Gå til innhold

Hvordan fylle opp gass på gammelt AC-anlegg?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en 1994 Audi S4 som jeg vurderer å kjøpe. En viktig grunn er at den har A/C. Men det viser ser da at ikke har fungert det siste året pga. lite gass.

 

Jeg har ringt flere Audi-verksteder for å høre om de kan fylle opp, men alle gir meg forskjellige svar.

 

Det første jeg lurer på er, hvordan finner jeg ut om jeg har R12 eller R134a? Ingen Audi-verksteder kunne svare på det.

 

Hvis det er R134a bør det jo være en grei sak å bare fylle opp med gass.

 

Men hvis det er R12 har jeg hørt mye rart:

Et Audi-verksted sa de fylte R134a rett på, ikke noe problem...

Noen sier du får erstatingsgass til R12 som du kan fylle på, mens andre igjen sier den vil ødelegge kompressoren ganske kjapt.

 

Så er det noen som sier anlegget må bygges om til R134a. Men Audi har ikke slike ombyggings-kit. Er dette en jobb kuldemontører kan gjøre? Det virker som om bil-verksteder har lite peiling på A/C-anlegg.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er det 134a trenger du kun tettemiddel

 

er det r12 trenger du ombyggings sats +tettemiddel... +du må ha tilgang til et ac apparat mulig du trenger sporingsstoff og uv lampe hvis dritten lekker

 

lekkasjen kan være en billig eller dyr affere (fra liten o-ring til kompl ac pumpe/register

 

 

lever på verksted å la dem flå deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føkk audi :)

 

Wurth har sakene... Cliplight står det på eskene ... inneholder konverteringsolje, slanger, tettemiddel,overgangsnipler etc

 

snakk med et verktsted som har peiling som har f.eks et robinair Apparat

 

evt snakk med et thermo-king verksted ... de reparerer iallefall ac utstyr hver dag noe et verksted ikke gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår