HiiP Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Hva er det som gjør at en bil kan kalles en sports bil ? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coupe quattro Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by HiiP Hva er det som gjør at en bil kan kalles en sports bil ? er et must med min. 200hk. coupe eller cab, ikke noen store flak., er min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Vekt oppveier lett for antallet hester... men i prinsippet bør det være en coupe, cabriolet eller roadster, bakhjulstrekk, og bilen skal være laget for sporty kjøreopplevelse, ikke for komfort eller 4-5 pasasjerer. Unntaket er vel M3 kanskje.. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikky Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by coupe quattro er et must med min. 200hk. Så en Lotus Elise med 160 hk er ikke en sportsbil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet Juni 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Går dette som en sports bil da? Den har ikke mer en 150hk... :rolleyes: Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleGud Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by HiiP Hva er det som gjør at en bil kan kalles en sports bil ? Formen som folk assosierer med sportsbiler er jo "spisse" fronter ala 300zx. Ferrari osv ! feks en Skyline GTR er jo en sportsbil. men det er ikke mange som ville ha sett på det som en sportsbil uten å vite hva den er !! I mine øyne så kan det meste bli en sportsbil ! bare det er hk/dreimoment i forhold til veigrep og "handling" Si en s14 har ikke formen til en klassisk sportsbil! men det er det vel forsovigt. mens s13 har mere sportsbil form ! Siter -LilleGud -=Nissan X-Trail=- -=Nissan 200sx - s14a Prosjekt =- -=x-bil - Nissan 200SX - s14=- -=x-bil - Impreza GT=- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet Juni 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by LilleGud Formen som folk assosierer med sportsbiler er jo "spisse" fronter ala 300zx. Ferrari osv ! feks en Skyline GTR er jo en sportsbil. men det er ikke mange som ville ha sett på det som en sportsbil uten å vite hva den er !! I mine øyne så kan det meste bli en sportsbil ! bare det er hk/dreimoment i forhold til veigrep og "handling" Si en s14 har ikke formen til en klassisk sportsbil! men det er det vel forsovigt. mens s13 har mere sportsbil form ! Så om jeg har en bil som ligger bra på veien og har litt lite med hester, og slenger på dette : Mitsubishi/HAHN Super 16G TDO5H-16G10CM2 turbo, side-mount intercooler (with a FMIC optional for $799), cast exhaust manifold, downpipe, piping, fuel pump, regulator, wiring, connectors, boost gauge, fuel pressure gauge, etc. Raises crank horsepower to 250-275hp with 8-10psi of boost. så bilir det en sports bil? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coupe quattro Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by RikkyRally Så en Lotus Elise med 160 hk er ikke en sportsbil? hvis du leste alt så var det min mening. men lotus elise oppveier en god del med vekta så, ja det må kalles en sportsbil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet Juni 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by coupe quattro hvis du leste alt så var det min mening. men lotus elise oppveier en god del med vekta så, ja det må kalles en sportsbil. Men den har jo ikke turbo ? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by HiiP Hva er det som gjør at en bil kan kalles en sports bil ? Dette er et mye omdiskutert tema, men det er noen IMHO klare definisjoner å forholde seg til: -Bilen er lagd for kjøreegenskaper og kjøreglede -Bilen har max 3 seter -Bilen har IKKE et sedan/stasjonsvognkarosseri -Bilen er IKKE en sportsutgave av en vanlig bil (foreksempel M3 er ikke sportsbil) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Den klassiske definisjonen av sportsbil forstår jeg som en bil bygget for å komme seg fra A til B så fort som mulig, og som ofrer komfort og praktikalitet for å oppnå lavest mulig vekt, mest mulig effekt og mest mulig grep. Typiske sånne biler kan være klassiske Morgan eller Super-7 type biler, men også Porsche sine GT og RS-modeller. I dag er det ikke lengre så stort problem (teknisk - økonomisk er det en helt annen sak) å gi en mer normal bil gode ytelser samtidig som den har gode kjøreegenskaper, høy komfort og en bredere apell, fordi dekk, bremser og motorer og så videre har kommet så langt - og fordi konkurransen på markedet har ført til at dagens gjennomsnittsbiler begynner å bli skikkelig kompetente biler med like stiv stamme og avanserte hjuloppheng som litt eldre rene sportsbiler. Og da er det plutselig ikke noe uoverkommelig problem å ta en familiebil og utvikle denne til en modell som kan måle seg med det meste. Så når en en M5 eller RS6, som i tilsvarende modell for 15-20år siden hadde blitt ansett som spreke men ikke hadde hatt en sjanse mot en mer rendyrket konkurrent, nå fint henger av en rekke seriøse sportsblier under virkelig krevende forhold - f.eks på Ringen - så er det jo tydelig at det har skjedd noe på den fronten. Hvorfor skal man finne seg i stenhard fjæring, liten bagasjeplass og en rekke kompromisser, når man for omtrtent de samme pengene kan få en praktisk og relativt komfortabel bil som kan tilby de samme ytelsene? Det blir kanskje ikke helt feil å kalle dem sportsbiler heller, hvis vi definerer "sportsbil" mer ut fra ytelser og kjøreglede enn det asketiske klassiske sportsbilbegrepet. Og jeg illustrerer med M5 og RS6 fordi dette er biler de fleste har et forhold til, men det kunne selvfølgelig stått Impreza, Audi S4, M3, SL55, Accord VTEC eller kanskje til og med Primera GT for den saks skyld - de er alle rimelig diskrete, praktiske og spreke. (Nå må det jo sies at sportsbiler har en rekke andre styrker og fordeler - det er jo en helt annen glede å ha en Porsche 911 i garasjen enn en familiebil med stor motor!) Sånn sett tror jeg biler som TT, Hyundai Coupe og SAAB 9-3 oppfyller en slags "ny ironisk sportsbilklasse" - familiebilbaserte coupeer med sportslig utseende bygget på allerede tilstrekkelig kompetent familiebilplatform. Jeg synes i alle fall det er litt ironisk at disse bilene har kjøeregenskaper i overflod selv om de "logisk sett" skulle stått godt tilbake for mer rendyrkede sportsbiler med eget chassis, som f.eks Celica, slik f.eks Calibra og Capri gjorde. Ah, vel... det er jo bare biler *S* Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Hiver meg på jeg også. Synes det blandes litt med kortene her: En BMW M5 stasjonsvogn vil de aller fleste kunne enes om er en bil med sportslige kjøreegenskaper/ytelser. Men sportsbil? NEI. Det er ikke noe problem å finne sedaner og stasjonsvogner som er spreke, har bra veigrep og er morsomme å kjøre, men det gjør dem ikke til sportsbiler! En Toyota MR2 vil alltid vær mer sportsbil enn en BMW M5 rett og slett fordi førstnevnte er en 2-seter. Det er jo heller ikke slik at bilene som omtales som sportsbiler er "bedre" eller "finere" eller "tøffere" enn alle de andre. På samme måte kan en stasjonsvogn aldri bli en coupe uansett hvilke tekniske spesifikasjoner den ellers måtte ha. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by Ascona Dette er et mye omdiskutert tema, men det er noen IMHO klare definisjoner å forholde seg til: -Bilen er lagd for kjøreegenskaper og kjøreglede -Bilen har max 3 seter -Bilen har IKKE et sedan/stasjonsvognkarosseri -Bilen er IKKE en sportsutgave av en vanlig bil (foreksempel M3 er ikke sportsbil) Om det er for bruk i racing er det denne definisjonen som gjelder. Det vil si at i Gatebilserien er sportsbiler som MR2, MX-5 etc ikke lov men personbiler med stor motor som M3, M5, Cosworth, etc. er godkjent. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
964C2 Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Jeg mener det er en viktig forskjell på GT biler og rene sportsbiler.. Sportsbiler er bygget opp fra bunnen av til å være kompromissløs.. Burde ha en spesiell kjøreopplevelse og sportslige egenskaper/ ytelser. Gjerne lav vekt, og særegenheter både mht eksteriør/ interiør og motor. Kun det nødvendige utstyret for å gi føreren en maksimal kjøreglede og opplevelse. Baksete/ bagasjeplass er uinteressant! Nøkternheten og fremtoningen skiller vel en sportsbil fra de andre. Turbo er ikke et must... selv så synes jeg turbo er blitt så standard at det ikke lenger kan kalles kompromissløst og gi sportsbil-assosiasjoner. GT biler er godt utstyrte og mere komfortable biler, men samtidig har bedre ytelser enn den vanlige bilen. Porsche 928, standard 996 og større ferrarier er vel mere GT biler enn rene sportsbiler. Allt mulig utstyr.. og brede dekk for å oppveie mot tyngden.. Celica, TT og div andre passer vel bedre i GT klassen enn som en ren sportsbil. MR2 er vel mere en sportsbil, samme med S2000 Endel "halv-sportslige" biler kalles vel "frisør biler"...sikkert ikke uten grunn... og så er det alle de familieracerene som kanskje passer best i "familieracer" kategorien.. selv om de har ytelser som er bedre enn en gitt sportsbil. Men det er ikke nødvendigvis antall hestekrefter som teller, det er totalpakken... det skal være sære løsninger og en annerledes opplevelse å kjøre en sportsbil. Sportsbiler kan gjerne være stive og ukomfortable.. men ikke nødvendigvis. og det skal mere til enn stivt understell på f.eks en golf til å overbevise meg at det er en sportsbil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Juni 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2003 Originally posted by 964C2 Jeg mener det er en viktig forskjell på GT biler og rene sportsbiler.. Sportsbiler er bygget opp fra bunnen av til å være kompromissløs.. Burde ha en spesiell kjøreopplevelse og sportslige egenskaper/ ytelser. Gjerne lav vekt, og særegenheter både mht eksteriør/ interiør og motor. Kun det nødvendige utstyret for å gi føreren en maksimal kjøreglede og opplevelse. Baksete/ bagasjeplass er uinteressant! Nøkternheten og fremtoningen skiller vel en sportsbil fra de andre. Turbo er ikke et must... selv så synes jeg turbo er blitt så standard at det ikke lenger kan kalles kompromissløst og gi sportsbil-assosiasjoner. GT biler er godt utstyrte og mere komfortable biler, men samtidig har bedre ytelser enn den vanlige bilen. Porsche 928, standard 996 og større ferrarier er vel mere GT biler enn rene sportsbiler. Allt mulig utstyr.. og brede dekk for å oppveie mot tyngden.. Celica, TT og div andre passer vel bedre i GT klassen enn som en ren sportsbil. MR2 er vel mere en sportsbil, samme med S2000 Du har helt rett i at det er en vesentlig forskjell på en GT bil og en Sportsbil, Skyline GT-R som er nevnt her er en GT-bil, det er jo tross alt en Coupe med bra motor og kjøreegenskaper, bygd på en familiebil. Forøvrig er vel turbo noe jeg vil si at er en enorm ulempe i en sportsbil, og noe som er med på å ødelegge egenskapene til bilen, da det gjør bilen mindre kjørbar, men om en bil har turbo eller ikke har ikke noe med om den er en sportsbil eller ikke, det endrer ikke i noen retning liksom. Det optimale er selvsagt en sugemotor som har mye volum, liker høyt turtall, og er lett, samt leverer en høy effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.