Gå til innhold

Totalt ubruklig fakata om japanske motorer

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

Ettersom dette er Off topic.. så kan jeg vellage en liten fakta liste

 

Toyota er første og eneste japanske bilprodusent som lager V12 (senere i år blir det første med V10 også)

 

V8

Toyota lagde sin første masseprodusert V8 i 1963

Nissan lagde sin første i 1965

 

V6

Honda lagde sin første V6 i 1985

Toyota lagde sin første i 1987

Nissan lagde sin første i 1984

Mitsubishi lagde sin første i 1989

 

Rekke6

Toyota lagde sin første Rekke6 i 1948

Nissan lagde sin første i 1968 (som Nissan)

 

Rekke4

Honda lagde sin første Rekke4 i 1973

Toyota lagde sin første i 1953

Nissan lagde sin første i 1952 (som nissan)

 

Toyota brukte lettere ombygd motorer fra Chrysler før 1948 når de begynte å utvikle egene..

På den tiden brukte de stempelringer av merket produsert av Soichiro Honda.

Mitsubishi lagde japans første dieselmotor

I etterkrigs årene var det bare Toyota som ikke inngik partnerskap med europeisek bilprodusent for å få fortgang i utviklingen og produksjonen

Nissan allierte seg med Austin.

Mitsubishi var første japanske bilprodusent til å masseprodusere biler

 

 

 

Racing

Honda var først ute med Motorsykkel racing (Isle of man TT 1959)

Honda deputerte i 1963 i F1

Toyota kjørte en del endurace på 60tallet i japan..

Toyota Motorsport ble startet i 1968 av Carroll Shelby

 

Japans første sportsbil var Datsun Fairlady ..

Japans første EKTE sportsbil var Toyota 2000GT

 

 

ja jeg kjeder meg

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Legger til:

Minste L3: Suzuki frontè 1967 = 0.36 L (357 cc/22 in³)

Minste L4: Honda S360 1962 = 0.36 L (356 cc/21.7 in³)

 

Første aktive differensial: Honda Prelude Type SH

 

Subaru har lagd motor til F1, B12!

 

Mest spesifikk moment (moment pr volum) for turbo.

2004 Subaru Impreza WRX STi: 412nm

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt racing fakta

Mazda er eneste japaner til å vinne sammenlagt i LeMans

Mazda er eneste til å vinne sammenlangt med Wankel i LeMans

Toyota har 2 ganger blitt snytt for sammenlagt seier i LeMans (94 og 99, begge gangene med 1 runde)

Honda har aldri vert i posisjon til å vinne sammenlagt i LeMans

Honda skal nesteår kjøre ALMS med en LMP2 fra Lola under navnet Acura, de skal bruke det som trening til å senere kjøre LeMans med en LMP1

Toyota GT-One satte banerekord på LeMans i 1999, den rekorden står enda.

(vant GTP klassen men en ulykke førte til lang pitstopp så en fattig LMP vant med 1 runde)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda lagde sin første Rekke4 i 1973

Litt snodig da at de brukte rekkefirere i Hondas aller første sportsbil S500/S600/S800, for den var i produksjon fra 1962 til 1971. Det er godt gjort å lage rekkefirere 11 år før de startet. Og da bilproduksjonen startet i 1962 hadde Honda allerede laget motorsykler med rekkefirere i flere år.

 

S800-motoren (som kom i 1966) var rødmerket ved 8000 o/m og ga 70 hk, noe som ga bilen en toppfart på 160 km/t.

 

feature_7_honda_s800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japans første fungerende bil var en dampdrevet liten lastebil bygd av Torao Yamaba i 1904. Japans første serieproduserte bil var Takuri Type 3 fra 1907, den hadde en 2-sylindret boksermotor med 12 hk. Japans første serieproduserte bil med firesylindret motor var Tokyo fra 1911. Skjønt produksjon og produksjon, i 1912 hadde Japans produsenter totalt bygget under 50 biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ta alt i en og samme post ..

1: F1 motorer telles ikke som masseproduserte motorer..

2: Ekte = trussel mot europerene.. (og 6 sylindre) de andre (S500, Fairlady, Sports 800 var alle lette små Caber med bitte små motorer)

3: Mitsubishi var første som startet masseproduksjon i japan.. som du selv sa.. totalt under 50 biler i 1912

4: Honsa S500 (alle S-ene og for den sakens skyld T-ene) hadde MC motor.. Honda sin første 100% egenbygde motor for bil var 1972..

(greit man kan argumentere at den burde telle ettersom den satt i en bil..)

skal ikke nekte for at honda lagde rekke4 før den tiden .. men dette er et BIL forum og et BIL tema

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Toyota Landcruiser`s styresnekke står det Toyoda!

 

Enkelt og greit fordi den er produsert av Toyoda Machine Works, et av underselskapene til Toyota. Grunnleggeren av Toyota het faktisk Kiichiro Toyoda.

 

Navnet ble endret av flere grunner:

For å forenkle stavingen

For å skille familieliv fra forretningsliv

Fordi det japanske ordet for "Toyota" blir ansett for mer "heldig" enn det japanske ordet for "Toyoda". I Japan er åtte et lykketall, og Toyota skrives på japansk med åtte pennestrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ta alt i en og samme post ..

1: F1 motorer telles ikke som masseproduserte motorer..

2: Ekte = trussel mot europerene.. (og 6 sylindre) de andre (S500, Fairlady, Sports 800 var alle lette små Caber med bitte små motorer)

3: Mitsubishi var første som startet masseproduksjon i japan.. som du selv sa.. totalt under 50 biler i 1912

4: Honsa S500 (alle S-ene og for den sakens skyld T-ene) hadde MC motor.. Honda sin første 100% egenbygde motor for bil var 1972..

(greit man kan argumentere at den burde telle ettersom den satt i en bil..)

skal ikke nekte for at honda lagde rekke4 før den tiden .. men dette er et BIL forum og et BIL tema

1. Hvor kom kravet om "masseproduserte" motorer inn i bildet? Så vidt jeg kan se skrev du ikke ett eneste ord om det i din første post. Og hvor går grensa mellom serieprodusert og masseprodusert?

2. Verken Lotus Elan, Lotus Europa, Lotus 7, Lotus Esprit eller Lotus Elise har 6 sylindrer. Dette er altså ikke EKTE sportsbiler? Hallo? Hvilken planet kommer du fra?

3. Hva er definisjonen for "masseprodusert"?

4. Honda S500 og S600 hadde ganske riktig MC-motorer og kjededrift til bakakselen, mens motoren i S800 ikke ble brukt noen MC, dette var dermed den første 4-sylindrete bilmotoren fra Honda. Girboksen var også ekte bil, og bakakselen fikk vanlig drivaksel og nytt hjuloppheng. Hvis man skal legge til grunn at en motor skal utvikles helt fra grunnen av som en bilmotor for å kunne kalles "bilmotor", da er det ikke mange "ekte" bilmotorer i verden.

5. Et bilforum hvor det ikke er lov å snakke om noe annet enn biler på mellom ett og to tonn, som har fire hjul og som har mer enn to seter, det er ikke et ekte bilforum. På et ekte bilforum må det være lov til å diskutere ALT som har med bil å gjøre, også "rare biler" med "MC-motorer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår