Gå til innhold

Girling eller ATE-bremser, hvem vet?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

I dag har jeg gjort forsøk på å skifte bremseklosser og overhale caliperne. Bilen er en 242 -76.

 

Jeg gjorde et grundig spaningsarbeid før jeg dro til Biltema og kjøpte deler. Det var ikke innlysende. Alle spor etter hvilke bremser som er montert er enten fjernet fra bilen, eller har aldri vært der. Selve caliperne gir heller ikke noe informasjon om produsenten. Etter undersøkelser her på forumet og andre steder fant jeg ut at det måtte være ATE-bremser på bilen. Hvorfor? Fordi det er ikke ventilerte skiver på den.

 

Så skulle jeg montere i dag, da. Skuffelsen ble stor da det viste seg at ATE-delene ikke passet. Det var altså Girling likevel.

 

Ny tur på Biltema. Det vil altså si at rådet om at Girling-bremsene kun er montert på ventilerte skiver ikke er korrekt. Bare til informasjon.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke hva som er hva, men bak ser man det på klipsene som hindrer bremseskoene i å klapre - ene typen har to tynne bøyler (bl.a på alle originale turbobiler), den andre har en stor plate...

 

 

Sorry for at det var litt dårlig forklart, og noen kan kansje si hva som er hva...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Fra en annen tråd:

 

ATE er mer kvadratiske klosser enn Girling som er igjen mer rektangulære i formen. Forskjellen er stor nok til at du ser det på 3 meters avstand for å si det sånn.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne litt. Har jeg ATE eller GRIRLING?

 

Det der er en girling-kaliper.

Det kan ganske lett sees på den pinnen du dytter mellom begge klossene... Hvis denne har en låse-splint så er det girling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår