Gå til innhold

Avisen skriver om varsomhet ovenfor sykklister.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Må nesten fortelle om syklistene jeg traff på idag i 60 sonen utenfor Haugesund.

 

Jeg lå ett stykke bak i en lang kø som tok igjen syklistene i en sving.

 

Den ene syklisten signaliserte at det ikke kom bil imot ved å vinke bilene forbi med armen. Det gjorde at hele køen kom seg raskt og trygt forbi uten at noen måtte ned i sykkeltempo.

 

Tenk om alle syklister hadde oppført seg slik. :)

 

og rundt haugesund? todde de fleste rundt haugesund var idioter jeg, tilogmed da jeg kj0rte over fjellet i helga, og havnet bak en idiot som sjangla og skapte farlige situasjoner... jepp, SC skilter :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattulerer, bilbøller, dere har fått en diagnose! Sinne bak rattet, en sykdom

 

Hehe!

 

tror (trenings)syklister har allergi mot gang- og sykkelsti jeg... de må alltid ut i veien, selv om det er fortau. jaja, det koster oss ingenting å kjøre over i motsatt kjørefelt, men det koster dem da ingenting å kjøre på fortauet heller??

Om du skulle kjørt innom alle gang og sykkelstiene på en 10-mils søndagstur med bil, hadde du forstått hvor tungvindt det er.

 

Det er greit nok med de som sykler maks en mil å benytte gangstier, men det finnes knapt en gangsti som er lenger enn et par kilometer. Plutselig fortsetter det på andre siden av veien, eller ender opp midt i et byggefelt.

Den klassiske hindringen er biler som skal ut på veien fra en sidevei. Her stopper de naturligvis på tvers av gangstien mens de venter på åpning i trafikken.

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror (trenings)syklister har allergi mot gang- og sykkelsti jeg... de må alltid ut i veien, selv om det er fortau. jaja, det koster oss ingenting å kjøre over i motsatt kjørefelt, men det koster dem da ingenting å kjøre på fortauet heller??

Kostnadene heter fotgjengere, knuste ølflasker og fortauskanter. Jeg tror jeg allerede har skrevet nok om fotgjengere i tidligere innlegg i denne tråden.

 

Men så var det fortauskanter da. Selv bilister, som vanligvis har mye mer gummi utenpå felgen enn syklister, selv bilistene kvir seg over å kjøre over fortauskanter. Av en eller annen grunn er det fortauskanter på alle sider og ender av fortau, og fortau går som oftest bare fra ett kryss til det neste. Det betyr at i hvert eneste kryss må fortausyklistene passere to fortauskanter, en ned fra fortauet, og en kant opp på neste fortau. Jeg tenker det hadde blitt ramaskrik hvis det var to skarpe fortauskanter per kryss for bilister, men for syklister skal visstnok dette være helt greit???

 

Og så var det ølflasker da, knuste sådanne. De knuses stort sett alltid på fortau og spesielt i fotgjengerunderganger og lignende, men aldri i veibanen. Tynne sykkeldekk tåler slike glassbiter veldig dårlig, så vil man unngå å frakte med seg et lass med lappesaker overalt, så er det bare ett sted å ferdes hvis man bruker sykkelen som transportmiddel og ikke bare som lekent vedlikehold av balansenerven, nemlig i veibanen.

 

Hvem er det som knuser ølflasker på fortau og på gang og sykkelstier forresten? Bilister som ikke liker syklister i veibanen kan det jo ikke være, for da burde de jo ha knust flaskene i veibanen for å skremme syklistene opp på fortauene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortauskanter var da aldri no hindrink for meg naar jeg sykkla, og jeg sykkla hver dag fra jeg laerte aa sykkle, og til jeg fylte 18, motsettning til bil, saa kan sykkliste reise seg paa pedalene, og dempe "slaget" mot hjulene ved aa hjelpe med a "hoppe" litt.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortauskanter var da aldri no hindrink for meg naar jeg sykkla, og jeg sykkla hver dag fra jeg laerte aa sykkle, og til jeg fylte 18, motsettning til bil, saa kan sykkliste reise seg paa pedalene, og dempe "slaget" mot hjulene ved aa hjelpe med a "hoppe" litt.

 

Disse "racing"sykklene er umulige å bruke et sted med minimale humper :P

 

Selv sykklet jeg rundt på en fulldempet sykkel som kostet det samme som bilen min, følte ikke for å absolutt sykkle midt i veien da nei :)

 

 

Kan ikke si at jeg har et problem med syklister, men det er kanskje ikke så voldsomt mange av dem her.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke si mer, for de fleste forstår at det i dette tilfellet skal man holde en slik fart at man kan stoppe for hindringer. Er det uoversiktlig skal man holde avpasset fart. Det er ikke nødvendigvis det som står som øvre fartsgrense som er passe fart om du ikke klarer å stoppe for hindringer.

 

Denne tråden er forresten en fryd å lese, for de fleste idiot-uttalelser blir godt irettesatt av vår kjære SeaLion! :-)

 

 

Har du hørt om "motorvei"? Der det er høy fartsgrense, og lange avstander? Som er bygd for BILER? Og gjorde emg ikke helt klar ang. de der turistsyklistene, det er ikke mange som irriterer meg, mesteparten holder, seg ganske nært hvitstripa, da er det ikke noe stress.. MEN. Noen som sykler MIDT PÅ VEIEN. Nei, ikke midt i et felt, midt på! Hmmmm, kan jo være det at vi har så rævva veier her i landet at de tror det er sykkelstier? :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om "motorvei"? Der det er høy fartsgrense, og lange avstander? Som er bygd for BILER?

Ja, naturligvis. Der er det forbudt med sykkel og traktor, og man finner en alternativ rute om man skal sykle.

 

Men eksemplet ditt ang. den uoversiktlige 80-sonen er det vel neppe motorvei.

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at syklister regnes som kjøretøy og har derfor også krav på å kunne bruke hele veibanen akkurat som alle andre motordrevne kjøretøy?

 

Uansett, det er bare å tenke mest mulig fornuftig hele tiden(gjelder selvfølgelig alle parter) så er det nok ikke så vanskelig å komme overens med hverandre.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at syklister regnes som kjøretøy og har derfor også krav på å kunne bruke hele veibanen akkurat som alle andre motordrevne kjøretøy?

 

 

I såfal skal det kun væra 1 i bredden. ikke 3 og 4 som hender av og til.

ikke en gang 2 i bredden skal det hvis dem regnes som kjøretøy og har rett til hele veibanen. (Som i 1 kjøretøy 1 fil)

 

Og heller ikke nødvendig og sykkle på gulstripa. Slik att det kan væra vansklig og møte sykklisten.

 

Men på en annenside. Hvis man holder seg i venstre hjulspor og legger seg til høyre når en bil når en igjen. da syklisten trygg og bilisten føler seg respektert.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på skola i dag.. skulle vi på vegmuseumet.. så var den en sykkel gjeng som tok at meg å noen kompiser når vi sykla da.. så hang vi oss på de.. men faen.. når det kom bil.. så skreik en.. "BIL!" de andre flytta seg ikke.. de kjørte jo i begge filene nesten da.. bilen måtte nesten stoppe..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår