Gå til innhold
Bilforumet.no

Grub3r

Bruker
  • Innholdsteller

    62
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Grub3r

  • Rang
    Registrert bruker
  • Bursdag 03/02/1982

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Contact Methods

  • Bosted
    Jorden
  1. Spm ang Omregistrering

    Blir da ikke avgivten satt som skyldig og må betales av ny eier for å få utstedt det nye vognkort?
  2. Spm ang Omregistrering

    Dette er en veldig riktig, men hva med det som heter å låne bilen med DEL1 liggende i bilen? når forsikring er i orden og står i kjøpers navn så skal det ikke være noe som helst problem å kjøre/bruke bilen sålenge DEL1 følger bilen vil jeg tro.
  3. Snart valg...

    Hva med sofastemmere som er hverken høyre eller venstre-lent? Eller de som ikke kan en pøk om politikk(slike som meg) hva er høyre godt for da?
  4. fjusker ved lav turtall

    Hei, nå er det slik at jeg har en volvo her som tuller seg på en merkelig vis. bilen ble hentet med lekkasje mellom manifoil og motor, den ble kjørt fra østlandet og til vestlandet uten noen problemer. den ble brukt noen korte turer hjemme for å "holde den i bevegelse" etter par turer merket jeg at bilen plutselig begynte å fjuske når jeg kjørte sakte i 2 gir med lite gassbruk. jeg kom hjem og sjekket atf i gasser, det var veldig lite, jeg fylte på og parkerte bilen. neste dag var alt borte. jeg fant ut at o-ringen for justeringsskrue i gasseren hadde blitt ødelagt, jeg tok ut stempelet. etterhvert fikk tak i annen tilsvarende gasser med samme stempel med ok o-ring her om dagen puttet jeg den inn og startet, den startet lett men fjusket på tomgang etterhvert ble den bedre og jeg tok en tur. først fjusket den ganske mye men ble bedre nå jeg ga gass og kjørte på høy turtall bare for å oppdage at den fjusket like mye på lav turtall og lite gass. sjekket plugger som så ganske hvite ut , justerte opp nålen slik at den fikk mer bensin men likevel gikk den dårlig på tomgang, fjusket og man kunne høre godt at den ikke gikk fint. den kunne gå fint men plutselig nesten stoppe for å så ta seg opp igjen til ok nivå. forgasser som står i bilen: Stromberg 175 CD, den med svart topp. så hva har jeg tenkt: - at atf oljen kunne ha rent inn i ventilene og laget sot/dritt som ligger og sperrer for normal drift - at atf oljen hadde rent langs nålen og inn i bensin-kammer nederst i gasseren og ligger der og lager trøbbel(skulle trodd at oljen hadde blitt dradd opp med bensin og bare blitt forbrent i motoren) - at eksos-lekkasjen ved manifoil har plutselig begynt å lage problemer(som sagt har bilen fungert helt fint inntil jeg oppdaget atf-olje lekkasje) her trenger jeg råd hvor jeg skal begynne å feilsøke Alle forslag mottas med takk, ønsker å kunne få denne på veien før vinteren slår til :) jeg har ikke noe overhalingssett til gasser men kun en tilsvarende men ganske gammel gasser. (har kjøpt styrepinner til manifoil/topp som skal skiftes ut pga dårlige gjenger.) bildet til info, den jeg har er veldig lik
  5. Fusker når den er kald

    etter at jeg byttet alle tenn-plugger og ledninger ble dette mye bedre. mulig det er kondens som samler seg da etter at bilen har stått ubrukt noen uker vil den fjuske litt før den blir kjørt noen kilometer.
  6. styregear/servo leak

    fylte inn med grease i belgene. hev inn stop-leak for atf etterhvert så var det bare par dråper om dagen.
  7. styregear/servo leak

    Hei, oppdaget her om dagen at det hadde samlet seg noe olje under bilen. kjente på det og det så ut som ATF(rødaktig farge). tok av beskyttelsen under og så at styregearet var oljete under. vasket og tørket alt og sjekket igjen neste dag, det så ut som at den begynte å bli litt våt igjen.. ser også at det har minket litt i beholdere med servo-væsken og er under "MIN" nå. sjekket grundig rundt og det ser helt tørt og jeg finner ikke hvor det kan lekke.. sjekket samtidig støvmansjetter som går mot styregearet som også så våte løsnet og her var det en brun-aktig oljete væske, som var veldig lite av. spørsmål 1: hvordan finne ut om servoen lekker og hvor farlig det egentlig er om den drypper litt(om jeg etterfyller en gang iblant). er det vanslig ATF-U man fyller på servo? sprøsmål 2: skulle ikke støvmansjettene vært fulle? eventuelt hva som skal fylles på disse og hvor mye? og eventuelt om jeg må fylle inn mot styregearet eller bare i selve mansjetten? takk for svar. mvh
  8. Hei, skal bytte vannpumpe på en eldre bil. pumpen er to-delt, og begge delene skrues av ved bytte... (vannpumpe-mellomdel-andrepumpedel<--skruer gjennom alle tre) det fulgte med pakning til pumpen men ikke til den andre delen målte opp medfølgednde pakning og den er 0.6 jeg har pakningspapir på 0.4 og 0.8, bedre å bruke tynnere eller tykkere? er også usikker på om jeg skal ha noe stoff på pakningen når jeg skal montere, type pakningssement. hadde allerede kjøpt formagasket nr 3, pakningstettning.( http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/pakningsklister-629236/ ) Skal jeg smøre eventuelt begge pakningene med stoffet? og i forbindelse med bytte av vannpumpe må jeg bytte noen slanger men finner ikke helt hvilken dimensjon jeg skal ha. røret er 26mm tykt med en liten ekstra ring rundt(for å holde fra å gli av?) med denne er det 28mm. jeg har en slange som er 25mm, denne får jeg på men veldig vanskelig(slangen er ganske stiv). får det sikkert på men aldri av igjen etterpå... var på biltema for å sjekke. de hadde ikke slanger som passet. hva gjør jeg, hvor kjøper man slanger som passer? mvh Slangen
  9. topp-til-manifoil bolter/gjenger

    har funnet ut at disse heter styrepinner eller studs og med gjenger i begge ender. kunne også bestille fra volvo direkte. blir tydeligvis en jobb etterhvert men det får vi komme tilbake til. takk for alle bidrag.
  10. topp-til-manifoil bolter/gjenger

    Hei. Men det er bolter som stikker ut som man skrur muttere på om jeg ikke tar feil. Er en hann som stikker ut som man trer manifoil på og teiter med muttere..
  11. Hei, hørte at det var et kjent problem med at gjenger på disse ryker etterhvert. Hva gjør man egentlig når noe sånt skjer? Mvh. DB
  12. Fusker når den er kald

    Hei igjen godt folk. Jeg ønsker å forsette litt på denne tråden da jeg har funnet ut litt mer nå. Gikk over forgasser visuelt i i motorrom og fant ut at choke-fjæren(som drar tilbake choken ) hadde hoppet av på en eller annen måte. skrudde også opp litt på choken slik at den fikk litt ekstra når den ble satt på. bilen går nå greit uten å slukke ved påslått choke når den er kald, den går veldig ujevnt men den går ihvertfall.. MEN. de siste 2 turer har den vært veldig luggete, hakkede ved kjøring og pådrag før den blir 'skikkelig' varm. det betyr at den først blir varm og går på egen maskin uten choke så begynner jeg å kjøre så begynner den å lugge. lugger mer på lav enn på høy turtall. Bilen blir ikke mye brukt(kanskje 2 ganger i måneden ved fint vær i Bergen..) og står ellers i en kald garasje. Jeg har nylig begynt å fylle kondensfjerner fra biltema og fyller ca. uten å måle opp..(ennå ikke brukt opp flasken) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tilsetninger/Kondensfjerner-2000033650/ har ellers fylt 95 med blyerstatning(også ca. men heller mer enn mindre) når bilen går på tomgang så soter det fra eksosen(ser svart på bakken og inne i garasjen) ellers ryker den noe hvit, ikke mye. noen som har noen ideer?
  13. hvor lett kan man få en Volvo 240?

    Bilen er 30 år gammel og kunnskapen er uvurderlig
  14. bytte instrumentpanel -1980

    Ingen som har gjort dette på en Volvo før?
  15. bytte instrumentpanel -1980

    Hei og takk for svar. Tror jeg finne ut litt mer før jeg begynner å trekke.. har funnet noe i gamle kataloger, leser men forstår ikke helt. hvis noen hadde giddet å hjelpe med å tolke. hvordan skal man ta av speedometer wire når panelet er på plass?!
×