Gå til innhold

B230E går ikke på tomgang

Ranger emnet


Eskild Leikanger

Anbefalte innlegg

Har problemer med en 85-modell 740 med B230E-motor...denne vil ikke gå på tomgang.

Har skiftet rotor, fordelerlokk, tennkabler, og coil. Tennpluggene er ett par uker gamle.

Bilen er litt tungstartet, men kommer til slutt. Men den vil altså ikke gå på tomgang. Må sitte å gi gass for at den skal "leve". Turteller fungerer heller ikke etter at bilen plutselig stoppet på fredags kveld.

Alle sikringer er sjekket, og funnet i orden.

 

Noen tips til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin o.l. får den ja, for den går som en klokke så lenge man holder inn gassen slik at den får turtall.

Som det står i første innlegg, så er alt av tenningsdeler etc nettopp skiftet! Dette ble gjort i ettermiddag.

Tenningen er rett stillt inn? Gradene osv?

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med en 85-modell 740 med B230E-motor...denne vil ikke gå på tomgang.

Har skiftet rotor, fordelerlokk, tennkabler, og coil. Tennpluggene er ett par uker gamle.

Bilen er litt tungstartet, men kommer til slutt. Men den vil altså ikke gå på tomgang. Må sitte å gi gass for at den skal "leve". Turteller fungerer heller ikke etter at bilen plutselig stoppet på fredags kveld.

Alle sikringer er sjekket, og funnet i orden.

 

Noen tips til hva det kan være?

 

Har den luftmengdemåler eller luftmassemåler? Hvis den er ødelagt så får du værtfall ikke tomgang

1991 940 Turbo Intercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningen er rett stillt inn? Gradene osv?

 

Det skal den vel være. Bilen har nå gått fint de siste årene, og ingen som har vært å justert på noe tenning e.l.

 

 

Har den luftmengdemåler eller luftmassemåler? Hvis den er ødelagt så får du værtfall ikke tomgang

 

Er som sagt ikke min bil, og av den grunn har jeg ikke så stor kjennskap til verken den eller motoren. Men ja, jeg vil anta at den har det.

 

 

Kan muligens være ett eller annet med sleideventilen, den skal vist justere tomgangen ettersom bilen blir varm, eller at k-jet'n kødder med deg

 

Hvor sitter denne sleideventilen? Er det ved/i LMM'en?

 

 

Hadde akkurat samme problem på min,der var det "tallerkenen" i mengdefordelern som var ujustert slik at vacumet ikke klarte å løfte den.altså den fikk ikke bensin til å gå på tomgang.

 

Ok... Kan denne bare "plutselig" bli ujustert av seg selv?

Har en mistanke selv om at det kan være noe med LMM'n. Eventuelt kan det være noe med motorstyringen som kødder, men holder da en knapp på førstnevnte. Får se nærmere på det i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene har noe karbonavleiring, så det kan tyde på litt for fet blanding ja. Men dette kan også skyldes dårlige tennkabler (noe de var, og er pga dette skiftet).

Er merkelig om blandingen skulle bli for fet på minuttet også da liksom :confused: Men om det skulle vise seg å være for fet blanding, hvor justerer man dette på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ikke chip, og har så langt vi kan spore tilbake bestandig blitt kjørt på 95 blyfri.

 

Men problemet er løst nå! :)

Jeg fikk tid til å se på den i ettermiddag, og etter litt leting her og der fant jeg en slange som var hoppet av. Det var en slange som er plassert på undersiden av innsugsmanifolden, like ved kaldstartdysen. Dvs at den fikk falskluft, og av den grunn ikke gikk på tomgang.

Satte også på slangeklemmer på denne slangen nå, for sikkerhets skyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, fint du fiksa problemet! skulle akkurat be deg sjekke etter slike løse slanger :op

 

Anyway, finnes en del missvisende informasjon hos enkelte her.

 

innsprut:

B230E har ikke LMM, nettopp fordi det er mekanisk innsprut på den, som øker bensinmengde etter turtall, ikke etter luftmengde som passerer inn i motoren.

 

Alle 4-sylindra motorer for 200,700 og 900-serien med LMM er B230ET og F(K/T)-modeller, disse har elektronisk Bosch Og Regina injection. (Edit: Snakker nå om B230, ikke B23)

 

Tenning :

Alle B230-motorer unntatt A, justerer orginalt tenningen selv. Eventuelle små justeringer korrigerer tenningsenheten selv. Altså, det vil ikke hjelpe å stille tenning hvis du ikke har montert fordelerlokket 180grader feil liksom...Noe som er veldig godt gjort på en 700/900 serie hvertfal, med fordelerlokk bakpå toppen ;)

Du kan i praksis egentlig bare sette fordelerlokket i en "midt-posisjon", også skal tenninga justere seg selv med en gang motoren starter.

 

sånn, da fikk noen freshet opp kunnskapene sine;)

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår