Gå til innhold

trim

Ranger emnet


Vmaster

Anbefalte innlegg

Vel, jeg må si meg delvis uenig.

 

Nå vet jeg fortsatt ikke noe særlig om motoren, men det er neppe gromme kammer, men om du har kjørt bilen litt, så vet du vel det, er det bunndrag? DVS, drar den på 1500RPM? 2000? 7000?`

 

Kammer fås vel relativt billig, å få dem til 2500stk skulle ikke være så alt for vanskelig..

 

Chip kan fort bli dyrt, om du trenger det..

 

Eksos kan lages selv for en svært billig penge, effektanlegg burde du klare å få laget til 5-6 lapper, da er vi oppe i 8K ca uten chip, filter koster en 500lapp, porting skal du klare å få til 2 lapper (får det for 1200 jeg), kanskje 3 hvis du er uheldig, da er vi kanskje oppe i 13000, uten chip, verste fall...

 

du kan kutte ned 4000 på dette om du bygger eksosen selv, evt et par tusen om du bygger den delvis selv, får du billig porting så kutter du litt der, da er vi nede i 7-8000 i beste fall..

 

Kam- 10-20%

Eksos og filter- 10-20hk

porting- 10-20

totalt-40-70hk eller noe sånt? Hmm.. 8-13 lapper.. tja..

 

Men gjør som du vil selvfølgelig, du kan få mye mer med en turbomotor selvfølgelig.. Hva koster en turbomotor foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Robert

Vel, jeg må si meg delvis uenig.

 

Nå vet jeg fortsatt ikke noe særlig om motoren, men det er neppe gromme kammer, men om du har kjørt bilen litt, så vet du vel det, er det bunndrag? DVS, drar den på 1500RPM? 2000? 7000?`

 

Kammer fås vel relativt billig, å få dem til 2500stk skulle ikke være så alt for vanskelig..

 

Chip kan fort bli dyrt, om du trenger det..

 

Eksos kan lages selv for en svært billig penge, effektanlegg burde du klare å få laget til 5-6 lapper, da er vi oppe i 8K ca uten chip, filter koster en 500lapp, porting skal du klare å få til 2 lapper (får det for 1200 jeg), kanskje 3 hvis du er uheldig, da er vi kanskje oppe i 13000, uten chip, verste fall...

 

du kan kutte ned 4000 på dette om du bygger eksosen selv, evt et par tusen om du bygger den delvis selv, får du billig porting så kutter du litt der, da er vi nede i 7-8000 i beste fall..

 

Kam- 10-20%

Eksos og filter- 10-20hk

porting- 10-20

totalt-40-70hk eller noe sånt? Hmm.. 8-13 lapper.. tja..

 

Men gjør som du vil selvfølgelig, du kan få mye mer med en turbomotor selvfølgelig.. Hva koster en turbomotor foresten?

 

Ut fra det regnestykket ditt har du ikke særlig mange kammer.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel roberto, jeg sier ikke at motoren leveres med gromme kammer men jeg sier at den leveres med grommere kammer enn det de fleste økonomi-motorer har, det er trossalt en motor laget for å yte best på høye turtall. Dermed er det også naturlig at man vinner mindre på bytte av kammer enn man vil gjøre på en motor som i utgangspunktet har kammer som gir krefter lavere på turtallet. Slik jeg ser regnestykket om man kjøper eksosanlegg som er designet og utprøvd for bilen:

 

2x HKS kammer: 3000stk som røverkjøp = 6000,-

cat-back eksos: ok anlegg (Mongoose) 4500,- bra anlegg (Blitz): 7500,-

grenrør (Fujitsubo, ellers er eksosen passe meningsløs): 7000,-

filter (billigste sort): 500,-

unichip (programmert på rulle): 8-9000,- (hva våre medlemmer har betalt for dette tidligere).

porting: 2000,-

 

Billigste av dette blir da den nette sum av: 28.000 spenn om du gjør all jobben selv med unntak av programmering av chip og selve portingen av toppen. Man bør også finne noen som har kunnskap om denne motoren skal man porte den om man ikke ønsker å risikere tapt effekt, og lykke til om du vil finne noen som har god erfaring med porting av 3S-GE motoren her til lands. Lager man eksos selv kommer man en god del billigere men som regel får man bare masse dårlig lyd og liten effekt.. dropper du grenrøret mister en god del av grunnlaget for at eksosen skal hjelpe på effekten, men sparer i det minste en heftig del, fremdeles blir regningen over 20.000 uten grenrøret.

 

Vel, dette er ingen Volvo og det er ikke lett å få billige trimdeler til disse bilene, jeg har brukt mye tid og krefter på å undersøke hva som er mulig og hva kostnaden er. Et medlem på ts-ogn forumet fortalte om en MR2 med denne motoren som fikk byttet eksosanlegg, luftfilter og chiptrimmet på ruller og fikk knapt over 200hk i motor etter dette. Denne motoren er laget for effekt på turtall og har en ganske aggresiv motorstyring fra fabrikk, da er det ikke mye å hente på slike trimmingsdeler og du kan fort gjøre saken værre om du prøver å designe på egenhånd :)

 

Med kammer og porting ville jeg tippet kanskje 220hk i motor, noe mer om man ballanserte hele motoren og øket turtallssperren et godt stykke.

 

:)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by celicaturbo

vel roberto, jeg sier ikke at motoren leveres med gromme kammer men jeg sier at den leveres med grommere kammer enn det de fleste økonomi-motorer har, det er trossalt en motor laget for å yte best på høye turtall. Dermed er det også naturlig at man vinner mindre på bytte av kammer enn man vil gjøre på en motor som i utgangspunktet har kammer som gir krefter lavere på turtallet. Slik jeg ser regnestykket om man kjøper eksosanlegg som er designet og utprøvd for bilen:

 

2x HKS kammer: 3000stk som røverkjøp = 6000,-

cat-back eksos: ok anlegg (Mongoose) 4500,- bra anlegg (Blitz): 7500,-

grenrør (Fujitsubo, ellers er eksosen passe meningsløs): 7000,-

filter (billigste sort): 500,-

unichip (programmert på rulle): 8-9000,- (hva våre medlemmer har betalt for dette tidligere).

porting: 2000,-

 

Billigste av dette blir da den nette sum av: 28.000 spenn om du gjør all jobben selv med unntak av programmering av chip og selve portingen av toppen. Man bør også finne noen som har kunnskap om denne motoren skal man porte den om man ikke ønsker å risikere tapt effekt, og lykke til om du vil finne noen som har god erfaring med porting av 3S-GE motoren her til lands. Lager man eksos selv kommer man en god del billigere men som regel får man bare masse dårlig lyd og liten effekt.. dropper du grenrøret mister en god del av grunnlaget for at eksosen skal hjelpe på effekten, men sparer i det minste en heftig del, fremdeles blir regningen over 20.000 uten grenrøret.

 

Vel, dette er ingen Volvo og det er ikke lett å få billige trimdeler til disse bilene, jeg har brukt mye tid og krefter på å undersøke hva som er mulig og hva kostnaden er. Et medlem på ts-ogn forumet fortalte om en MR2 med denne motoren som fikk byttet eksosanlegg, luftfilter og chiptrimmet på ruller og fikk knapt over 200hk i motor etter dette. Denne motoren er laget for effekt på turtall og har en ganske aggresiv motorstyring fra fabrikk, da er det ikke mye å hente på slike trimmingsdeler og du kan fort gjøre saken værre om du prøver å designe på egenhånd :)

 

Med kammer og porting ville jeg tippet kanskje 220hk i motor, noe mer om man ballanserte hele motoren og øket turtallssperren et godt stykke.

 

:)

 

 

Vel, du skal nok altid kunne lage deg en eksos om du finner ut av blitz sin rørstørrelse.. At du har 2 kammer gjorde jo det hele litt dyrere... Men greit, jeg gir meg, det er en for avansert motor å hoppe løs på virker det som, blir bare masse dill.. Gå for turbo du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam- 10-20%

Eksos og filter- 10-20hk

porting- 10-20

totalt-40-70hk eller noe sånt? Hmm.. 8-13 lapper.. tja..

Ikke noe problem å summere KR, men du kan ikke summere HK som du gjør! :D En generell regel for sugemotor er at hver ekstra hk koster 1000 kr! Dessuten mister du alt som er av bunndrag ved kraftig tuning av sugemotor.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hmhaga

Ikke noe problem å summere KR, men du kan ikke summere HK som du gjør! :D En generell regel for sugemotor er at hver ekstra hk koster 1000 kr! Dessuten mister du alt som er av bunndrag ved kraftig tuning av sugemotor.

 

 

 

Nei, du kan aldri gi noe nøyatig tall på hva du vil ende opp på ved trimming, men du kan tippe.. hvor rett det er kan man ikke si, men jeg har ikke akkurat sagt noe nøyaktig tall her da (40-80 hester, var det det jeg sa?)... Man får da alltid noe (40), er man heldig får man mye (80).....

 

Trenger ikke være så dyrt, kommer bare an på utgangspunktet, kontakter og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok stor variasjon mellom motorer så tallene kan nok stemme for enkelte motorer, og med allt dette som er nevnt gjort med en 3S-GE motor så er det nok mulig å hente ut 40hk ekstra, men det er fremdeles bare fattige 23% økning. Hadde dette vært en motor som var bygget for kjørbarhet og krefter lavt på turtall kunne man nok hentet en del mer på å modifisere slik at kreftene flyttes høyere på turtallet men når motoren allerede er konstruert for turtallet da blir kravene en del høyere for å finne en vinning i effekt.. Beklagelighvis er det også slik at det er en god del dyrere å finne gode trimdeler og trim-kunnskap om japsemotorer enn det er å finne for tradisjonelle norske rånebiler hvor enhver låvemekaniker kjenner til triksene som skal til :)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by celicaturbo

hm, den har 220-225hk i europeisk marked, og 240PS i Japansk marked, dvs rett under 240hk, kanskje 238hk i realiteten.. Så om motoren er hentet fra japan yter den tett mot 240hk mens en europeisk versjon (slik som i en venstrerattet ST205 eller en britisk ST205) så har den enten 220 eller 225hk uten at jeg husker helt hva som var korrekt der..

 

det blir det samme som 2. gen motoren som vi har, hvor den ordinære celicaen har 204hk, din Carlos har 208hk, de samme bilene i Japan har 220PS og 225PS mener jeg..

 

må si meg uenig i det der.....

http://www.alltrac.net/specs/GT4Specs.htm

http://www.rallycars.com/Cars/Toyota_GT4/Street_Celica_ST205.html

http://www.crossy59.freeserve.co.uk/spec205.html

 

 

Den ble levert med 242hk i norge, men det er en wrc utgave som hadde 255?hk, som kun ble levert ny i japan... Åge her på forumet har vel hatt noen celica`r, så jeg regner med at han kan komme med et korrekt svar på dette.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, om jeg legger til grunn tallene fra alltrac.net som ble linket ovenfor, samtlige av disse tallene er hentet fra japansk marked.

 

ST185 euro vet vi er 204hk, men i Japan er dette 225PS som er ca 219hk.

ST158 RC euro ved vi er 208hk men i Japan er dette 235PS som er ca 229hk.

 

ST205 tok jeg litt feil, det stemmer at denne har 242bhp, men det er litt forskjell fra bhp til hk: hk x 1.014 = bhp. Da har altså denne bilen rundt 239hk. Alltrac.net skriver i sin liste: 255PS i japansk marked og dette stemmer med andre kilder. 255PS tilsvarer ca 252bhp (bhp x 1.01387 = PS) som igjen er ca 248hk, nok en gang: i japansk marked. Sålangt jeg har sett i diskusjoner på britiske GT4-forum så er det så godt som ingen forskjeller mellom ST205 og ST205 WRC, det er ingen motormodifikasjoner med unntak av waterspray på IC og antilag i eksossystemet, begge deler er inaktive og uten bruk, ellers skiller bilene bare på vingen bak og utstyret inni bilen. Begge har 242bhp.

 

 

Det vil si at henter man en slik motor her til lands og satser på at denne motorstyringen som er ment for 100 oktan ikke skaper tenningsbank på vår 98-oktan så finner man opp mot 250hk i motoren, til motsetning fra standard euro marked som hadde rundt 240hk (og ikke 220-225 som jeg først mente).

 

:) Da tror ihvertfall jeg har det meste er avklart? Og vi hadde vel alle litt feil :) Jeg brukte litt tid på å finne de konverteringsfaktorene mellom hp/ps/bhp og fant ingen direkte mellom ps-hp som jeg kunne verifisere fra to kilder så da ble det regnet via bhp.

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste min egen post nå, og beklager jeg høres ganske "bedreviter" ut, det er ikke meningen så klart :) Men jeg har brukt mye tid og er medlem av ganske mange forum og epostlister og følger med på hva som skjer, og jeg brukte en hel del tid på å sjekke disse tallene skikkelig før jeg kom med påstandene. Siden ikke allt på nettet er 100% korrekt prøver jeg også å dobbelsjekke tall osv men det er heller ingen direkte garanti, det er også en del myter rundt slik som at ps=hp osv som gjør det litt vanskeligere å være sikker på kilden bak tall offentliggjort på internet, det er så klart mulig mine påstander er feil men jeg har gjort mitt beste for å sikre meg mot det.

 

:)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. mulig det du skriver der er riktig, kan ikke si jeg er helt inne i de forskjellige definisjonene: hp, bhp og ps. :(

Men får satse på det du skriver stemmer, da har jeg lært noe i dag også :D (nok en produktiv dag)

 

 

MEN

Back to topic:

TOYOTA CELICA 1993-95 2L GT, ST, 202, 199

 

Stage 1 upgrade: 8 BHP Exhaust system (3 styles):

 

'Hiper Muffler' £430.00 Fitting time 1 hour

'Super Drager' £535.00 Fitting time 1 hour

'WindMaster' tapered tail exhaust £430.00 1 hour

 

Stage 2 upgrade: 13 BHP Super Header manifold £415.00 Fitting time 2 hours

 

Stage 3 upgrade: 18 BHP Super PowerFlow system £155.00 Fitting time 1 hour

 

Stage 4 upgrade: 29 BHP Camshaft and cam gears £815.00 Fitting time 6 hours

 

Options:

Set of uprated and lowered springs £135.00 Fitting time 3 hours

Set of uprated dampers £POA

Quick-shift gearlever kit £250.00 Fitting time 1 hour

Front strut brace £245.00

Rear strut brace £245.00

Lower rear strut brace £150.00

 

Dette er hentet fra: http://www.tdi-plc.com/toyota_celica.html

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den listen er egentlig ganske bra, viser steg for steg veien å gå, billigste blir 20.000 i england altså inklusiv montering ser det ut til? og de mener at dette gir 29bhp totalt, men da mener de at luftfilteret alene gir 5bhp vinning (kan gjerne være tilfelle det).

 

Er ihvertfall det mest on-topic svaret hittil i dag :)

 

...og dette var faktisk en leverandør jeg ikke har sett noe til tidligere :)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by celicaturbo

vel, om jeg legger til grunn tallene fra alltrac.net som ble linket ovenfor, samtlige av disse tallene er hentet fra japansk marked.

 

ST185 euro vet vi er 204hk, men i Japan er dette 225PS som er ca 219hk.

ST158 RC euro ved vi er 208hk men i Japan er dette 235PS som er ca 229hk.

 

 

Det med at RC har 208 hk, stemmer nok det ja, har aldri tenkt på at bhp oh hp ikke hvar det samme....:rolleyes:

 

Har sett den oppgitt til 205 mange steder, men dette er da Bhp som med det talelt du oppgir(1,014) gir 208hp

 

Kom over over den leverandøren for en stund tilbake, har sittet å leiti opp gamle linker nå for å få en viss klarhet i dette hp\hk\bhp\ps emnet....

 

 

 

 

 

tror de prisene er uten "moms", mener jeg leste det etsted.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår