Gå til innhold

bremseklosser fra biltema!?

Ranger emnet


Trygve_

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min erfaring er at bindemiddelet i klossene koker (fading) etter kanskje tre harde oppbremsinger og deretter smuldrer belegget vekk i biter.

 

Har prøvd klossene på tre ulike biler og fått samme resultat på alle.

 

Kjøper du klosser på Torshov eller mekonomen el.l. får du Brembo eller Ferrodo klosser. De har jeg bremset skivene rødglødende med uten at de fadet, så de virker ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig vis, men "anerkjente" merker er gjerne noe dyrere samtidig som jeg tror at spesifikasjoner på delen er bedre. Men som sagt tror jeg dette vil gjelde mer for de som har en langt mer agresiv kjørestil enn meg.

 

Spørsmålet til trådstarter var hvorvidt Biltema klosser/skiver var OK, og svaret mitt vil da være OK ved ordinær(normal) kjøring. Hvis jeg vil kjøre mer aktivt enn det (f. eks harde nedbremsinger fra 140 km som ble nevnt tidligere i tråden) vil jeg vurdert flere leverandører.

Mercedes 190E 1990 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt biltema rødglødende jeg, på en kadett E 1,6S, nye bremser, kjøre til bremsene ikke virker, så kjøle de ned.

Dette var en ekstrem metode for å slite til klossene og skivene(begge biltema), kommer til å bruke den igjen da jeg ble ekstremt overasket over hvor gode bremsene ble....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem for 5 min siden.... vert ute å kjørt graps:) og... bremsene fadet nå når jeg skulle bremse ned siste gangen! Lå vel i godt 130, og bremsa til 40.. mista myye effekt nedover mot 40! Men har aldri merka det før, bremsene er jo gode sålenge du ikke "tullekjører" med dem :)

 

magnus

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hviss du har aktiv kjørestil er det ebc skiver og klosser som gjelder!!!! de holder... Er min erfaring da!!! Veldi fornøyd med de!! Har hatt det på fire biler selv og solgt der til ett veldi mange kunder på jobben, og ikke fått en klage enda. Bare positve tilbakemekdinger!!!! Ikke så dyrt er det heller!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge irritert meg over alle som kategorisk sier at Biltema er noe dritt. Som det ble nevnt tidligere i tråden så lager faktisk ikke Biltema en døyt selv. De kjøper delene sine akkurat som alle andre rekvisitakjeder. Ofte er det sikkert slik at delene til de forskjellige kjedene ligger side om side på produksjonsbåndet, men blir pakket i forskjellige esker.

 

Dersom alt klaffer skal jeg lage en egen tråd her på forumet som vil hete noe sånt som "Prosjekt Biltema - Bytt bort din bil bit for bit". Her vil jeg ta en ganske alminnelig Volvo 240 og foreta absolutt alle reparasjoner med deler fra Biltema, såfremt delene finnes i deres sortiment. Jeg vil føre en nøyaktig logg over bilen slik at jeg kan følge med på hvordan delene forringes ved bruk.

 

I mellomtiden benytter jeg endel Biltemadeler på mitt 850-prosjekt med over 500 hester. Jeg har kjøpt bremsekiver og kalipere bak, bærearmer og endel andre forstillingsdeler. Skal bli spennende å se om den selvdemoliserer eller ei...

 

Foran benytter jeg verken originale bremser eller bremser fra Biltema. Skal man benytte bilen i litt seriøse vendinger holder ikke standardbremser uansett om de kommer fra Biltema eller noen andre. Standardbremser er dimensjonert for å takle én nødbremsing før de må byttes pga skjevhet.

Her er redskapen jeg skal benytte foran:

brems01.jpg

325 mm skiver med 4-stemplede kalipere fra AP-racing og racingklosser fra Ferodo. Men til dere som skal kjøre som folk og ikke har lyst til å legge 25.000 kroner i frambremser så bør standardbremser duge bra nok, gjerne fra Biltema.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Biltema har jo tilogmed laget en demobil (Volvo 855) for å vise frem bilstereoen sin. Så den på autofilmessa 2003. De hadde neppe gjort det hvis de solgte bajs der. De har også vunnet tester av bilbatterier og garasjejekker. Best OG billigst. NTU/Tekn. institutt(?) åpnet og tittet på oljefilter til Volvo fra Volvo, "et annet merke" og Biltema for et bilblad. De konkluderte med at Biltema sitt filter har en annen konstruksjon på ventilene, men som fungerte fullgodt vs de to andre. Dog likte de ikke filtreringsmediet som hadde for grove hull/åpninger i papiret. Godt nok, men dårligere.

 

I en test av eksosanlegg til en SAAB, konkluderte de med at Biltema sitt var bedre enn SAAB's erstatningsanlegg. Sto i den testen eller et annet sted at bilfabrikkene opererer med to kvaliteter på sine deler. Den beste brukes på nye biler. Antageligvis så delene skal holde ut garantitiden. Den andre er innlysende nok myntet på reservedelssalget.

 

Mekonomen skriver på sine sider at deres produkter pakkes på samme samlebånd som bilfabrikkene kjøper fra. Selv har jeg kjøpt hjullager med Peugeot-logo på eska. Inni lå det et SKF lager. Overpriset seff.

 

PS! Har registrert at Biltema etter å tapt seg noe forjævlig på bildels-utvalget har tatt inn nye startere og dynamoer. Og lambdasonder og katalysatorer. Det er bræh!

 

Leste på et svensk trim-forum at biltema også har kommet med bensinpumper for injection på biltema.se. Dette nå også i Norge. Som svenskene sa står jo f.eks S2 og 1.8L 20V turbo i tabellen, ergo kan man gjøre en god handel av sprek foringsautomat på kjøkkentema. Jeg tittet litt, og er ikke heeelt overbevist enda, for innen de fleste merkene er det samme dele-nr til både de små og store motorvariantene. I beskrivelsen står det bare at pumpene har samme specs som den de erstatter. Spørsmålet mitt er da om Biltema leverer turbopumpe til alle eller om du risiskerer å kjøpe 1.6L-spec'et pumpe til RS2en din?!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Men ikke alle uoriginale bremseklosser er gode, Det viser testen tydelig. Klossene fra Mintex, Biltema og Delphi fikk alle problemer i en av deltestene.

 

Mintex-klossene strakk ikke til under høye temperaturer, Biltema mistet mye av bremseevnen under langvarig oppbremsing og Delphi-klossene ble raskere nedslitt enn de andre. I en kommentar sier Delphi at de skiftet leverandør av klosser i januar. Klossene vi testet ble imidlertid innkjøpt fra butikk i Finland i mai, Sjansen for å finne gamle klosser i butikken er tydeligvis fortsatt til stede.

 

Dårligst ut i testen kommer klossene fra ETF, som får svake karakterer i de fleste disiplinene, unntatt slitasje, der de får toppkarakteren 10.

 

VW : 9,8\10

Biltema : 7,4\10.

 

sitat hentet fra

http://www.diskusjon.no/index.php?se...=20&p=10605588&

 

Det irriterer livskiten ut av meg at NAF saken er borte fra siden deres.. Og det skal legges til, at såvidt jeg vet bruker biltema forskjellige levrandører alt etter hvem som er billigst når de trenger 10 paller til med en vare.. Det samme gjør også andre med butikker med sitt eget navn på et produkt..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår