Gå til innhold

Prosjekt: -82 Golf 1 cab

Ranger emnet


[Martin]

Anbefalte innlegg

Golfen til kjæresten min trenger en god del stell og pleie etterhvert, siden ledningsnettet er skrot, motoren begynner å bli sliten osv. Noe rust er det også, men rust er ikke det største problemet med bilen. Nå står den lagret i garasje for vinteren, og jeg har begynt å leke med tanken om å bygge den om til en GTI. Det er en 82-modell cab. Kan en cab godkjennes som ombygd til GTI hvis man bytter det som må byttes på en vanlig golf 1 når man bygger om til GTI? Bilen har allerede GTI-innredning og GTI-breddere (det er en rabbit). Og hva må man gi for en GTI med grei motor, komplett ledningsnett og alt annet man trenger for å bygge om?

 

Hvis noen gidder å liste opp hva som må byttes også, så hadde det vært fint.

 

29.04.09:

Da har jeg fått meg verkstedlokale og skal prøve å følge opp med bilder etterhvert som jeg fjerner rust.

Endret av [Martin]

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem i å bytte til GTI-spec, ettersom cab kom som Jetta, i GLI-spec. Hvis du kjøper en hel bil bytter man over bremser, samt motor og ledningsnett.

Dette er iallfall kravene for ombygging fra 1.5/1.6 til 8v 112hk GTI, jeg vet ikke om dette også gjelder cab.

 

- Komplett motor og girkasse med drivaksler

- Bremseskiver foran 20x239 mm Ø med dertilhørende bremsesadler

- 9" Bremsekraftforsterker

- Bremsekraftregulator for bakre bremsekretser

- Hjulsylindre bak 17,46 mm Ø

- Stabilisator både foran og bak

- HR dekk på minimum 5 1/2J x 13” felger

- Plastikkskjermkanter på alle skjermene

 

 

Dersom du er heldig og finner en GTI med råttent karosseri som ikke er EU-godkjent kan man vel, hvis jeg ikke tar feil, komme ned mot 3-4000 kroner, og det er relativt billige hestekrefter.

 

Du får ha lykke til, og så får de andre korrigere meg hvis det er noe av infoen som ikke er riktig.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bygge om til GTI i cæbben i det hele tatt!!!

cab gli har samma motor som golf gti inntil ett eller anna årstall, da kom ke-jet med motorstyring ergo mer ledningsnett/hjerne.

 

Før du begynner ombygging så sender du nå en liten mail til tom sagerud hos møller frysja, så sender han deg ett ombyggingsbrev med alle detaljer, datert og merket med ditt navn, ta en tlf til biltilsynet og snakk med tveitan/kristiansen eller johansen (ombygningsgruppen) og evnt avtal tid som bilen skal vises..

 

NR 1 Sjekk om bilen din har ventilerte skiver foran og stabstagene, veldig mange cabber hadde dette fra fabrikk og da sparer du deg for mye arbeid og litt penger.

NR 2 Bensintanken.. har du cab eldre enn 84 og i tillegg har forgasser så må du lage en egen løsning med tilkobling til bensinpumpe da den suger fra lokket på toppen av tanken. Dette skal gå uten større mods.

tanken på cabrio etter 84 er ikke lik som vanlig golf 1. den er større og innfestningen annerledes.

 

3 Da er det kun motor/drivverk m/ledningsnett som må byttes.

er du derimot uheldig så har du en av få cabber uten dette understellet og da må du bygge om fullt ut med GTI deler. Da er en donor bil hendig å skaffe.

 

OBS: har du ikke gti-understellet på cabben fra første stund, og du bygger om fra en gti-donor så vil du med stor sansynlighet streve med plass til avlastningsventilen bak på bakstillinga. cabber med gti understell har derfor avlastningsventiler koblet rett i masterpumpa i motorrommet. disse er nødvendige og skulle biltilsynet forundere seg på at du har "glemt" den populære avlastningsventil bak så forteller/viser du han disse på masteren.

 

 

værre er nemlig ikke denne ombyggingen..

ellers.. masse tips av å søke på forumet ;)

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem å bygge om til GTI i cæbben i det hele tatt!!!

cab gli har samma motor som golf gti inntil ett eller anna årstall, da kom ke-jet.

 

ok.. først. sjekk om bilen din har ventilerte skiver foran og stabstagene, veldig mange cabber hadde dette fra fabrikk og da sparer du deg for mye arbeid og litt penger.

 

da er det kun motor/drivverk m/ledningsnett som må byttes.

er du derimot uheldig så har du en av få cabber uten dette understellet og da må du bygge om fullt ut med GTI deler. da er en donor bil hendig å skaffe.

 

før u begynner ombygging så sender du nå en liten mail til tom sagerud hos møller frysja, så sender han deg ett ombyggingsbrev med alle detaljer, datert og merket med ditt navn, ta en tlf til biltilsynet og snakk med tveitan/kristiansen eller johansen (ombygningsgruppen) og evnt avtal tid som bilen skal vises..

 

værre er nemlig ikke denne ombyggingen..

ellers masse tips av å søke på forumet ;)

 

Denne fremgangsmåten burde vært sticky!:thanks

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som lurer på dette om og om igjen, mulig det er vanskelig å finne fram med søk, men hjelper til når en kan.

 

en ting legger jeg ofte merke til, virker som ingen tar kontakt med biltilsynet v/ ombygningsgruppen men prøver å få ting igjennom her.

dette blir fort feil. biltilsynet er folka dere vil være kompiser med, de en må være på talefot med i nesten alle tilfeller om man skal være på rett side av loven når det gjelder bilrelaterte ting.

 

De glefser sjeldent etter noen, men kan være litt hardbarka på fakta som kan skremme de yngste og mest uerfarne.

første møte mitt gikk til helvete.. det neste gikk bedre, og nå nevner jeg bare golfen så veit min kontaktperson hvem han har på tlf.

ringer heller en gang for mye.. slik blir man forberedt på kritikk/ros man får på kontrollen.

 

lykke til.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem å bygge om til GTI i cæbben i det hele tatt!!!

cab gli har samma motor som golf gti inntil ett eller anna årstall, da kom ke-jet.

 

ok.. først. sjekk om bilen din har ventilerte skiver foran og stabstagene, veldig mange cabber hadde dette fra fabrikk og da sparer du deg for mye arbeid og litt penger.

 

da er det kun motor/drivverk m/ledningsnett som må byttes.

er du derimot uheldig så har du en av få cabber uten dette understellet og da må du bygge om fullt ut med GTI deler. da er en donor bil hendig å skaffe.

 

før u begynner ombygging så sender du nå en liten mail til tom sagerud hos møller frysja, så sender han deg ett ombyggingsbrev med alle detaljer, datert og merket med ditt navn, ta en tlf til biltilsynet og snakk med tveitan/kristiansen eller johansen (ombygningsgruppen) og evnt avtal tid som bilen skal vises..

 

værre er nemlig ikke denne ombyggingen..

ellers masse tips av å søke på forumet ;)

 

Du glemte bensintank da RA ;) opptill 83 har cab samme tank som golf 1 og da er det forskjell på forgasser og innsprut.

Men fra 84 er det ny større tank og heller ingen avlastningsventil under bilen... tanken er da lik på gasser/innspr motorer

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte bensintank da RA ;) opptill 83 har cab samme tank som golf 1 og da er det forskjell på forgasser og innsprut.

Men fra 84 er det ny større tank og heller ingen avlastningsventil under bilen... tanken er da lik på gasser/innspr motorer

 

 

"redigert"

den glemte jeg å legge inn ja...

går ann å bruke den andre og med litt egne konstruksjoner ;)

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sitter og forsker litt på dette med girkasser siden det hadde vært stas med en femtrinnskasse, og ut ifra det jeg leser skal det gå fint med både girkasse til Golf 1 GTI og girkasse til Golf 2. Samtidig leser jeg at hvis man senker mye må man ha girkasse fra einser, fordi senk tar knekken på kasser fra 2'ern. Hva er rett, hva kan man gå for? Regner med å montere gewinde (eller coilovere som vi skriver i Nissanmiljøet) etterhvert. Litt høy utveksling hadde jo også gjort seg, så ser for meg at en 4T-girkasse fra golf 2 hadde gjort seg hvis det kan brukes. Tipper den også er ganske grei å finne på skroten i og med at den ble brukt fra 83 til 91. Noen som kan lede meg på rett jorde?

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;2500464']Ingen som kan bekrefte eller avkrefte noe i den siste posten min?

 

joda.. mange som kan.

 

girkasse fra golf 1 (foruten den minste motorenalt.) golf/jetta 2 golf 3, passat 35i/b3/b4 (unntatt enkelt some vr6, syncro, wirekasser etc.) passer rett i bilen din. benytt orginal giroverføring og girkasse fester.

 

senker du mye så er det drivknutene som bryter sammen først. veit ikke om mange som har brytet noen kasser ene og alene pga senk.

 

velg 5trinns når du først bytter.

lykke til.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for svar rakriste.

 

I dag lånte jeg prøveskilt av en kollega på jobben og flytta bilen inn i garasjen jeg endelig har fått leid meg. Selvsagt en värdelös post uten bilder, men skal prøve å lage en liten prosjekttråd underveis.

 

Det jeg MÅ gjøre er å få bilen eu-godkjent, noe som innebærer at innerskjermen på venstre side foran må byttes og at håndbrekket må fikses. Skal også bytte begge forskjermene og frontplata. Tenkte også jeg skulle overhale giroverføringa som er rimelig slarkete.

 

Hvis noen vet om en komplett GTi-motor med ledningsnett for sikringsboks med runde sikringer, en grei femtrinnskasse eller har større deler av venstre innerskjerm (f.eks fra en delebil) så hyl gjerne ut. Reduksjonsventiler til bakbremsene av typen 3/15 som de vel heter trenger jeg også.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk flytta opp mye verktøy til "verkstedet" mitt idag, og begynte å plukke av biter for å få en oversikt over arbeidsmengden. Dårlige bilder idag, mobilkamera.

Bilde143.jpg

 

Plukka av panseret og forskjermene og tok meg en runde med skrujern og hammer. Resultatet ser dere på bildene nedenfor:

 

Høyre side:

Hull inn i kupeen og hull nede foran hjulet. Ellers greit nok så vidt jeg kan skjønne.

Bilde144.jpg

Bilde145.jpg

Bilde146.jpg

 

Venstre side:

Kan ikke si jeg liker det her. Rimelig råttent, for å si det sånn. Stort hull inn i det jeg regner med kalles vannkassa, og hull inn i kupeen her også.

Bilde147.jpg

Ser hull ved dempertårnet her også. Jeg så for meg at det var der det skulle være mest jobb med rust, men det viser seg jo at dette er det minste problemet.

Bilde148.jpg

Bilde149.jpg

Fant et hull i kanalen på venstre side også gitt :S

Bilde150.jpg

 

Døra på høyre side er rusten nederst, men vi har fått tak i en rustfri dør, så det er greit.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått med meg at man kan bruke motor fra Golf 2 8 V, men at man må ha ledningsnett fra Golf 1 GTI. Regner med at din bil har flatstift sikringer siden den er en 83-modell, og derfor må du ha ledningsnett fra 83-modell Golf 1 GTi, mens jeg må ha fra 82-modell eller eldre, siden jeg har sikringsboks med runde sikringer (vanskeligere å få tak i så vidt jeg skjønner).

 

Angående bremser har du de kalipperne du trenger, og må bytte til ventilerte skiver foran og matchende klosser. Bak er jeg usikker, men man må ha 17,46 mm (?) akseltapper og 180 mm tromler.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår