Gå til innhold

Heving av kjøp grunnet rust ++

Ranger emnet


Henrik_s

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte i fjor en 2004 Opel Combo. Bilen har fungert greit, men for litt siden oppdaga jeg at et stort rusthull bak på kanalen var "reparert" med byggskum, sparkel og tectyl. Plukka ut dette og bak hadde det selvsagt ligget vann. Bakre del av kanalen og en del oppover innvendig i hjulbua er mao knekkebrød og flere store hull (10x10cm 2 steder pluss en stripe oppover hjulbua som er rusta bort.)

 

Kjøpte bilen i sept/okt 2012 og bilen hadde akkurat blitt eu-godkjent. Typen jeg kjøpte bilen av hadde eget verksted på tomta si, og ser i serviceboka at eu-ok ble gjort på hans verksted (trolig av han selv). Dermed kunne jo hva som helst vært godkjent.

 

Hva mener dere om dette? Er det i det hele tatt noe poeng å prøve å få heva brukt-kjøp? Jeg ble ikke opplyst om noe rust.

Betalte 30000 for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bruktbil er bruktbil. Din oppgave å se på bilen før du kjøper den. 

Blir nesten irritert over de som vil heve et bruktbil kjøp siden dere finner feil som dette. 

 

Så jeg skulle begynt å hakke i kanalen med kniv under besiktigelse mener du eller? 

Det var ikke mulig å se dette før tectylen på undersiden av kanalen begynte å løsne og jeg begynte å pirke bort for å utbedre, da dukket det etterhvert opp sparkel under rusta, og videre byggskum under sparkelen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men forventer du feilfri bil da du kjøper brukt da? Er fort gjort å oppleve billige løsninger på reparasjoner da man kjøper brukt

 

Som på min A6. Plutselig sprakk lakken. Grunnen var at tidligere eier har hatt en skade der, sparklet igjen alt og lakkerte over. Dårlig jobb, og nå kom alt frem. Var bare å levere bilen til opprettning det. Min regning. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men forventer du feilfri bil da du kjøper brukt da? Er fort gjort å oppleve billige løsninger på reparasjoner da man kjøper brukt

 

Som på min A6. Plutselig sprakk lakken. Grunnen var at tidligere eier har hatt en skade der, sparklet igjen alt og lakkerte over. Dårlig jobb, og nå kom alt frem. Var bare å levere bilen til opprettning det. Min regning. 

 

 

Jeg forventer at sånt informeres om, ikke at det er feilfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at selger har "kammuflert" feilene du skriver om, samme hendte med bil jeg hadde kjøpt.

Tok saken til Forbrukerrådet og så FTU.

Selger måtte gi meg kr 20.000 i "prisavslag" - få overslag av skadene og kost for å fixe snarest mulig.

Send krav til selger, brev og email, behold kopi av alt, ikke snakk med selger på telefon.

Dersom du ikke får til;fredsstillende løsning kontakter du Forbrukerrådet.

Lykke til!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om selger med hensikt unnlater å opplyse om detaljer som er vesentlige, da har du en sak. Dette selv om bilen er solgt som den er. Her er et utklipp fra kjøpsloven § 19 som gjelder ved privatsalg.

 

 

§ 19. Ting solgt «som den er». (Eller auksjonssalg).

 

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

Og et utdrag av forbrukerkjøpsloven som gjelder ved kjøp fra forhandler;

 

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

 

§ 17. Ting solgt «som den er». Auksjonssalg

 

Selv om tingen er solgt «som den er» eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med et skrujern når bil skal kjøpes,den testen forventer jeg et kjøretøy som jeg skal kjøpe skal bestå. Hadde du hatt et skrujern eller noe og stikke med så hadde du avslørt han der og da. Å komme ett år etterpå og klage synes jeg er drøyt.

 

Kan jo ikke fly rundt å stikke i en bil jeg ikke vet om jeg skal ha!? Området det nå viser seg å være rusta i stykker var umulig å se der og da.

Jeg synes selv at folk som har reparert bil med skum og andre metoder skal få svi for det, for det er ikke greit. At han i tillegg har eu-godkjent bilen på sitt eget verksted gjør ikke saken noe bedre, og jeg regner med vegvesenet er interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tåle ganske mye rust uten å få feil på EU kontroll

 

Sitat fra Vegvesnets veiledning:

"Utgjør rustskaden mer en 25% av omkretsen må skaden normalt oppfattes som farlig og bedømmes deretter, det vil si 2´er mangel. Har rustskaden en skade med lengde mer en 30 cm må også skaden oppfattes som farlig og bedømmes deretter. "

 

post-119173-0-49311800-1386002453_thumb.gif

 

 

Mere her:https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår