Gå til innhold

B230E går ikke på tomgang

Ranger emnet


Eskild Leikanger

Anbefalte innlegg

hehe, fint du fiksa problemet! skulle akkurat be deg sjekke etter slike løse slanger :op

 

Anyway, finnes en del missvisende informasjon hos enkelte her.

 

innsprut:

B230E har ikke LMM, nettopp fordi det er mekanisk innsprut på den, som øker bensinmengde etter turtall, ikke etter luftmengde som passerer inn i motoren.

 

Alle 4-sylindra motorer for 200,700 og 900-serien med LMM er B230ET og F(K/T)-modeller, disse har elektronisk Bosch Og Regina injection. (Edit: Snakker nå om B230, ikke B23)

 

Tenning :

Alle B230-motorer unntatt A, justerer orginalt tenningen selv. Eventuelle små justeringer korrigerer tenningsenheten selv. Altså, det vil ikke hjelpe å stille tenning hvis du ikke har montert fordelerlokket 180grader feil liksom...Noe som er veldig godt gjort på en 700/900 serie hvertfal, med fordelerlokk bakpå toppen ;)

Du kan i praksis egentlig bare sette fordelerlokket i en "midt-posisjon", også skal tenninga justere seg selv med en gang motoren starter.

 

sånn, da fikk noen freshet opp kunnskapene sine;)

 

Mvh

 

Etter hva jeg vet så har B230ET ikke samme innsprøytning som FT motorene. Den har vel Motronic og FT har K-Jetronic. Denne har dette såkalte spjeldet på LMM en og ikke tråden som FT motorene har.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet så har B230ET ikke samme innsprøytning som FT motorene. Den har vel Motronic og FT har K-Jetronic. Denne har dette såkalte spjeldet på LMM en og ikke tråden som FT motorene har.

 

Joda, men luftmengdemåler vil jeg ikke kalle det helt. Det er jo rett og slett gass-spjeldet! hehe ;)

 

ref, dette litt dårlige bildet (en B230E):

 

motor.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men luftmengdemåler vil jeg ikke kalle det helt. Det er jo rett og slett gass-spjeldet! hehe ;)

 

ref, dette litt dårlige bildet (en B230E)

 

 

ET er litt forskjellig enn E motoren. Den har LMM, finnes jo Luftmengdemåler og luftmassemåler. ET har dermed også LMM

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET er litt forskjellig enn E motoren. Den har LMM, finnes jo Luftmengdemåler og luftmassemåler. ET har dermed også LMM

 

Selvfølgelig har du rett TIiversen... jeg som har tatt feil! :rolleyes: var litt for sikker i min egen overbevisning ;) Jeg vet ET har Elektronisk Motronic-injection med (selvsagt :op) elektronisk LMM, men var overbevist om at B230E matet bensin etter RPM på motoren :rolleyes: Men, selvsagt, den måler jo Luftmasse med den veldig mekaniske LMM'en sin, som sitter... tja,etter tegningene ca rett (før) på gass-spjeldet.

 

Legger ved et bilde av LMM'en jeg... så folk ser hvordan den faktisk fungerer! alt er 110% mekanisk! Ble overrasket og en del klokere når jeg så tegningen, skjønner hvorfor denne delen koster over 10 000,- ny ;)

 

ACFSXA7bbqM5.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår