Gå til innhold

angrerett ved kjøp

Ranger emnet


Rekord 2,2i

Anbefalte innlegg

har seg slik at eg har funne alt for mange feil på min sierra, å vil heve kjøpet, det er over 10 dager sia eg kjøpte den men vart ikkje skreva orntli kjøp å salgs melding(delvis med vilje) so eg er vell egentli ikkje eiger av bilen enda, er so masse dritt med denne bilen som selgern ikkje sa noe om,

han har skrudd av telefonen også, enten skal eg ha alle pengane mine tilbake pluss litt til pga utlegg på bilen, so får han bare ta med seg driten heim,

eller han fikser det som er gale, eller eg får at en del penger, er dritt lei, skulle vist bare vere små ting som var gale,

 

vannpumpa på bilen jikk til helvette bare at av bilen sto i garasja,

bensinmålern funka ikkje, trudde det var full tank eg og bilen bare dauda,

det er mye dårli sveising på bilen som er bare punkta her å der og so sparkla, ene døra passer ikkje orntli, og bagasje rommet er sjeift, begynner å lure på om bilen er rammesjeiv, panseret passer heller ikkje noe bra,

 

hvilken rettigheter har eg egentli?

ønsker å kjøpe ford anglia uansett stand,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettigheter ved bruktbilkjøp mellom private - "solgt som den er"

 

Spørsmål:

 

Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet?

 

Svar:

 

Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel. Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel. Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving. Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gav du for bilen? er det snakk om 10-20.000,- så ta et ordentlig oppgjør med selger, og gå gjennom punkt for punkt hva som er feil og mangler på bilen. Si at du vil komme til enighet med selger om en kompensasjon, eventuellt heve kjøpet om han ikke er interessert i å finne en løsning.

 

Men som juba sier er det letteste bare å ta dette som en lærepenge. Du må sjekke bilene du kjøper nøye. Har du ikke peiling på bil, så ta med deg en som har. Om noen hadde kjøpt en gammel billigbil av meg, som de så hadde funnet litt feil på, hadde jeg mest sansynlig ikke giddet å ta den tilbake. Jeg informerer om de feilene jeg vet om, men bilene selges i den stand de er, så kjøper må se over dem. Jeg gidder ikke sponse Naf-test på bilen jeg skal selge om det er er gammal billigbil.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettigheter ved bruktbilkjøp mellom private - "solgt som den er"

 

Spørsmål:

 

Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet?

 

Svar:

 

Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel. Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel. Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving. Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd.

 

 

Greit nok, men her har åpenbart ikke kjøper sett ordentlig på bilen, og han har ikke noe skriftlig kontrakt, kommer garantert ingen vei om selger ikke er av typen "snill og grei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår