Gå til innhold

Strøm-guide

Ranger emnet


BeemerZ1

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm. Blir det ikke slik at volt(spenning) er det som trekkes fra minus til pluss?

Men si at du nå skal ha på en motstand på en diode. Det vil ikke ha noe å si hvor du setter motstanden? (altså, på pluss/minus på dioden)

Voltage:

As we said on the previous page, if work is to be done, something has to move. For something to move, a force has to be applied to the object. In electronics, that force is voltage. Voltage is the measure of difference of potential (electrical force) between two points. The volt is the unit of measure. Voltage can be described as electrical pressure.

Seriemotstander skal alltid være på pluss-siden.

Husk på dette:

I likestrøm er jord 0 V, mens pluss har en viss spenning.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VA (voltampere) er effekt målt ved vekselstrøm. gjerne med induktanser i bildet.

Alt vi har i hus er VA, selv om vi som regel sier watt. (det blir en litt annen formel, men i vanlige hus så har det så lite å si at man godt kan regne med volt*ampere og kalle det watt. Det blir litt annerledes i industrien hvor de har mange motorer i anlegget sitt. Om man ser for seg en rettvinklet trekant, så er watt grunnlinjen, VA er hypotenusen og en annen vekselstrømskomponent jeg ikke husker navnet på er den vertikale kateten (som altså er veldig liten i vanlige hus og dermed gjør VA tilnæret lik W)).

 

@axxept:

Når du tenker på watt og tid, så blander du kanskje med strømregningen din, som er spesifisert i kilowattimer.

Det er effekt * tid = energi.

 

Du betaler for hvor lenge du bruker så og så mye effekt.

Om du har en ovn på 2000 watt (2kW) på i tolv timer, og betaler 50øre pr kW/h (kilowattime), så blir det 2kW * 12h * 0,50kr/kWh = 12KR i strømregning.

 

Heldigvis betaler man ikke strømregning for forbruket i en bil siden du har eget kraftverk under panseret (dynamo) :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at

 

effekt = Spenning * strøm

 

asså

 

Watt = Volt * ampèr?

 

Trudde effekten hadde noe med tid å gjøre og jeg? Går det an å utdype dette for en newbe?

 

hei svarer på denne jeg :) hehe..

 

Effekten (P) Watt har ikke noe med tid å gjøre, men ENERGY (J) er det du tenker på :)

 

ps: kult at dere komenterer min fine Guide i GATEBIL forumet :)

(sooocool som snart har satt ny rekord på antall besøkende i tråder han komenterer ;) ) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei svarer på denne jeg :) hehe..

 

Effekten (P) Watt har ikke noe med tid å gjøre, men ENERGY (J) er det du tenker på :)

 

ps: kult at dere komenterer min fine Guide i GATEBIL forumet :)

(sooocool som snart har satt ny rekord på antall besøkende i tråder han komenterer ;) ) hehe

 

Jeg kan også kommentere den!

 

Største samlingen av udokumentert svada jeg har sett noen gang! For det første, så står det mye som er tullprat, basert på DINE personlige oppfatninger istedenfor veletablerte fysikklover og fakta, og for det andre: Når det er SÅ mye informasjon (rett eller galt) i en guide som forhåpentligvis er ment for nybegynnere, er det fort gjort å lese seg bort. Godt du ikke er lærer.

 

Var jeg deg, ville jeg i det minste sortert ut litt av det uviktige, og fremfor alt det som er regelrett PISSPREIK, som f.eks.:

 

"Bruk en kabel som er tilpasset forbruket, verken mere eller mindre" - Når du fyller bensin på bilen før du skal på langtur, regner du ut hvor mye bensin du bruker på turen og fyller nøyaktig så mye på tanken? De fleste normale folk er av den oppfatning av at det er greit å ha litt å gå på, dersom turen plutselig blir litt lenger. I klartekst: Dersom man vil oppgradere senere, er du av den oppfatning at det er bedre å kjøpe nye kabler og legge opp på nytt, fremfor å ta høyde for en oppgradering første gang?

 

"MONTER ALLTID FORSTERKEREN SLIK AV DU FÅR KORTEST MULIG STRØMKABLER, FREMFOR Å SPARE PÅ LENGDEN TIL HØYTTALERKABLENE!!" - Riiight. Det var sånn det var! 0,1V spenningsfall er så klart viktigere enn en dempningsfaktor på.. tja - mer enn 5,78? Men du legger kanskje 50 kvadrat høyttalerkabler også, du?

 

"Bruk kun en kabel av riktig størrelse" - Jeg skjønner forklaringen du gir for å ha kun én strømkabel fremfor to, men kan ikke helt se den logiske bakgrunnen for den. Det er ingenting i veien for å legge to, verken med tanke på strøm eller driftssikkerhet, bare man tar veldig enkle og opplagte forhåndsregler. Sikringen på hver av kablene er jo beregnet for nettopp hver av kablene - og det eneste som skjer dersom du prøver å trekker mer strøm enn kablene er beregnet for, er at sikringene går. Forsterkeren blir IKKE ødelagt!

 

"Min mening er at antall kordeller ikke bestemmer noe om motstanden i kabelen" - Flott at du baserer en guide (som bør ha rot i fagstoff!!!), på personlige oppfatninger av motstand i kabler, da. Antall kordeller HAR noe å si, særlig ved tilkoblingspunktene, da en kabel med mange ledere vil få bedre kontakt med kabelsko/klemkoblinger m.m. For øvrig ER det forskjellig motstand i to kabler av samme tverrsnitt og lengde, når den ene har én leder, og den andre har 100 ledere, selv om forskjellen er minimal og du aldri måler så stor forskjell at det har noe å si. Gjett hvem som har minst motstand? ;)

 

"om du lodder f.eks kabelsko på kabelen eller lodder kabelen direkte på f.eks høyttaleren så ødelegger du en ellers så god kabel" - Herregud, hvor skal jeg begynne... Når du lodder kabelen rett på høyttaleren, PRØVER du å få tinn mellom lederen og tilkoblingen på høyttaleren? Personlig legger jeg ledningen rett på høyttaleren, varmer opp, og fortinner rundt - og det blir faktisk ikke bedre enn dette, uansett! For det andre: Prøv å måle motstanden i en lodding, du, og tenk så på hvor mange loddinger det er inni forsterkeren din - bl.a. mellom utgangstransistorene og høyttalertilkoblingene!

 

Nå har jeg brukt nok tid på svadasamlingen din. Men les det jeg skriver, du - og tenk gjennom det. Og så kan du rette litt på guiden din, du trenger ikke å nevne at jeg har hatt et ord med i laget. Ta all ære, for alt jeg bryr meg, men drit i å bedrive vranglære.

 

Jeg skal gladelig innrømme at det står litt vettugt shit der, men mesteparten av det er det ikke din personlige erfaring eller utdannelse som har stått for - heller Bilforumets andre brukere i sine endeløse foredrag for triste eksempler på overarrogante altvitere som deg. Eller. Jeg klarer faktisk ikke å komme på noen andre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også kommentere den!

 

Største samlingen av udokumentert svada jeg har sett noen gang! For det første, så står det mye som er tullprat, basert på DINE personlige oppfatninger istedenfor veletablerte fysikklover og fakta, og for det andre: Når det er SÅ mye informasjon (rett eller galt) i en guide som forhåpentligvis er ment for nybegynnere, er det fort gjort å lese seg bort. Godt du ikke er lærer.

 

Var jeg deg, ville jeg i det minste sortert ut litt av det uviktige, og fremfor alt det som er regelrett PISSPREIK, som f.eks.:

 

"Bruk en kabel som er tilpasset forbruket, verken mere eller mindre" - Når du fyller bensin på bilen før du skal på langtur, regner du ut hvor mye bensin du bruker på turen og fyller nøyaktig så mye på tanken? De fleste normale folk er av den oppfatning av at det er greit å ha litt å gå på, dersom turen plutselig blir litt lenger. I klartekst: Dersom man vil oppgradere senere, er du av den oppfatning at det er bedre å kjøpe nye kabler og legge opp på nytt, fremfor å ta høyde for en oppgradering første gang?

 

"MONTER ALLTID FORSTERKEREN SLIK AV DU FÅR KORTEST MULIG STRØMKABLER, FREMFOR Å SPARE PÅ LENGDEN TIL HØYTTALERKABLENE!!" - Riiight. Det var sånn det var! 0,1V spenningsfall er så klart viktigere enn en dempningsfaktor på.. tja - mer enn 5,78? Men du legger kanskje 50 kvadrat høyttalerkabler også, du?

 

"Bruk kun en kabel av riktig størrelse" - Jeg skjønner forklaringen du gir for å ha kun én strømkabel fremfor to, men kan ikke helt se den logiske bakgrunnen for den. Det er ingenting i veien for å legge to, verken med tanke på strøm eller driftssikkerhet, bare man tar veldig enkle og opplagte forhåndsregler. Sikringen på hver av kablene er jo beregnet for nettopp hver av kablene - og det eneste som skjer dersom du prøver å trekker mer strøm enn kablene er beregnet for, er at sikringene går. Forsterkeren blir IKKE ødelagt!

 

"Min mening er at antall kordeller ikke bestemmer noe om motstanden i kabelen" - Flott at du baserer en guide (som bør ha rot i fagstoff!!!), på personlige oppfatninger av motstand i kabler, da. Antall kordeller HAR noe å si, særlig ved tilkoblingspunktene, da en kabel med mange ledere vil få bedre kontakt med kabelsko/klemkoblinger m.m. For øvrig ER det forskjellig motstand i to kabler av samme tverrsnitt og lengde, når den ene har én leder, og den andre har 100 ledere, selv om forskjellen er minimal og du aldri måler så stor forskjell at det har noe å si. Gjett hvem som har minst motstand? ;)

 

"om du lodder f.eks kabelsko på kabelen eller lodder kabelen direkte på f.eks høyttaleren så ødelegger du en ellers så god kabel" - Herregud, hvor skal jeg begynne... Når du lodder kabelen rett på høyttaleren, PRØVER du å få tinn mellom lederen og tilkoblingen på høyttaleren? Personlig legger jeg ledningen rett på høyttaleren, varmer opp, og fortinner rundt - og det blir faktisk ikke bedre enn dette, uansett! For det andre: Prøv å måle motstanden i en lodding, du, og tenk så på hvor mange loddinger det er inni forsterkeren din - bl.a. mellom utgangstransistorene og høyttalertilkoblingene!

 

Nå har jeg brukt nok tid på svadasamlingen din. Men les det jeg skriver, du - og tenk gjennom det. Og så kan du rette litt på guiden din, du trenger ikke å nevne at jeg har hatt et ord med i laget. Ta all ære, for alt jeg bryr meg, men drit i å bedrive vranglære.

 

Jeg skal gladelig innrømme at det står litt vettugt shit der, men mesteparten av det er det ikke din personlige erfaring eller utdannelse som har stått for - heller Bilforumets andre brukere i sine endeløse foredrag for triste eksempler på overarrogante altvitere som deg. Eller. Jeg klarer faktisk ikke å komme på noen andre enn deg.

 

syns ikke guiden min er dårlig :) jeg har bare gitt mine kunskaper om temaet videre til andre helt gratis .. take it or live it!! ingen vits å forsøke å ødelegge den slik mange allerede har gjort. Syns den Guiden som står her er så enkel at hvem som helst kunne skrevet den! derfor så er min GUIDE mere interessant å diskutere, selv her på Bilforumet.net !! BRA !!! var det jeg ville få til, er som jeg sa før: JEG HAR HOLDT PÅ MED STRØM SIDEN 80 TALLET, HVER ENESTE DAG I 18 ÅR .. Er dyktig på feilsøking og bruk av diagnoseutstyr. Kobler opp og bygger nye ledningsnett i biler som har hatt små branner (forsikringskader) osv .. gjør skjelden feil, men det hender jo .. Lurer på hvor mange som har like lang erfaring med dette faget her på forumet?? at jeg går på tvers av alt det dere akkurat har lært på skolen, betyr ikke at jeg ikke følger veletablerte lover (ohm's lov etc) som dere liker å henvise til hele tiden..

Give me a break please ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns ikke guiden min er dårlig :) jeg har bare gitt mine kunskaper om temaet videre til andre helt gratis .. take it or live it!! ingen vits å forsøke å ødelegge den slik mange allerede har gjort. Syns den Guiden som står her er så enkel at hvem som helst kunne skrevet den! derfor så er min GUIDE mere interessant å diskutere, selv her på Bilforumet.net !! BRA !!! var det jeg ville få til, er som jeg sa før: JEG HAR HOLDT PÅ MED STRØM SIDEN 80 TALLET, HVER ENESTE DAG I 18 ÅR .. Er dyktig på feilsøking og bruk av diagnoseutstyr. Kobler opp og bygger nye ledningsnett i biler som har hatt små branner (forsikringskader) osv .. gjør skjelden feil, men det hender jo .. Lurer på hvor mange som har like lang erfaring med dette faget her på forumet?? at jeg går på tvers av alt det dere akkurat har lært på skolen, betyr ikke at jeg ikke følger veletablerte lover (ohm's lov etc) som dere liker å henvise til hele tiden..

Give me a break please ;)

 

Break given. Take it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
ja, det stemmer. du kan faktisk henge i for eks høyspentkablene som går fra kraftstasjonen som det går flere tusen volt i uten at det er noe fare, siden du ikke er i kontakt med bakken eller flere kabler samtidig. av samme årsak dør ikke fuler som setter seg på ledningene.

jeg sier dog ikke at du bør prøve det, lol...

 

Øøhh!! du kan prøve å henge i en uisolert høyspennt hengeledning! så skal vi se hvor langt du flyger! fugler sitter ikke lenge på en 22kV blanklinje uavhengig om den er borti 1 eller flere faser.

 

eneste forskjell om du tar i 1 eller 2 er at da går strømmen igjennom deg og ikke bare treffer deg.

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøhh!! du kan prøve å henge i en uisolert høyspennt hengeledning! så skal vi se hvor langt du flyger! fugler sitter ikke lenge på en 22kV blanklinje uavhengig om den er borti 1 eller flere faser.

 

eneste forskjell om du tar i 1 eller 2 er at da går strømmen igjennom deg og ikke bare treffer deg.

 

nå lurer jeg veldig på hvor du har den teorien ifra?

 

om jeg bare hadde hatt muligheten til å komme meg ut på en høyspentkabel når det ikke var strøm der, skulle jeg gjerne bevist at jeg fremdeles hang der når de skrudde på strømmen. men dette er desverre noe jeg neppe får bevist i praksis ettersom de neppe kutter strømmen for å la meg bevise det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nå lurer jeg også! hvordan skal man få strøm av dette??

er vel samme "potensiale" både der høyre og venstre hånd holdes.. og jeg har lært at null spenningsforskjell = null strøm gjennom... (litt dårlig forklart)

 

Fugler som dør av slike høyttspentlinjer de kommer borti to kabler samtidig..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til nordland så kan jeg sikkert ordne det. hadde det vært sant kunne vi ha sparet oss for endel forskrifter.

ok. betaler du reisen, så kommer jeg.

er så sikker på den teorien at jeg er villig til å gjøre det. for det går ingen strøm dersom en krets ikke er sluttet. og med mindre spenningen er så høy at det slår gnist fra meg til bakken eller en annen kabel, er det ingen sluttet krets, og jeg vil ikke merke noe som helst. strømmen vil alltid ta den enkleste veien, og den enkleste veien er alltig igjennom kabelen, ikke igjennom meg, luften, og ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår