IkLoma Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 alle apparater jeg har sett er oppgitt til 16A men jeg lurer på hva apparatene virkelig bruker. jeg har bare en 10A sikring til disposisjon og det hadde vært fint om noen viste om noen apparater bruker mindre en 10A... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Sats på å få montert minst 16 A du, har sveisa med lite pinnapparat på 10 A jeg, dårlig effekt, discolys med mer.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 vel. saken er den at om jeg bytter til 16A må jeg bytte MYE kabel. er gammelt anlegg og kabler som er gravd ned og slik. blir vel heller å drite i å lære meg å sveise på en stund da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Kristian Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 er ein grunn til at det er 16 a sikring og ikkje 10 a.... For det trekker meir enn 10 a.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Kan jo drive ett sveiseapparat på lav strøm med det, men jeg gir ingen garanti for resultatet... Har kjørt på 10A sjøl jeg, blinker i lys og til tider ustabilt, men kan funke fett... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Blinking i lys skyldes nok spenningstap, ikke for liten sikring. Apparatet trekker selvfølgelig ikke 16 amp over hele registereret, skrur du sveise-strømmen ned trekker det mindre strøm fra nettet-og motsatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Spenningsfall pga at sikringen bremser opp ved stor belastning kanskje... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Sikringen har to tilstander den, enten virker den eller så virker den ikke, spenningsfallet skyldes lange ledninger, evt lite tverrsnitt. For alle litt større forbrukere lønner det seg å bruke korte kabler/skjøteledninger med stort tverrsnitt. Til info-selv om det ser ut som om strømmen er neste helt borte (lyspæra bare gløder) er spenningen bare rett under 200volt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IkLoma Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 og grunnen til at det virker som om det er mere spenningsfall med 10A er vel kanskje at det er forsjellige krav til kabeltversnitt fra 10A til 16A. regelen er vel nesten slik: 1,5mm2 = 10A 2,5mm2 = 16A om jeg husker sånn ca riktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Har nå pærer som kun får 115 V, de gjør nå mere enn å gløde, seriekobla 2 230 V pærer... Og regelen til IkLoma stemmer vel greit med det som er hjemme, og er jo sant det han sier. Men blinker jo nok på 16A kursen hjemme og, men verre på 10A. Ett helvete å koble seg på vaskemaskinkontakten... Men uansett, back to topic, ett godt sveiseapparat krever nærmest minst 16A for å fungere 100%.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Apparatet mitt skal ha 20A sikring. Kjører det på 63A jeg :D Har du et lite apparat til f.eks. tynnplatesveis så vil jeg tro det holder med en 10A. Det jeg bruker har jeg av og til opp til 250A sveisestrøm på da. Til tynnplatesveis er det vel mere normalt med 40-50A sveisestrøm. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg