Gå til innhold

En Utfordring

Ranger emnet


panelovn

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nevn komponenter og hvilken oppgave de har i en automatgearkasse.....?!

 

Vil anbefale deg å ikke bruke prøvelampe som verktøy når du forklarer feilsøking/rep av el.anlegg på bil.... På nyere biler er prøvelampe fy-fy!!

 

Gir meg straks for ikveld men skal svare kort:)

 

*converter(momentomformer), er på en måte clutchen

*planetgirsats

*hydraulisk styredel, styrer oljetrykket til ventilene

*elektrisk styredel

 

Vi sender alltid automatkassene til spesialister, noe som er synd men jeg reparerte en kasse en gang til en chrysler neon!

gearvelgeren fungerte ikke.. demontere kassen og fant ut at det manglet en låsering som skulle holde en aksling!

ble helt iorden!

 

ang prøvelampe.. ja du har vel rett i at prøvelampe er fyfy.. men på hornkretsen på en toyota hiace er det nok helt ufarlig! Men ikke bruk det i forbindelse med CANBUS eller motorstyringsstrømmer! Diodelampe er et godt alternativ da:)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmålene folkens! klokka er halv ett og jeg skal på jobb klokken 8 i morgen tili! så nå må jeg nok legge meg!

 

prøven begynner klokken 6 i morgen kveld!

jeg skal svare på resten av spørsmålene dine når jeg får tid tortilla!

 

Tusen takk alle sammen, i kveld har jeg lært veldig mye! mye bedre enn å sitte å lese i bøkene mine

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) En eldre bil drar tungt på starteren for deretter å rotere som normalt etter et ca. sekund, hva kan dette tyde på?

 

B) Hvorfor er det spesiellt viktig for en dieselmotor å straks få utbedret en topplokkspakning som lekker mot kjølevannet?

 

C) En motor koker og bruker mye kjølevæske, årsak er ukjent, hva bør man sjekke først?

 

D) For små ventilklaringer resulterer i?

 

E) For store ventilklaringer resulterer i?

 

F) Hvordan kontrollerer man dieselglødeplugger som er koblet i paralell uten å koble de fra hverandre?

 

G) Et dieselsystem suger luft, hva bør man sjekke/se etter?

 

Er akkurat ferdig på jobb nå! bare hjemmom en tur for å spise før prøven begynder!

 

A: Hvis man tar utgangspunkt i at hele strømkretsen er i orden, Batteri + og -, kabler og festepunkter så er det gått treghet en plass inne i startmotoren!

kansje en kopperforing er utslitt, eir og rust på koplinger og bevegelige deler!

 

B: kompresjonstrykket i en dieselmotor er en del høgere enn i en bensinmotor så en lekkasje til kjølevannet vil forårsake mye luft og bobling i kjølesystemet og ekspansjonstanken! man vil få redusert kjølekapasitet + at det graver seg spor i toppen! toppen blir lett skjev!

 

C: At systemtrykket er i orden! prøv å skift korken i toppen av radiatoren, det er den som regulerer trykket! deretter kan man begynne å finne ut hvor det blir av kjølevannet! går det inn i forbrenningen? går det inn i oljen?

 

D: for små ventilklaringer kan resultere i at ventilene ikke lukker ordentlig! da vil man få lekkasje hovedsaklig i kompresjonstakten og man vil miste kompresjon! blandingen vil også bli feil om innsugsventilene er ikke klarer å lukke!

 

E: for store klaringer resulterer først og fremst i ventiltikking(mer eller mindre) deretter får man kortere åpningstid av ventilene og ventildiagrammet og fyllingen blir feil!

 

F:Mål om samlet amperestyrke er korrekt med et tangamperemeter! se i oppgitt verdi om glødepluggene trekker så mye strøm som de skal!

hvis strømstyrken er 1/4 lavere enn oppgitt så tyder det på en defekt plugg!

 

G:Drivstoffsystemet?? eller motoren? suger luft hvor?

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S) Alkohol i bensin, hva er fordelen?

 

T) "toe-in/toe-out", hva er hensikten.

 

X) Vindusviskere tar dårlig, nye blader settes på og viskerne tar etter kort tid like dårlig som før. Hva bør sjekkes?

 

Y) Bilen har elektrisk utstyr som feiler. Hva er det første man sjekker?

 

Z) Det lukter bensin av motorolja på en forgassermotor, hva kan dette tyde på?

 

Æ) En dieselmotor kjøres på parafin, det tilsettes totaktsolje, hvorfor?

 

Ø) I en gammeldags fordeler sitter det sentrifugalvekter, hvorfor?

 

Å) I en gammeldags fordeler sitter det en vakumaktuator, hvorfor?

 

T: spissing ut og spissing inn.. det er vinkelen på hjulene innover og utover!

spissingsvinklene påvirker retningsstabilitet, sentrering av ratt og slitasje på hjul! De fleste biler skal ha litt "toe in" fordi hjulene retter seg ut når man begynder å kjøre og blir da helt bein!

 

X: Slakk i pussergjennomføringen(e)! viskeren får ikke trykk på ruta

 

Y: Jeg sjekker alltid sikringa først, gjerne mål alle sikringer! deretter sjekker jeg hovedkontaktpunkter som f.eks batteripolsko, jordingspunkt til karosseri osv. deretter sjekker jeg om det kommer spenning fram til den aktuelle delen!

 

Z: Innvendig lekkasje i forgasseren eller hovedpakninga!

 

Æ: parafin smører ikke særlig godt og oppnår høy temperatur, vil ikke risikere brenne hull i stemplene!

 

Ø:Sentrifugalvektene justerer til tiligere tenning på høgere turtall

 

Å: Vaakumklokka justerer tenninga i forhold til suget i innsuget

 

 

Rekker ikke mere nå, må kjøre straks

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2)Hvordan fungerer en dynamo?

3)Hva er forskjellen på et blybatteri og et vanlig bilbatteri (væskefylt)?

4)En dynamo lager AC strøm, men batteriet leverer DC, hvordan er det mulig?

5)Hvorfor leverer det DC når dynamoen lager AC?

6)Hvorfor kan man ikke ha mere enn to ventiler per sylinder på en hemi motor?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panelovn: Det tar man ut på vaakumpumpa.. kan være egen pumpe men er ofte pumpe i bakkant av dynamo.

 

R

 

2:Høres ut som ytre drivknute er ødelagt.. selve akslingen tar sjelden skade

 

Knuta kan noen ganger reddes selv om den har gitt fra seg mye ulyd, fjern fett og gjør rent, sjekk kulene for åpenbare skader, om OK fyll nytt fett i o bytt evt. mansjett, sjekk for bevegelighet i leddet og sjekk at det ikke er overdreven slark. Om OK montér.

 

3: Det er ikke bensinen som er farlig men bensindampen! En full tank er vel i utgangspunktet sikrest! mindre damp i tanken.. sikkerhetstiltak.... Tror jeg ville hatt lokket til tanken åpen for å hindre trykk i tanken! ellers kan man jo prøve å skjerme tanken fysisk.

 

R. Husk brannslukker og arbeid ikke alaine

 

4:Man kan ha Hypoid tilsetninger i flere typer olje! det har med hvilket tanntrykk man har i mellom tannhjulene! man skal alltid sjekke om bilen kan bruke hypoid olje før man heller det på ellers kan man skade tannhjulene

 

R. Igjen.

 

5: Rattet skal vel ikke stå skjevt med mindre det er fysisk flyttet eller forstillingsdeler er skiftet.. hvis rattet står skjevt i en bil med snekke så vil jeg ikke flytte rattet! Jeg vil ta en 4-hjulskontroll og justere inn skjevheten i forstillingsleddene! resultatet kan bli feil fordi snekka står ikke i midtposisjon!

en snekke kniper mer og mer i de ytre posisjonene og da kan man vel ende opp med en styring som kniper når man svinger den ene veien! I tillegg kan man risikere å kunne dreie rattet mere den ene veien enn den andre!

 

R. atter engang...

 

6:Batteriet vil jo tømmes hvis bilen går uten ladning! dessuten vil man ha svekkede funksjoner med bare 12,7(optimalt)volt i stedet for 14,4volt! blandt annet svak lysfunksjon! dynamoen vil ikke få strøm til rotoren hvis den er frakoplet fra man starter og den vil da ikke kunne magnetisere seg, noe som fører til at den ikke lader.. man risikerer vel ingen overspenninger! værre hvis spenningsregulatoren ødelegges, da kan man få farlige overspenninger.

 

Spenningstransienter oppstår gjerne som følge av fra- og tilkopling av batteriet. Transientene knekker gjerne diodene i generatoren/dynamo.

 

 

7: opp på aperetime tallet! ned på cca(cold crap amps) det gir en lengere utladningstid!

 

Tror du sykler her, mye småkjøring tenderer å tappe batteriet mer enn man klarer å lade det, et lite batteri vil lades opp raskere og vil dermed fullades kjappere. Selvutladning er riktignok stor hos batterier med høy CCA, men ved beskrevet bruksmønster (mye småkjøring) er ikke selvutladning det største problemet.

 

Takk for flotte spørsmål! gir meg ganske snart for ikveld

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dett er er for å hindre ventilflyt. man bruker kamakslingen for å tvangslukke ventilene slik at man er sikker på at en ventil er lukket før den skal åpnes på ny

 

Det er tvangsstyring av ventilene, der kamakslingen drar ventilene tilbake i stedet for at fjæra skal presse den tilbake. Det trengs da mindre fjærtrykk, som gir mindre effekttap.

 

Biler som bruker torsjonsstav er f.eks. Alfa Romeo GTV 116, Alfetta, 90 og 75 samt Peugot 205.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått vite at jeg GIKK VIDERE!!

 

fikk 229 poeng av 290 mulige på 49 spørsmål!

 

kom på en sterk andreplass.. han som vant fikk 239 poeng.

 

Da drar vi to beste til Harstad i midten av juni for å konkurrere mot de to beste fra Harstad og de to beste fra Finnsnes!

 

Derfra går en videre til finalen i sør norge en plass!

 

Takk for hjelpen folkens.. lager en ny lingnene tråd en stund før jeg reiser til harstad.

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår