Gå til innhold

Motorbytte golf cl --> gti

Ranger emnet


olemarius

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en golf 1,8 gti motor med bremser og stag foran, så nå er planen å få bytta ut den slitne 1.6 literen med en frisk og fin gti motor!

 

Det jeg lurer på da er hva annet jeg trenger å gjøre enn bremsene foran og selve motoren så klart.

 

Forstår at jeg trenget et gti ledningsnett! Noen som har dette liggende ?

 

Jeg trenger vel også en ny bensintank ! Noen som har dette ??

 

Må jeg bytte bremsekraft forsterker ???

 

Vis noen har noen eksakste tråder\linker til andre folk som har gjort dette , hadde det vert supert!

 

Mvh

 

Ole Marius

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det beste er ofte å ha en komplett delebil. Lista over ting du trenger er (håper jeg husker alt):

 

- Motor med svinghjul og clutch.

- Girkasse med feste og giroverføringer (ta alt fom. spaken og hele veien fram).

- Bensintank, pumpe og trykkakkumulator (dette sitter som ei "pakke" til høyre for tanken).

- Bremsekraftforsterker, ventilerte skiver med passende belegg og lasteventil til bakakselen.

- Stabilisatorstag/krengningshemmere (kjært barn har mange navn) foran og bak med innfestinger.

- Elektronisk tenningsanlegg.

- Elnett til en tom. 1982 GTI (om jeg ikke husker feil er bilen din 1982-modell). Du trenger motornettet og det som går bakover til baklys og bensinpumpe. Dersom du får tak i et nyere ender du opp med å bytte nettet i hele bilen, ettersom stikkerne i sikringsboksen ble endret ved overgangen til modellår 1983. Dog vil en som er dreven innen bilelektro greie å stikke om et 1983-nett slik at det passer i en 82 og eldre bil.

 

Når du allikevel må bøye om og endre bremserørene bak (for å montere lasteventilen) ville jeg ha passa på å bygd om til skiver bak i samme slengen. Det bremser bedre og er vesentlig lettere å vedlikeholde enn trommelmøkka.

 

For å få litt mer ut av DX-motoren kan du følge tipsene her;):

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=64466&highlight=audi+gasspjeld

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skivebremser bak er vel nødvendig for å få det godkjent.. du trenger HELE ledningsnettet av gtien.. det inne i dashen og.. du trenger vel ikke bytte tanken.. men du trenger begge pumpene.. en i tanken og en under...

 

bremsekraftforsterker burde du bytte.. men om du MÅ veit jeg ikke..

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel allerede nevnt, men...

 

Skivebremser bak er vel ikke nødvendig for å få det godkjent nei, men du må ha større hjulsylindere (17,46mm) bak, i tillegg til bremsekraftregulator for bakre bremsekretser selvfølgelig.

Foran må du ha 239x20mm ventilerte skiver med tilhørende klosser. Hvis du har VW II-kalipere er vel dette plug'n play uten å bytte kalipere.

Du er også nødt til å ha 9" bremsekraftforsterker. Det er vel 7" som er "standard" på 1,6 (?).

 

Er du/dere sikker på at det sitter en pumpe i tanken? Jeg holder nemlig på med en slik konvertering selv, og har undersøkt litt rundt dette. Forskjellen på tank på forgasser kontra f.eks. GTI er at det sitter en "sil" med funksjon som filter i bunnen av tanken. GTI og diesel har like tanker. Jeg skal prøve uten å bytte tank, men må vel muligens bytte flotør. Tanken må også ha et returløp.

 

Vil anbefale deg å kontakte importør (Møller) angående dette for å få tilsendt papirer på ombygging. Da får du også vite det skriftlig hva du behøver å skifte etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel allerede nevnt, men...

 

Skivebremser bak er vel ikke nødvendig for å få det godkjent nei, men du må ha større hjulsylindere (17,46mm) bak, i tillegg til bremsekraftregulator for bakre bremsekretser selvfølgelig.

Foran må du ha 239x20mm ventilerte skiver med tilhørende klosser. Hvis du har VW II-kalipere er vel dette plug'n play uten å bytte kalipere.

Du er også nødt til å ha 9" bremsekraftforsterker. Det er vel 7" som er "standard" på 1,6 (?).

 

Er du/dere sikker på at det sitter en pumpe i tanken? Jeg holder nemlig på med en slik konvertering selv, og har undersøkt litt rundt dette. Forskjellen på tank på forgasser kontra f.eks. GTI er at det sitter en "sil" med funksjon som filter i bunnen av tanken. GTI og diesel har like tanker. Jeg skal prøve uten å bytte tank, men må vel muligens bytte flotør. Tanken må også ha et returløp.

 

Vil anbefale deg å kontakte importør (Møller) angående dette for å få tilsendt papirer på ombygging. Da får du også vite det skriftlig hva du behøver å skifte etc.

 

Det sitter, som jeg skrev ovenfor, ei pumpe ved siden av tanken. Dette er den eneste pumpa som Einser-GTI har. Inni tanken sitter det nemlig bare en tankgiver.

 

Skiver bak er ikke nødvendig for godkjenning, i og med at GTI ikke hadde dette originalt. Dog er det en latterlig enkel oppgradering å gjøre når man først er i gang og det gir fremtidig mye glede (i form av gla'bremseeffekt).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fortsetter denne tråden litt da jeg er godt i gang med prosjektet!

 

Jeg har nå tatt fra hverandre hele motoren og skal få porte toppen!!

 

Planene jeg har nå er å få tak i grenrør og så tror jeg at jeg skal få meg noen doble webere!

 

Men siden jeg har gti motor har jeg jo derfor 4 hull bak i blokka som må tettes ? Noen som vet hva jeg kan gjøre videre med dette eller noen som har gjort dette tidligere ??

 

Jeg skal også montere vassere kam! Har noen noen ide om hvor mye hest jeg får ut av bilen da med :

Vassere kam 288 grader

Plane Toppen

Grenrør med custom eksos

Doble 40mm webere!

 

Mvh

 

Ole Marius

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter denne tråden litt da jeg er godt i gang med prosjektet!

 

 

Men siden jeg har gti motor har jeg jo derfor 4 hull bak i blokka som må tettes ? Noen som vet hva jeg kan gjøre videre med dette eller noen som har gjort dette tidligere ??

 

Få tak i 4 tappeplugger til girkassa. De passer rett i og er en vanlig måte å løse dette på.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

böhser!

 

Jeg ser at når jeg bygger om til gti så må jeg ha større tromler bak!

Men jeg ser de selger hele dritten på krogslund ?

 

Bremsetromle,ø180mm

Hjulcylinder,ø17,50 mm(støbegods),model med LB-ventil 70,88

T3529 Hjulcylinder,ø17,50mm.(aluminium),model med LB-ventil

 

Er dette alt jeg trenger for å bygge større tromler bak ??

 

Jeg vet du mener jeg bør bygge om til skive men jeg vet ikke helt om jeg klarer dette!

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

böhser!

 

Jeg ser at når jeg bygger om til gti så må jeg ha større tromler bak!

Men jeg ser de selger hele dritten på krogslund ?

 

Bremsetromle,ø180mm

Hjulcylinder,ø17,50 mm(støbegods),model med LB-ventil 70,88

T3529 Hjulcylinder,ø17,50mm.(aluminium),model med LB-ventil

 

Er dette alt jeg trenger for å bygge større tromler bak ??

 

Jeg vet du mener jeg bør bygge om til skive men jeg vet ikke helt om jeg klarer dette!

 

Du har allerede 180mm tromler bak, dersom du hadde 1,5L-motor (noe jeg mener å huske at du har). Da skal det holde å bytte bremsesylindrene inni (til den største varianten). Uansett, må du ettermontere lasteventil bak, og greier du det greier du også å bygge om til skiver.

 

Jeg bytta alt av bremser bak på "pendle til jobben/hverdags"-Einsern i begynnelsen av mars, og jeg fatter og begriper ikke at jeg gadd å bryte det jeg lovte meg selv i 1995 en gang: ALDRI MER TROMLER BAK PÅ EN BIL I MITT EIE! Det eneste gode det kom ut av dette er at bilen nå har bremser og understell tilsvarende GTI. Motor/gir står i delebilen og venter spent på sitt nye hjem....

 

Skal du til Våler til helga? I så fall kan du ta med listverket, så skal jeg leite rundt i ressursbilsenteret mitt og finne det du vil ha.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men denne lasteventilen er vel ettertrakta vare, tingen er det at det er kun 1 høgger i stavanger sandnes området så det er ikke akkurat overflod av dele biler å ta av!

 

Men ja jeg skal til våler jah! Satser på å campe med noen andre einsere !

 

Takk skal du ha Böhser! Hva finner du til meg ??

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Böhser! Hva finner du til meg ??

 

Tenkte på vinduslistverk uten kile for kromsprenglist, dersom du fremdeles vil bytte, da.

 

Lasteventil er enklest å finne på Jetta 1, samt Einsergolfer med automat. Sjansen for å finne noe slikt er betydelig større enn at det ut av intet dukker opp en GTI på den lokale høggern.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår