Gå til innhold

Dere som driver med Db-Drag. lukka eller porta?

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt med 2 stk Peerless Resolution 12"

Og tenker å sette dem i porta kasse, for å kunne spille høyere.

Men når jeg kjøpte dem hos Eltek, så fra råda dem meg å bruke porta kasse.

Jeg har tidligere brukt 1 slik sub til hjemme stereo, og blei helt ypperlig bass trøkk i porta kasse.

Jeg har simulerings program caad 4-1.

Og har der simuler kasse med port til 37Hz (da får jeg plassert 1 kasse på vær side i bilen bak hjulkassa) men den får også en ganske god topp, som går helt opp til 90Hz.

Men jeg skal dele ved 80Hz.

Høres det galt ut? blir jo anderledels når dette skal sitte i bil.

Trenger syns punkter, men er så nysgjerrig at jeg antaglig bygger nesten uansett. kiddie

Bør kanskje fortelle om bil og resten av utsyret.

Det er en W124 MB sedan.

Forsterker Soundstorm 4 X 175W RMS i første omgang skal denne kjøre alt, men på sikt så skal jeg ha en 4 kanaler til å drive frontsett og midbassere. Og denne forsterkeren skal brokobles til 12"era blir da 2 X 520W RMS

Frondtsett Peerless Def. 5"

Midbass Boston 6,4 LF

Spiller forløpig Denon 800, men skal byttes til en mp3 spiller med delefilter 3veis (må kunne dele mellom mellomtone - midbass og sub) Tips meg gjerne. Har tenkt Pioner 8600. fikk tilbud om brukt fra en hos Eltek, han skulle ringe meg når han hadde fått bytta sikring. Har ikke hørt noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, en db-drag kasse er kjeldent lukket. de portes, og tunes til rundt den frekvensen vi skal spille på. da får vi høyest mulig trykk ved ønsket frekvens.

ulempen er at disse kassene ikke alltid er egnet til musikk, og det er sikkert det eltek tenkte på.

men nå er jeg ikke veldig kjet med de elementene, så skal ikke si det 100% sikkert. men jeg vil tro at portet er best til db-drag nesten uansett hvordan elementet er omtrent, pga økningen ved tuningsfrekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, en db-drag kasse er kjeldent lukket. de portes, og tunes til rundt den frekvensen vi skal spille på. da får vi høyest mulig trykk ved ønsket frekvens.

ulempen er at disse kassene ikke alltid er egnet til musikk, og det er sikkert det eltek tenkte på.

men nå er jeg ikke veldig kjet med de elementene, så skal ikke si det 100% sikkert. men jeg vil tro at portet er best til db-drag nesten uansett hvordan elementet er omtrent, pga økningen ved tuningsfrekvensen.

Ok, så det jeg må passe på, etter som jeg skal spille musikk, er at midbassen deles riktig, slik at økningen ved tunings frekvensen på sub, har minst mulig fall før midbass. Den midbassen jeg skal bruke har 2db høyere følsomhet en sub. Mens den økningen jeg nevnte i følge sim.prog er på 5Db.

Vil det bli ett problem?? (vet jeg kan justere volum, til sub. Men tenker forholdet mellom sub og midbass. blir det problem å få fin overgang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det jeg må passe på, etter som jeg skal spille musikk, er at midbassen deles riktig, slik at økningen ved tunings frekvensen på sub, har minst mulig fall før midbass. Den midbassen jeg skal bruke har 2db høyere følsomhet en sub. Mens den økningen jeg nevnte i følge sim.prog er på 5Db.

Vil det bli ett problem?? (vet jeg kan justere volum, til sub. Men tenker forholdet mellom sub og midbass. blir det problem å få fin overgang??

Skal du ha sub og midbass på samme forsterkerutganger, da?

Hvis du ikke skal det, er jo ikke dette noe problem. Og hvis det faktisk var planen, ville jeg unngått det så sant det er mulig :) Fordi det kan fort bli vanskelig å stille inn lyden ordentlig - men det kan jo hende du får god lyd uansett da. Med litt flaks er mye mulig. Hehe.

Jeg ville delt sub ved 50Hz LP om du har gode midbasselementer på 50Hz HP. Dessuten, når man har god midbass i front, syns jeg ikke at det er noe problem å ha bassreflekskasse på sub'en heller, så lenge den er beregnet for det og ikke blir treg osv. Med lukket kasse får man jo mer midbass enn med bassrefleks, og du trenger jo ikke midbass fra sub'ene når du har midbass i front.

Jeg liker lyden bedre fra porta kasser når de er tunet lavt (25-35hz), selv om kassen er litt for liten til å gi en helt rett kurve. Da er det jo mindre sjanser for at du spiller musikk med informasjon i området under tuningfrekvensen også.

Bare min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha sub og midbass på samme forsterkerutganger, da?

Hvis du ikke skal det, er jo ikke dette noe problem. Og hvis det faktisk var planen, ville jeg unngått det så sant det er mulig :) Fordi det kan fort bli vanskelig å stille inn lyden ordentlig - men det kan jo hende du får god lyd uansett da. Med litt flaks er mye mulig. Hehe.

Jeg ville delt sub ved 50Hz LP om du har gode midbasselementer på 50Hz HP. Dessuten, når man har god midbass i front, syns jeg ikke at det er noe problem å ha bassreflekskasse på sub'en heller, så lenge den er beregnet for det og ikke blir treg osv. Med lukket kasse får man jo mer midbass enn med bassrefleks, og du trenger jo ikke midbass fra sub'ene når du har midbass i front.

Jeg liker lyden bedre fra porta kasser når de er tunet lavt (25-35hz), selv om kassen er litt for liten til å gi en helt rett kurve. Da er det jo mindre sjanser for at du spiller musikk med informasjon i området under tuningfrekvensen også.

Bare min mening :)

Midbass skal sammen med frontsett, slik at front sett da blir som 3 veis.

Der blir jeg nøtt til å lage ett passivt filter enn så lenge. (lager ett 12db filter)

Eltek anbefaller 125Hz, men Boston anbefaller 220Hz.

Peerless sa mellom 150 - 250Hz.

Men siden jeg alt har ett bra filter (utgangspunkt) på 200Hz så blir dette delingen. Dette filtre har også korrigering ved 150Hz, siden forrige montering fikk en spiss. antagli må jeg justere den, kanskje fjærne grunn av subene.

Jeg har tuna med vilje 37Hz, siden min erfaring av mitt Caad prog, er at den bommer mellom 5 - 10Hz når sub skal i bil.

Så i bil vil tuningen bli ca 30Hz (kanskje litt teoretisk)

Men har litt å gå på når det gjelder lengde av port, før sub vil få fall før avrulling. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kassen fortsatt tunet til 37Hz, selv om peaken i bilen blir 30Hz...? Har aldri hørt om at det går an å endre kassetuningen ved å sette den i en bil... Med mindre du blokkerer portareal, da. Da vil den jo bli lavere tunet. Hehe.

Kom forresten på at jeg tviler på at det er så ræva med 37hz tuning, mtp lyden. De fleste produsenter anbefaler jo tuning i dette området til bilbruk. Har sett alt fra 35-43Hz tror jeg... Men man vil jo som oftest få den uønskede "bassrefleks-peaken" ved tuningfrekvensen når man tuner høyere. Om du ofrer litt virkningsgrad og tuner lavere, kan du kanskje få en rettere frekvensgang (oftest, spørs jo på T/S-parametrene så klart)...

Hva slags spiller har du, da? Må vel være mulig å leke litt med delefrekvensene i aktiv deling før du slenger inn noe passivt? Evt. lage justerbare delefiltere...? Er så kjipt å lure i etterkant på om det kunne blitt bedre om man gjorde "sånn og sånn" til å begynne med :P

Har lukket kasse jeg, forresten... Den skal portes til 32-33Hz så snart det blir mildvær osv. Kassa er for tung til å få ut av bilen, og nekter å stå ute i kulda og borre og sage :) Kassen får helt rett frekvensrespons (teoretisk) fra 80-50hz da, og -3dB ved ca. 35,5Hz. I bilen blir det jo så klart noe annet, men jeg har hvertfall en følelse av at det vil låte bra :) Spiller som et uvær nå, men kult med mer dypbass. Hehe.

Jeg er i gang med treveis selv, jeg. Men må ha midbass bak, da. Blir... interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kassen fortsatt tunet til 37Hz, selv om peaken i bilen blir 30Hz...? Har aldri hørt om at det går an å endre kassetuningen ved å sette den i en bil... Med mindre du blokkerer portareal, da. Da vil den jo bli lavere tunet. Hehe.

Kom forresten på at jeg tviler på at det er så ræva med 37hz tuning, mtp lyden. De fleste produsenter anbefaler jo tuning i dette området til bilbruk. Har sett alt fra 35-43Hz tror jeg... Men man vil jo som oftest få den uønskede "bassrefleks-peaken" ved tuningfrekvensen når man tuner høyere. Om du ofrer litt virkningsgrad og tuner lavere, kan du kanskje få en rettere frekvensgang (oftest, spørs jo på T/S-parametrene så klart)...

Hva slags spiller har du, da? Må vel være mulig å leke litt med delefrekvensene i aktiv deling før du slenger inn noe passivt? Evt. lage justerbare delefiltere...? Er så kjipt å lure i etterkant på om det kunne blitt bedre om man gjorde "sånn og sånn" til å begynne med :P

Har lukket kasse jeg, forresten... Den skal portes til 32-33Hz så snart det blir mildvær osv. Kassa er for tung til å få ut av bilen, og nekter å stå ute i kulda og borre og sage :) Kassen får helt rett frekvensrespons (teoretisk) fra 80-50hz da, og -3dB ved ca. 35,5Hz. I bilen blir det jo så klart noe annet, men jeg har hvertfall en følelse av at det vil låte bra :) Spiller som et uvær nå, men kult med mer dypbass. Hehe.

Jeg er i gang med treveis selv, jeg. Men må ha midbass bak, da. Blir... interessant. :)

Denon 800 er fra tiden før deling i spiller;)

Derfor passivt filter.

Kasse tuningen endrer seg ikke nei, men så fort en setter en kasse i bagasjen i en bil, så setter en jo en kasse inn i en kasse.

Og alle andre "proffer" her på nett sier at en får peek på 30hz i bil (+ - avhengi av bil og sub type)

Slik att avrullingen ikke vil gå til 37hz men 30hz (eks).

Og da er det jo egentlig uintresangt hva kasse er tuna til i ett ekkofritt rom.

For tuner jeg kassa til eks 25Hz, flat.

Så vil bilens ekko (bagasjerom) øke peek ved 30Hz, og jeg vill da få avrulling kanskje på 18Hz, og da vill jeg få problemet med att trøkke og dypbassen blir borte, og må ha ett vindu åpent for å få det tilbake. Dette fenomenet har jeg fått alle ganger jeg har satt i porta kasser i bil, derfor har jeg endt opp med lukka kasser.

Så nå skal jeg tune kassa riktig for bruk i bil.

Men da får jeg også en god peek, derfor spørr jeg om midbass forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider