selv så er det ingen bekymringer, bare å sende inn topp og ventiler på motorverksted.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol... hvilken lærer er det du har da ? Han er ikke så nøye med vinkler ogsånn, så lenge ventilen går opp og ned ? :D

 

Er helt vanlig å bruke ventilslipepasta og og smokk for å få dem til å tette 100%.

Auto23 i Bergen sitt motorverksted i Bergen er dette standard prosedyre. Står t.o.m. i verkstedsmanualen til flere motorer jeg har.

 

Finn deg en annen lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol... hvilken lærer er det du har da ? Han er ikke så nøye med vinkler ogsånn, så lenge ventilen går opp og ned ? :D

 

Er helt vanlig å bruke ventilslipepasta og og smokk for å få dem til å tette 100%.

Auto23 i Bergen sitt motorverksted i Bergen er dette standard prosedyre. Står t.o.m. i verkstedsmanualen til flere motorer jeg har.

 

Finn deg en annen lærer.

Helt enig. Hadde vært rart at man i det heletatt må slipe ventiler noen gang da hvis den teorien hadde stemt. Da hadde jo ventilene blitt bedre og bedre hahaha!

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store motorer, som f.eks skipsdiesel'er, skal man ikke bruke slipepasta. Der skal anleggsflata i toppen ha en gitt vinkel, og anleggsflata på ventilen ha en annen vinkel, slik at ved slitasje så vil de ikke bli lekke, men fortsatt holde seg tette. Det er da snakk om kanskje 3 - 4 grader brattere vinkel på anleggsflata på toppen!!

Bravo, Mike, Whiskey!

 

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei han gir nok f i vinkler han tenker jeg! tror han kan en del mer enn de fleste.. kan vel nevne at han var verksmester som 19åring og den tia han var verksmester ble nesten alt på motorer reparert og ikke bytta som i dag! så han har slipt veldig mange ventiler og seter i sitt liv, men du for snakke med han selv da vettu!

da kan vel du forklare hva som er vitsen med at ventilen ska ha en grad mer eller mindre en ventil sete da! hva er vitsen! jo for og tette bedre! og når et topplokk for kjørt seg litt vil ventilen tilpasse seg setet. er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne det.. å ja jeg veit å har sett at det står i verkste manualer, men vil det da si at man må bruke slipepasta når det står der?

 

kon mot kon med forskjellige grader tetter veldig veldig godt vis ventilen og setet er slipt bra! er vel bare der problemet ligger!

Bare nevner det jeg har lært, for antagligvis ville jeg ha brukt slipepasta selv om det tar veldig veldig lang tid..

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår