Grub3r

Bruker
  • Innholdsteller

    57
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Grub3r

  • Rang
    Registrert bruker
  • Bursdag 03/02/1982

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Contact Methods

  • Bosted
    Jorden
  1. Hei, oppdaget her om dagen at det hadde samlet seg noe olje under bilen. kjente på det og det så ut som ATF(rødaktig farge). tok av beskyttelsen under og så at styregearet var oljete under. vasket og tørket alt og sjekket igjen neste dag, det så ut som at den begynte å bli litt våt igjen.. ser også at det har minket litt i beholdere med servo-væsken og er under "MIN" nå. sjekket grundig rundt og det ser helt tørt og jeg finner ikke hvor det kan lekke.. sjekket samtidig støvmansjetter som går mot styregearet som også så våte løsnet og her var det en brun-aktig oljete væske, som var veldig lite av. spørsmål 1: hvordan finne ut om servoen lekker og hvor farlig det egentlig er om den drypper litt(om jeg etterfyller en gang iblant). er det vanslig ATF-U man fyller på servo? sprøsmål 2: skulle ikke støvmansjettene vært fulle? eventuelt hva som skal fylles på disse og hvor mye? og eventuelt om jeg må fylle inn mot styregearet eller bare i selve mansjetten? takk for svar. mvh
  2. Hei, skal bytte vannpumpe på en eldre bil. pumpen er to-delt, og begge delene skrues av ved bytte... (vannpumpe-mellomdel-andrepumpedel<--skruer gjennom alle tre) det fulgte med pakning til pumpen men ikke til den andre delen målte opp medfølgednde pakning og den er 0.6 jeg har pakningspapir på 0.4 og 0.8, bedre å bruke tynnere eller tykkere? er også usikker på om jeg skal ha noe stoff på pakningen når jeg skal montere, type pakningssement. hadde allerede kjøpt formagasket nr 3, pakningstettning.( http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/pakningsklister-629236/ ) Skal jeg smøre eventuelt begge pakningene med stoffet? og i forbindelse med bytte av vannpumpe må jeg bytte noen slanger men finner ikke helt hvilken dimensjon jeg skal ha. røret er 26mm tykt med en liten ekstra ring rundt(for å holde fra å gli av?) med denne er det 28mm. jeg har en slange som er 25mm, denne får jeg på men veldig vanskelig(slangen er ganske stiv). får det sikkert på men aldri av igjen etterpå... var på biltema for å sjekke. de hadde ikke slanger som passet. hva gjør jeg, hvor kjøper man slanger som passer? mvh Slangen
  3. har funnet ut at disse heter styrepinner eller studs og med gjenger i begge ender. kunne også bestille fra volvo direkte. blir tydeligvis en jobb etterhvert men det får vi komme tilbake til. takk for alle bidrag.
  4. Hei. Men det er bolter som stikker ut som man skrur muttere på om jeg ikke tar feil. Er en hann som stikker ut som man trer manifoil på og teiter med muttere..
  5. Hei, hørte at det var et kjent problem med at gjenger på disse ryker etterhvert. Hva gjør man egentlig når noe sånt skjer? Mvh. DB
  6. Hei igjen godt folk. Jeg ønsker å forsette litt på denne tråden da jeg har funnet ut litt mer nå. Gikk over forgasser visuelt i i motorrom og fant ut at choke-fjæren(som drar tilbake choken ) hadde hoppet av på en eller annen måte. skrudde også opp litt på choken slik at den fikk litt ekstra når den ble satt på. bilen går nå greit uten å slukke ved påslått choke når den er kald, den går veldig ujevnt men den går ihvertfall.. MEN. de siste 2 turer har den vært veldig luggete, hakkede ved kjøring og pådrag før den blir 'skikkelig' varm. det betyr at den først blir varm og går på egen maskin uten choke så begynner jeg å kjøre så begynner den å lugge. lugger mer på lav enn på høy turtall. Bilen blir ikke mye brukt(kanskje 2 ganger i måneden ved fint vær i Bergen..) og står ellers i en kald garasje. Jeg har nylig begynt å fylle kondensfjerner fra biltema og fyller ca. uten å måle opp..(ennå ikke brukt opp flasken) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tilsetninger/Kondensfjerner-2000033650/ har ellers fylt 95 med blyerstatning(også ca. men heller mer enn mindre) når bilen går på tomgang så soter det fra eksosen(ser svart på bakken og inne i garasjen) ellers ryker den noe hvit, ikke mye. noen som har noen ideer?
  7. Bilen er 30 år gammel og kunnskapen er uvurderlig
  8. Ingen som har gjort dette på en Volvo før?
  9. Hei og takk for svar. Tror jeg finne ut litt mer før jeg begynner å trekke.. har funnet noe i gamle kataloger, leser men forstår ikke helt. hvis noen hadde giddet å hjelpe med å tolke. hvordan skal man ta av speedometer wire når panelet er på plass?!
  10. Hei, trenger å få tatt ut instrumentpanelet fra 79 mod. har det som skal inn og ser at det er kun 2 skruehull nederst på det. har skrudd av beskyttelsen over rattet(2 skruer) og skrudd ut skruene til panelet selv. skal det nå bare dras ut? hvordan er det med kabling bak, kan noe revne? finner ingen info, står ingenting i boken heller. noen som har erfaring med det? se bildet for aktuel del.
  11. Hei, ser at jeg har en slik flaske stående her, sikkert stått i en del år i en carport , skjer det noe med oljen om den står fuktigt? er ukjent hva som er på bilen fra før. må jeg tømme akselen før jeg fyller på ny type olje eller kan jeg etterfylle med en annen type?
  12. Takk for link til org olje! Tror jeg må finne annet alternativ
  13. har søkt men finner ikke det som tilsvarer med dagens betengelser: fant denne tråden da: http://www.cortinaklubben.no/forum_ckn/viewtopic.php?f=4&t=293&p=1383&hilit=gl4#p1383 her er utdrag: så da er sprøs om jeg skal bruke GL5
  14. 77-transit, skal skifte diff-olje. i boken(fra 82) står det: Rear axle: Castrol Hypoy(SAE 90EP) hva bruker man da? biltema kommer opp med dette: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-2000022017/ er litt i tvil om dette er korrekt.
  15. bruker blytilsetning, har aldri skadet :)