Gå til innhold

Lading

Ranger emnet


Jokkalin

Anbefalte innlegg

Hallo :crazysant

 

Biln hadde flatt batteri i dag så jeg kjøpte nytt batteri, men det viser seg nå at det er noe feil med ladinga(Ladelampe lyser hele tiden) mistenker at det er børstene som er slitt... Det jeg lurer på er om spenningsregulator og laderele er samme ting, jeg så i biltema så kallte de det laderele og på Mekonomen kalte de det spenningsregulator..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler så er generatorene trefase synkrongeneratorer med diodebro.

 

Børsteholderen og spenningsregulatoren sitter som oftest i ett stykke på disse.

 

Når du belaster generatoren, så må spenningsregulator tilføre med strøm inn på rotoren (via børstene og inn på sleperingene), for å veie opp mot den ekstra belastningen.

 

Et laderele er noe helt annet. Et rele er et... rele, som skjalter om til lading når det trengs (av/på).

 

Mekonomen ligger nærmest, med spenningsregulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler så er generatorene trefase synkrongeneratorer med diodebro.

 

Børsteholderen og spenningsregulatoren sitter som oftest i ett stykke på disse.

 

Når du belaster generatoren, så må spenningsregulator tilføre med strøm inn på rotoren (via børstene og inn på sleperingene), for å veie opp mot den ekstra belastningen.

 

Et laderele er noe helt annet. Et rele er et... rele, som skjalter om til lading når det trengs (av/på).

 

Mekonomen ligger nærmest, med spenningsregulator.

takk for svar happyhappy

 

det er en vw caravelle 1992 2,4 d det er snakk om..etter beskrivelsen min av problemet er du eventuelt andre enige om at det mest sansynlig er spenningsregulatoren som må byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de kaller laderelè på biltema er spenningsregulatoren.

 

Men hva faen mener du med "trefase synkrongeneratorer med diodebro"

Trefas er jeg med på, diodebro er jeg med på, men synkrongenerator, eneste som går synkront er vel magnetiseringsdiodene og +diodene.

 

Kalles nok Vekselstrømsgenerator vanligvis, skal ikke påstå at navnet ditt er feil, men aldri hørt det før....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :crazysant

 

Biln hadde flatt batteri i dag så jeg kjøpte nytt batteri, men det viser seg nå at det er noe feil med ladinga(Ladelampe lyser hele tiden) mistenker at det er børstene som er slitt... Det jeg lurer på er om spenningsregulator og laderele er samme ting, jeg så i biltema så kallte de det laderele og på Mekonomen kalte de det spenningsregulator..

Det er 99 % sikkert ikke børstene, men kan være regulator, dioder, statorviklinger eller kanskje en gåen sikring.

Grunnen til at jeg ikke tror børstene dine er gåene er at da burde ikke ladelampa lyse i det hele tatt...

 

Se her

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99 % sikkert ikke børstene, men kan være regulator, dioder, statorviklinger eller kanskje en gåen sikring.

Grunnen til at jeg ikke tror børstene dine er gåene er at da burde ikke ladelampa lyse i det hele tatt...

 

Se her

 

OK, ladelampen lyser hvis spenningen er for lav når motoren går. Det er ingen nyhet.

 

Hvis spenningsregulatoren er defekt eller børstene ikke har skikkelig kontakt med sleperingene så vil ikke generatoren lade skikkelig og spenningen ut fra generatoren er lik batterispenningen. Da vil ladelampen lyse, derfor den er der.

 

Årsaken til generatorhavari er i de fleste tilfellene slitte børster. Så kommer alt det andre du påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ladelampen står i seriekobling med rotorviklingen i dynamoen å dermed viss børstene er slitt lyser ikkje lampa. når du slår på tenninga å ladelampen lyser er det ikkje brudd i kretsen ergo børstene har kontakt med sleperingane. men lyser ikkje lampa når du set på tenninga er det stor sansynlighet for at børstane er utslitte. den beste måten å sjekke om det er børstene som er gådde er å legge d+ ledningen (den tynne) på dynamoen til jord. å sette på tenninga. viss lampa då lyser, men ikkje når du koblar ledningen på dynamoen er det stor sansynlighet for at det er børstane som er gådde. men i ditt tilfelle er eg heilt einig med Granada3.0GL. var forresten god radgivning på den tråden til Granada3.0GL

å det med at dynamoen må gå rundt. første bud er jo at det må vera viftereim på bilen. begynn å leit der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å bytte spenningsregulatoren...

Om det ikke virker kan du ta opp dynamoen og sjekke koblingene innvendig,

har selv slitt med lading og brukt to dager på å finne feil og det var løs ledning i begge dynamoene mine.

Om du kjenner noen som driver innen for elektronikk eller lignende kan du be de om å feilsøke på dynamoen, men sånt er egentlig noe dritt hehe. Om det ikke er en enkel feil å finne kan det være like greit å kjøpe ny dynamo :cocain:

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ladelampen lyser hvis spenningen er for lav når motoren går. Det er ingen nyhet.

 

Hvis spenningsregulatoren er defekt eller børstene ikke har skikkelig kontakt med sleperingene så vil ikke generatoren lade skikkelig og spenningen ut fra generatoren er lik batterispenningen. Da vil ladelampen lyse, derfor den er der.

 

Årsaken til generatorhavari er i de fleste tilfellene slitte børster. Så kommer alt det andre du påpeker.

Åsaken til generatorhavari har i mine tilfeller vært, full kortslutning, børste som har løsna i lodding, brudd i rotor, diodefeil og manglende magnetiseringsstrøm, i 99% av tilfellene på Bosch da det er det jeg er mest borti.

 

Jeg har overhalt ett par dynamoer serru...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår